عمومی

چگونه خاک باغچه را اصلاح کنیم؟

اصلاح خاک باغچه

بهترین خاک برای اکثر گیاهان، خاک لومی مرطوب و با زهکشی خوب است که تعادل کاملی از ماسه، سیلت و رس دارد. اما حتی یک خاک لومی نیز در برخی شرایط می تواند به گیاه آسیب بزند. گیاهان در نهایت مواد مغذی را مصرف می‌کنند و اگر مواد آلی جدیدی وارد خاک باغچه نشود، چیز زیادی برای تغذیه کرم‌های خاکی یا میکروب‌های مفید وجود ندارد. در مطلب ما نحوه اصلاح خاک باغچه در پاییز را برای شما عزیزان شرح می دهیم:

نحوه اصلاح خاک باغچه

اضافه کردن کمپوست

کمپوست بهترین ماده آلی است که می توانید به خاک اضافه کنید و این ماده برای اصلاح خاک باغچه برای هر بافت خاکی از خاک رس گرفته تا ماسه صدق می کند. خاکی که مقدار زیادی رس دارد، زهکشی ضعیفی دارد، زیرا ذرات ریز خاک به هم می چسبند و رسیدن هوا به ریشه های گیاه را سخت تر می کنند. کمپوست آن توده چسبناک را می شکند.

کمپوست با افزودن مواد مغذی و مواد معدنی خاک شما را تقویت می کند. کمپوست خانگی عالی است، اما همه فضا یا انرژی لازم برای کمپوست کردن را ندارند، می‌توانید کمپوست را از مراکز معتبر تهیه کنید. می توانید چند نوع مختلف کمپوست تهیه کنید و آنها را با یکدیگر مخلوط کنید

کمپوست همچنین به خاک شنی کمک می کند تا آب و مواد مغذی را در خود نگه دارد که در نبود کمپوست به سرعت از خاک متخلخل خارج می شوند. جهت اصلاح خاک باغچه با کمپوست می توانید کمپوست مورد نظر خود را در8-5 سانتی متری بالای خاک اضافه کنید.

فواید استفاده از کمپوست در خاک چیست؟

روش Ruth Stout

اصلاح خاک باغچه

روش دیگر برای اصلاح خاک باغچه، روش Ruth Stout است که به نام یک نویسنده مشهور باغ که نیم قرن پیش مجموعه ای از کتاب ها را در مورد باغبانی بدون خاک نوشت نامگذاری شده است. به این معنی که او کاه، برگ، زباله های باغ و سایر مواد آلی را در اطراف باغچه خود انباشته کرد و اجازه داد طبیعت مسیر خود را طی کند.

استفاده از روش Ruth Stout در بستر سبزیجات و در حاشیه درختچه‌های طبیعی راحت است، زیرا مجبور نیستید برگ‌ها را جمع کنید، توده‌های کمپوست را بچرخانید، خاک را تمیز کنید. گیاهان به آبیاری کمتری نیاز دارند و کرم‌های خاکی بسیاری هستند که به تجزیه مواد کمک می کنند.

با این حال، اگر در باغ خود با هر گونه گیاه بیمار مواجه شدید، باید آنها را حذف کنید تا بیماری گسترش پیدا نکند. در صورت وجود بیمارگرهای گیاهان در باغچه خود از این روش استفاده نکنید.

آزمایش pH خاک

آزمایش pH

در حالی که روش های فوق به تدریج خاک را بهبود می بخشد، آزمایش خاک شما سودمند است تا ایده بهتری از آنچه با آن کار می کنید داشته باشید. کیت آزمایش خاک می تواند به شما بگوید pH خاک (که معیار اسیدیته در مقابل قلیائی بودن است) و اینکه آیا خاک به یک یا چند مورد از سه عنصر درشت مغذی اولیه (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) نیاز دارد یا خیر.

دانستن pH خاک به چند دلیل مهم است. بیشتر گیاهان خاک خنثی تا کمی اسیدی را ترجیح می دهند، بنابراین سطوح بالاتر یا پایین تر برای گیاهان مضر خواهد بود. همچنین، برخی از مواد مغذی برای گیاهان در سطوح pH بالاتر یا پایین تر در دسترس نیستند، بنابراین در نهایت گیاهان بیمار به نظر می رسند. هنگامی که pH خاک را دانستید، در صورت نیاز می توانید آن را تغییر دهید.

چگونه pH خاک بر عملکرد محصول تأثیر می گذارد؟ این مطلب را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

خاک ورزی

خاک ورزی

در کنار اصلاح خاک باغچه با مواد آلی، مواد مغذی و pH، عامل دیگری که می تواند بر سلامت خاک تأثیر بگذارد، تراکم است. این امر به ویژه در خاک های رسی که هنگام خیس شدن متراکم می شوند قابل توجه است. این امر به ساختار خاک آسیب می رساند و رطوبت، مواد مغذی و هوا را برای رسیدن به ریشه گیاه سخت تر می کند.

اگر خاک‌ورزی به ‌ندرت و در صورت لزوم برای اصلاح خاک باغچه انجام شود، می‌تواند به بهبود بافت خاک کمک کند.

یک ردیف خاک را بردارید، حدود 30 سانتی متر خاک حفاری کنید و خاک حفاری شده را ذخیره کنید. قبل از اینکه به ردیف بعدی بروید، از یک ابزار چنگال مانند برای شل کردن خاک متراکم استفاده کنید. مجدداً 30 سانتی متر حفاری کنید و این بار خاک حفاری شده را در اولین ردیف های حفر شده بریزید. همین روند را در ردیف های دیگر نیز انجام دهید تا به انتهای باغچه برسید.

البته ساده ترین کار ساختن بسترهای مرتفع و پر کردن با مخلوط 1:1 از خاک باغچه و کمپوست است. بسترهای مرتفع چندین مزیت دارند: شما هرگز در آنها قدم نمی گذارید، بنابراین خاک فشرده نمی شود. به علاوه، در این بسترهای مرتفع می‌توان زودتر از زمین های معمولی در بهار بذر بکارید و در نهایت، شما می توانید هر نوع ترکیب خاکی  را که گیاهانتان نیاز دارند ایجاد کنید.

روش هایی کاربردی برای اصلاح خاک های شور را در مقالات فردین کشت بخوانید.

مواد مغذی را به خاک اضافه کنید.

افزودن مواد مغذی برای اصلاح خاک باغچه

استفاده از کود 5-10-10 در 15 سانتی متری بالای خاک برای اصلاح خاک باغچه به گیاهان کمک می کند تا گیاه بتواند به راحتی مواد مغذی را پس از کاشت مجدد جذب کند. اگرچه بستر موجود قبل از کاشت مجدد نیازی به آزمایش خاک ندارد، اما انجام یک آزمایش می تواند pH و حاصلخیزی خاک را تأیید کند. آزمایش را حداقل چهار هفته قبل از کاشت انجام دهید و در هنگام انتخاب کود برای اصلاح خاک باغچه مواد اصلاحی توصیه های آزمایش را رعایت کنید.

اصلاح خاک باغچه پس از یک فصل رشد، یک راه عالی برای اطمینان از آماده شدن باغ شما در سال آینده است. کمپوست یک ماده عالی در حفظ سلامت محصولات شما با مواد مغذی فراوان است.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره خاک و بافت خاک مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه