آموزش کاشت و پرورش

آیا تخت های مرتفع در بهار گرمتر از زمین هستند؟

تخت های مرتفع

باغبانان دهه‌هاست که در مورد مزایای تخت‌ های مرتفع باغ صحبت می‌کنند و در سال‌های اخیر مجددا تخت‌های مرتفع، به‌ویژه با استفاده از مواد مختلف مانند فولاد گالوانیزه یا بلوک‌های سیمانی، رواج یافته است. اما برای کسانی که در آب و هوای سردتر هستند، آیا تخت های مرتفع گرمتر از زمین هستند؟ بسیاری از پرورش دهندگان گزارش می دهند که خاک در بستر این تخت های مرتفع در بهار قابل کاشت است در حالی که زمین عملا سرد و یخ زده است.

آیا تخت های مرتفع در بهار گرم ترند؟

در حالی که در نگاه اول منطقی به نظر می رسد که تخت های باغ بلندتر از زمین گرما را حفظ کنند، معلوم می شود که در بیشتر موارد این در واقع برعکس است. تخت‌های مرتفع سریع‌تر از تخت‌ های روی زمین گرما را از دست می‌دهند، با این حال، آنها نیز سریع‌تر گرم می‌شوند و ما می‌توانیم از این به نفع خود استفاده کنیم.

تخت های مرتفع در بهار سریعتر گرم می شوند. در اوایل بهار، به ناچار متوجه می‌شوید که برف در تخت های مرتفع سریع‌تر از برف‌های بقیه حیاطتان آب می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم فکر می کنند تخت های مرتفع همیشه گرمتر از تخت های روی زمین هستند.

با این حال، آنچه واقعا اتفاق می‌افتد این است که تخت‌های مرتفع شما در کناره‌های تخت برجسته در معرض آفتاب بیشتری قرار می‌گیرند، که به خاک اجازه می‌دهد از بالا و کناره‌ها گرم شود. نتیجه این است که تخت های مرتفع گرمتر از بسیاری از قسمت های حیاط شما خواهد بود.

این بدان معنی است که تخت های مرتفع می توانند به شما اجازه دهند زودتر از تخت های روی زمین سبزی بکارید. خاک زودتر قابل کار می شود و گرمتر می شود و امکان جوانه زنی سریعتر را فراهم می کند. هر چه تخت شما بلندتر باشد، این تأثیر گرمایش بیشتر خواهد بود.

آیا بذرها برای جوانه زدن به کوددهی نیاز دارند؟ و 3 عامل کلیدی در جوانه زدن بذرها را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

آیا تخت های مرتفع در زمستان سردتر می شوند؟

تخت های مرتفع

 

دلیل اینکه تخت های مرتفع در بهار سریعتر گرم می شوند همان دلیلی است که در پاییز و زمستان سردتر می شوند. تفاوت این است که به جای اینکه گرمای خورشید تخت را گرم کند، هوای سرد گرما را از کناره های تخت خارج می کند.

آیا جنس مواد تاثیری در گرم شدن تخت های مرتفع دارند؟

مواد تخت مرتفع دارای خواص حرارتی متفاوتی هستند. موادی که برای ساختن تخت های مرتفع خود استفاده می کنید تأثیر مستقیمی بر سرعت گرم شدن تخت در بهار خواهد داشت. بیشتر تخت های مرتفع باغ از چوب ساخته شده اند، اما می توانید از فولاد یا حتی سنگ، آجر یا سیمان نیز استفاده کنید. هر کدام از اینها خواص حرارتی متفاوتی دارند

تخت های چوبی

چوب دارای مقدار شگفت انگیزی از خواص عایق حرارتی بالایی است، اما برای تخته های ضخیم استاندارد 2 تا 5 سانتی متری که در بستر باغ های مرتفع استفاده می شود، استفاده از چوب به تنهایی باعث بهبود قابل توجهی در جذب و اتلاف گرما در مقایسه با تخت های داخل زمین نمی شود، مگر اینکه از تخت های بلند چوبی در ترکیب با سایر اکستندرهای فصلی مانند قاب سرد استفاده کنید.

تخت های مرتفع

مزیت اصلی استفاده از چوب این است که یک ماده بسیار ارزان، نسبتا بادوام و استفاده آسان برای ساخت تخت های مرتفع است و از آنجایی که چوب می تواند به عنوان یک عایق خوب عمل کند، اگر یک تخت چوبی را با یک قاب سرد در بالا ترکیب کنید، می توانید دمای تخت های برجسته خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

تخت های فولادی گالوانیزه

فولاد بدترین خواص حرارتی را در بین تمام مصالح برای ساخت تخت باغچه دارد. فولاد به سرعت گرم می شود اما به همان سرعت آن گرما را در هوا آزاد می کند. علاوه بر این، فولاد مورد استفاده در تخت های مرتفع بسیار نازک است که نمی تواند گرمای زیادی را در خود نگه دارد.

 

تخت های مرتفع

با این حال، تخت های برآمده فولادی گالوانیزه محبوبیت بیشتری پیدا می کنند، زیرا در همه محیط ها بسیار بادوام هستند و چندین دهه دوام خواهند داشت. تخت های فولادی گالوانیزه اغلب برای 25 یا 30 سال استفاده می شوند و به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند.

تخت های ساخته شده از سنگ، آجر و بلوک سیمانی

در حالی که سنگ، آجر و سیمان به خوبی چوب عایق نیستند، اما توانایی زیادی در جذب گرمای زیادی از خورشید دارند که می توانند به آرامی آن را در خاک اطراف آزاد کنند. بنابراین، خاک در بسترهای مرتفع ساخته شده از سنگ، آجر یا سیمان بسیار سریع‌تر ذوب می‌شود، زیرا این مواد گرمای زیادی را در طول روز جذب می‌کنند و آن گرما را به تدریج در عصر آزاد می‌کنند. این بدان معناست که تخت های مرتفع در بهار سریعتر گرم می شوند و در پاییز کندتر خنک می شوند.

این مواد اغلب سنگین‌ترین و گران‌ترین مواد هستند، اما مزیت آن این است که واقعا مستحکم هستند و قابلیت دوام چندین ساله را دارند. با این حال، بلوک های سیمانی و برخی از آجرها در آب و هوای با بارندگی زیاد و دمای یخبندان در زمستان راحت تر ترک می خورند و از بین می روند.

استفاده از تخت های چوبی مرتفع برای افزایش فصل رشد

استفاده از تخت های مرتفع این است که می توانید از آنها برای افزایش فصل رشد استفاده کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، چوب عایق خوبی است، اما در شرایط عادی، گرم کردن تخت به تنهایی بهبود قابل توجهی ایجاد نمی کند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره تخت های مرتفع کاشت مطالبی را مطالعه کنید.