مقالات تخصصی

کنترل سفیدک سطحی با ساده ترین مواد

کنترل سفیدک سطحی

سفیدک سطحی یکی از بیماری های رایج قارچی است که اغلب گیاهان را آلوده می کند. علائم این بیماری قارچی به وضوح روی گیاهان دیده می شود و ظاهری ناخوشایند به گیاه می بخشد. این بیماری اغلب در گل های زینتی که ظاهر گیاه مهم است باعث آسیب جدی به محصول می شود. علاوه بر این محصولات کشاورزی که به سفیدک سطحی دچار می شوند عملکردشان کاهش می یابد. بر همین اساس در این مطلب قصد داریم چند نکته ساده و کاربردی برای کنترل سفیدک سطحی بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم.

شرایط آلودگی

برخلاف اکثر پاتوژن های قارچی، همه گونه هایی که باعث سفیدک سطحی می شوند می توانند میزبان خود را در غیاب آب آزاد آلوده کنند. در واقع، آب آزاد می‌تواند اسپور‌های بیشتر انواع قارچ‌ها را که باعث سفیدک سطحی می‌شوند، از بین ببرد و از رشد میسلیوم‌ها جلوگیری کند.

با این حال، آب موجود در هوا (رطوبت) برای جوانه زدن اسپورها ضروری است. این قارچ ها زمانی که رطوبت هوا در شب زیاد و در روز کم باشد شدیدترین آلودگی ها را ایجاد می کنند.

تشکیل اسپور به دلیل رطوبت زیاد به خوبی صورت می گیرد، در حالی که پراکندگی اسپورها زمانی که رطوبت کم است تسریع می شود. دمای متوسط در محدوده 21 تا 28 درجه سانتی گراد باعث افزایش آلودگی می شود. بنابراین، سفیدک سطحی اغلب در بهار و پاییز، زمانی که در بسیاری از مناطق تفاوت زیادی در دما بین روز و شب وجود دارد، مشکل ساز است.

اسپورها اغلب توسط باد پخش می شوند، اما حشراتی مانند شته ها و زنبورها نیز می توانند آلودگی را با تغذیه از گیاهان و رفتن به گیاه دیگر گسترش دهند.

علائم

اغلب آلودگی ها ابتدا لکه‌های سفید یا خاکستری را در قسمت‌های بالایی برگ‌ها و روی برگ های جدید دیده می شود. برگهای پایینی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. با این حال، با افزایش آلودگی، سفیدک سطحی می تواند در کل گیاه پخش شود. گل‌ها، میوه‌های جوان، جوانه‌ها و ساقه‌های جوان همگی می‌توانند آلوده شوند و قارچ‌ها می‌توانند در داخل جوانه‌ها در آب و هوای گرم زمستان‌گذرانی کنند.

کنترل سفیدک سطحی

علائم سفیدک سطحی

درباره بیماری سفیدک کاهو بیشتر بدانید.

کنترل سفیدک سطحی

برای آلودگی های شدید یا یک مشکل گسترده در سراسر باغ، بهترین گزینه کنترلی استفاده از قارچ کش های معمولی است. اما استفاده مکرر از قارچ کش ها می تواند منجر به ایجاد مقاومت در قارچ ها شود. این موضوع پیامدهایی هم برای کشاورزی و هم برای سلامت انسان دارد.

یکی از عناصر کلیدی باغبانی ارگانیک و مدیریت یکپارچه آفات (IPM)، کنترل زراعی است و شامل آن دسته از عناصر کشاورزی و باغبانی هستند که با تغییرات در محیط رشد سروکار دارند.

برای کنترل سفیدک سطحی می توان از روش هایی مانند ایجاد تغییراتی برای اصلاح محتوای غذایی یا pH خاک، آبیاری بیشتر یا کمتر و اطمینان از دریافت نور خورشید به گیاهان استفاده است. دادن شرایطی که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند، کلید حفظ سلامت و شادابی گیاهان است.

گیاهان سالم اغلب قادرند آلودگی را تحمل کرده یا خود به خود بهبود یابند، گیاهان تحت استرس محیطی هستند در مقابل سفیدک سطحی حساس اند. بنابراین کاشت گیاهان مقاوم برای کنترل سفیدک سطحی توصیه می شود.

رعایت فاصله کافی فاکتور مهم دیگری برای کنترل سفیدک سطحی است که باید در نظر بگیرید. از آنجایی که شاخ و برگ های مرطوب و شلوغ بیشتر مستعد ابتلا به آلودگی هستند، شاخ و برگ ها را در صورت نیاز هرس کنید تا جریان هوای مناسب ایجاد شود.

کنترل سفیدک سطحی

به طور کلی، خورشید دشمن بیماری های قارچی است، بنابراین برای کنترل سفیدک سطحی مطمئن شوید که نیاز نوری گیاهان خود را تامین می کنید.

گاهی اوقات آبیاری سربار به عنوان راهی برای پیشگیری از این بیماری توصیه می شود، اما برخی دیگر اکیداً توصیه می کنند که این عمل را ممنوع کنید، زیرا باعث افزایش رطوبت در داخل گیاه می شود. چنین افزایشی در رطوبت می تواند عفونت را تشدید کند. همیشه گیاهان را در سطح خاک آبیاری کنید و از خیس شدن شاخ و برگ خودداری کنید. آبیاری در اوایل روز معمولاً بهترین زمان آبیاری است (برخلاف آبیاری در شب) زیرا گیاهان قبل از شب زمان خشک شدن دارند.

بافت سرسبز و تازه تشکیل شده بیشتر مستعد ابتلا به سفیدک سطحی است. بنابراین اگر در باغ خود با این بیماری مشکل دارید، از کوددهی با نیتروژن در اواخر تابستان خودداری کنید و همیشه مراقب باشید که گیاهان خود را بیش از حد با این ماده غذایی کود ندهید.

اگر گیاهان شما آلوده هستند، برای کنترل سفیدک سطحی، بافت بیمار را هرس کرده و از بین ببرید. آن را در توده کمپوست نریزید، زیرا ممکن است آلودگی به سایر قسمت های باغ شما سرایت کند.

اسپورها می توانند روی مواد گیاهی باقی بمانند و علف های هرز مجاور نیز ممکن است به عنوان میزبان عمل کنند. برای کنترل سفیدک سطحی تخت ها و حاشیه های باغ خود را تمیز و عاری از علف های هرز نگه دارید.

گوگرد

کنترل سفیدک سطحی

گوگرد یک قارچ کش کلاسیک است که برای کنترل سفیدک سطحی موثر است، اما نکته مهم این است که باید پیش از بروز علائم به طور پیشگیرانه استفاده شود. برای جلوگیری از عفونت می توانید آن را روی گیاهانی که می دانید حساس هستند اسپری کنید.

یکی از موثرترین و کم‌هزینه‌ترین فرآورده‌ها برای استفاده در برابر قارچ‌های عامل این بیماری محسوب می‌شود.

بسیاری از برچسب های محصولات گوگرد نشان می دهد که می توان آن را بلافاصله در شروع آلودگی اعمال کرد، اما نتایج ممکن است متفاوت باشد. برخی از محصولات پودری شامل سورفکتانت ها هستند تا راحت تر با آب مخلوط شوند و روی گیاهان اسپری شوند.

استفاده از مواد خانگی برای کنترل سفیدک سطحی

شیر

اسپری کردن شیر روی مناطقی از گیاهان که علائم را نشان می دهند به کنترل سفیدک سطحی کمک می کند، به خصوص اگر در مراحل اولیه آلودگی استفاده شود. این روش توسط بسیاری از کشاورزان ارگانیک در سراسر جهان استفاده می شود و در مطالعات انجام شده در طول بیش از 60 سال بر روی گوجه فرنگی، انگور، سیب، کدو تنبل و انواع دیگر کدو حلوایی زمستانه، خیار، کدو سبز و کدو سبز موثر بوده است.

توصیه رایج برای استفاده از شیر جهت کنترل سفیدک سطحی این است که شیر را به نسبت 1:10 با آب رقیق کنید و به محض دیدن اولین علائم آلودگی روی گیاهان خود اسپری کنید.

برخی از کارشناسان می گویند شیر خام یا ارگانیک بهترین است و چربی موجود در شیر کامل یا 2 درصد می تواند به عنوان مانعی برای کنترل سفیدک سطحی باشد، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که تفاوتی در نوع شیر استفاده شده ندارد.

کنترل سفیدک سطحی

مایع را به یک بطری اسپری بریزید و مطمئن شوید که تمام مناطق آسیب دیده گیاهان خود از جمله ساقه و سطح زیرین برگ ها را اسپری می کنید. دو بار در هفته تا زمانی که کنترل سفیدک سطحی موفقیت آمیز باشد، اسپری پاشی را ادامه دهید. اگر بارندگی داشتید حتما دوباره استفاده کنید.

اگر شیر را به صورت هفتگی روی گیاهان خود اسپری کنید، می تواند از عفونت جلوگیری کند.

اسپری جوش شیرین خانگی

استفاده از جوش شیرین برای کنترل سفیدک سطحی ممکن است گیاهان را بسوزاند و در خاک رسوب کند و به طور بالقوه باعث کمبود کلسیم، منیزیم و آهن شود. بی کربنات پتاسیم را می توان جایگزین جوش شیرین کرد. ابتدا این اسپری ها را روی یک منطقه کوچک برای کنترل سفیدک سطحی آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به گیاهان شما آسیب نمی رسانند.

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 قاشق غذاخوری روغن نباتی و 1 قاشق چایخوری صابون ظرفشویی در 1 گالن آب مخلوط کنید.

4 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 2 قاشق غذاخوری صابون روغن مورفی در 1 گالن آب مخلوط کنید.

2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه را با 1 گالن آب مخلوط کنید. ابتدا تست کنید زیرا سرکه می تواند گیاهان را بسوزاند.

مدیریت سفیدک پودری را می توانید با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

نوشته های مشابه