مقالات تخصصی

بهترین خاک برای کاشت اسطوخودوس

خاک مناسب اسطوخودوس

اولین قدم برای کشت اسطوخودوس، انتخاب خاک مناسب اسطوخودوس است. این کار مهم ترین مرحله است که به رشد گیاه کمک می کند. اگر با خاک نامناسبی کاشت این گیاه را شروع کنید، به احتمال زیاد گیاه شما آنچنان که باید رشد نمی کند. بسیاری از افراد که برای اولین بار اسطوخودوس پرورش می دهند، به شدت شکست می خورند. به این دلیل است که آنها یک محیط رشد نامناسب برای گیاه انتخاب می کنند. در این مطلب ما شما را با خاک مناسب اسطوخودوس آشنا می کنیم و جزئیات آن را برای شما همراهان همیشگی فردین کشت شرح می دهیم.

نیازهای خاکی اسطوخودوس

برخی می گویند اسطوخودوس زمانی بهتر رشد می کند که زیاد به آن توجه نکنید. برای مشاهده شکوفایی گیاهان اسطوخودوس، باید تا حد امکان آنها را آبیاری و تغذیه کنید. اما دلیل این امر چیست؟

اسطوخودوس بومی برخی از مناطق خشک اروپا و مدیترانه است. خاک موجود در آن مناطق کیفیت پایین تری دارد اما دارای زهکشی بسیار قوی است. بنابراین، اسطوخودوس برای رشد با مقدار محدودی آب و مواد مغذی سازگار شده است.

اکنون می دانیم که اسطوخودوس خاک سست را برای تخلیه آب ترجیح می دهد، به خصوص اگر در یک گلدان رشد کند زهکشی خاک اهمیت زیادی پیدا می کند. برای مثال، خاک رسی سنگین برای اسطوخودوس مناسب نیست. فشردگی و ظرفیت نگهداری بالای خاک دقیقا برعکس چیزی است که ما به دنبال آن هستیم. هر خاکی با pH حدود 6 یا کمتر می تواند طول عمر گیاه شما را کوتاه کند یا آن را به یکباره از بین ببرد.

بهترین خاک گلدان برای اسطوخودوس خاک لومی شنی است که هوادهی و زهکشی خوبی داشته باشد و سرشار از مواد مغذی باشد.

با کاشت گیاه اسطوخودوس و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

خاک مناسب اسطوخودوس

خاک مناسب اسطوخودوس

انتخاب خاک مناسب اسطوخودوس برای رشد و عملکرد بهینه این گیاه ضروی است.

اسطوخودوس بومی کشورهای مدیترانه ای است و برای رشد موفقیت آمیز اسطوخودوس باید شرایط خاک آن منطقه را برای گیاه فراهم کنید. اسطوخودوس در خاک شنی و با زهکشی خوب با سطح حاصلخیزی کم تا متوسط رشد می کند. اسطوخودوس می تواند در خاک های اسیدی نیز رشد کند، اما ترجیح می دهند در خاک هایی که pH خنثی یا کمی قلیایی هستند رشد کنند.

این گیاه برای رشد و تولید گل های زیبا که خاصیت دارویی نیز دارند به زهکشی خوب نیاز دارد، خاک مناسب اسطوخودوس خاکی است که امکان زهکشی خوب را فراهم می کند، مهمترین عامل در رشد اسطوخودوس نیز همین است.

اسطوخودوس بومی مدیترانه است، جایی که در آفتاب کامل با بارندگی کم و خاک های شنی که خیلی سریع زهکشی می کنند، رشد می کنند. مطمئنا برای رشد اسطوخودوس لازم نیست در آب و هوای مدیترانه ای زندگی کنید، اما باید شرایط خاک شنی خشک را فراهم کنید تا آنها با موفقیت رشد کنند و گل دهند.

اگر قبل از کاشت اسطوخودوس خاک را اصلاح نکنید و در خاک های خاک رسی، یا هر خاک سرد مرطوب و با زهکشی کند، مستعد پوسیدگی ریشه خواهد بود و به خوبی رشد نمی کند.

اگر زهکشی باغ شما کند است یا آب زیادی را در خود نگه می دارد، سه گزینه برای فراهم کردن خاک مناسب اسطوخودوس دارید:

اسطوخودوس را در بسترهای مرتفع پرورش دهید.

 با کاشت اسطوخودوس در یک بستر مرتفع، کنترل کاملی بر بستر خاکی که وارد بستر می‌کنید دارید. با این کار می توانید از وارد شدن آب به بستر رشد گیاه جلوگیری کنید.

اسطوخودوس را در گلدان پرورش دهید.

خاک مناسب اسطوخودوس

اسطوخودوس در گلدان ها به خوبی رشد می کند، زیرا با کاشت در گلدان می توانید خاک مناسب اسطوخودوس را خیلی آسان فراهم کنید. تا زمانی که سوراخ های زهکشی با اندازه خوب در پایه گلدان وجود داشته باشد و خاک دارای شن یا ماسه فراوان باشد، مشکلی برای پرورش نخواهید داشت.

خواص گیاه اسطوخودوس را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

اصلاح خاک

برای تهیه خاک مناسب اسطوخودوس خاک باغچه را با مخلوط یکنواخت ماسه (یا شن) و خاک اصلاح کنید. لازم نیست خیلی دقیق باشید تا زمانی که خاک پس از آبیاری به سرعت تخلیه می شود باید شن و ماسه بیشتری به مخلوط اضافه کنید و دوباره امتحان کنید.

اگر خاک منطقه شما تا حدودی ریز است، اضافه کردن 1 سوم ماسه به دو سوم کمپوست زهکشی مناسب را ایجاد می کند، اما اگر خاک های غنی دارید که به آرامی زهکشی می کنند، باید از شن یا ماسه 50:50 برای مخلوط کمپوست استفاده کنید. برای بهترین نتیجه همیشه قبل از کاشت اسطوخودوس با آبیاری محل کاشت و مشاهده سرعت تخلیه آب، آزمایشی انجام دهید. اگر خاک به خوبی زهکشی می کند و آب جمع نمی شود، این منطقه خاک مناسب اسطوخودوس را دارد و این شرایط خاک ایده آل است. اگر زهکشی کند است، با شن بیشتری اصلاح کنید و دوباره امتحان کنید. این یک کار نیاز به آزمون و خطا دارد.

شما عزیزان می توانید بذر گیاهان دارویی مانند بذر جاشیر خوراکی خوش عطر زاگرس، بذر بابونه رومی چندساله، بذر خاکشیر اصیل ایرانی و بذر آویشن کوهی یا اورگانو را از فردین کشت تهیه کنید.

pH بهینه برای خاک مناسب اسطوخودوس

خاک مناسب اسطوخودوس

اسطوخودوس می تواند در خاک های اسیدی نیزرشد کند، اما خاکی را ترجیح می دهند که یا pH خنثی (pH 7) یا کمی قلیایی (تا PH 7.5) باشد.

اسطوخودوس خاک هایی با حاصلخیزی کم تا متوسط را ترجیح می دهد. اگر خاک بیش از حد غنی از مواد مغذی باشد، این امر باعث رشد شاخ و برگ اسطوخودوس می شود و در نتیجه گل های بسیار کمتری وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال، خاک گلدان خوب زهکشی شده به تنهایی برای گیاه مناسب نیست. آب را زودتر از آنچه اسطوخودوس برای بقای خود نیاز دارد تخلیه می کند. حتی مخلوط‌های خاک گلدانی که برای تخلیه سریع‌تر آب از مخلوط‌های معمولی ایجاد می‌شوند، به تنهایی کافی نیستند. این بدان معناست که اصلاح خاک یک مرحله ضروری قبل از استفاده از آن برای رشد اسطوخودوس است. علیرغم اینکه این کارها می تواند خاک اسطوخودوس را بهبود بخشد، برخی اصلاحات نیز می تواند به گیاه آسیب برساند.

برخی از مواد آلی می توانند زهکشی خاک را افزایش دهند و خاک مناسب اسطوخودوس را فراهم کنند اما می تواند محتوای مواد مغذی خاک را نیز افزایش دهد. این ویژگی برای گیاهی که عادت به رشد با مواد مغذی کمتری دارد مشکل ساز است. همچنین بسیاری از این مواد آلی می توانند خاک را اسیدی تر کنند.

انتخاب یک اصلاح کننده خاک که بتواند خاک را سست کند، حیاتی است. همچنین باید زهکشی را افزایش دهد و باید این کار را بدون افزودن مواد مغذی بیشتر به محیط یا کاهش pH انجام دهد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره اسطوخودوس مطالبی را مطالعه کنید.