عمومی

فواید کاشت آفتابگردان

فواید کاشت آفتابگردان

کاشت آفتابگردان فواید زیادی دارد، در نظر بگیرید که چقدر در جذب گرده افشان ها موثر هستند و به عنوان منبع غذایی برای شما یا پرندگان چقدر مغذی هستند. اگر از ظاهر آفتابگردان های معمولی خوشتان نمی آید، انواع مختلفی از آن ها در رنگ ها و اندازه های مختلف وجود دارد. آفتابگردان سرکوب کننده طبیعی علف های هرز است که رشد آنها را آسان تر می کند. اینها تنها بخشی از فواید کاشت آفتابگردان در مزرعه و یا باغچه است. برای مطالعه ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فواید کاشت آفتابگردان

جذب گرده افشان ها

جذب گرده افشان ها

آفتابگردان ها در آوردن گرده افشان ها به باغ شما عالی عمل می کنند. ظاهر گل ها به این شکل است که حشرات گرده افشان مانند زنبورها را جذب می کنند. اما زنبورها در واقع نور فرابنفش را می بینند و تحقیقات اخیر نشان داده است که آنها حتی می توانند میدان های الکتریکی ضعیف اطراف گل ها را حس کنند. بیشتر گرده افشان ها در باغ شما جستجو می کنند و در حین حرکت گل ها را پیدا می کنند.

 

آفتابگردان‌ها به‌عنوان فانوس‌های عظیم و بلندی عمل می‌کنند که می‌توانند گرده‌افشان‌ها را از اطراف با الگوهای درخشان UV و بارهای الکتریکی خود جذب کنند و این مهمترین فواید کاشت آفتابگردان در مزرعه شماست. اگر بتوانید گرده افشان های بیشتری را به باغ خود بیاورید، به این معنی است که “گرده افشانی” بیشتری در باغ صورت می گیرد و به افزایش تولید محصول کمک می کند.

محصول غذایی مغذی

محصول غذایی مغذی

 

آفتابگردان یک محصول غذایی بسیار مغذی است و همچنین می تواند منبع تغذیه برای پرندگان باشد. ارزش غذایی تخمه آفتابگردان را دست کم نگیرید. آنها سرشار از فیبر، چربی‌های گیاهی سالم و مقادیر زیادی ویتامین (E، B3، B5، B6 و B9) هستند. همچنین سرشار از سلنیوم، مس و منگنز هستند که در بیشتر غذاها به مقدار زیاد یافت نمی شوند. کاشت تخمه آفتابگردان خود به این معنی است که می‌توانید به صورت ارگانیک این گیاه را پرورش دهید و علاوه بر فواید کاشت آفتابگردان از تخمه های آن نیز لذت ببرید.

خاصیت آللوپاتیک

یکی دیگر از فواید کاشت آفتابگردان در باغچه استفاده از خاصیت آللوپاتیک آفتابگردان است و این یعنی سرکوبگرهای طبیعی علف های هرز. آفتابگردان به طور طبیعی مهارکننده های رشد گیاه را در اطراف خود آزاد می کند تا از رشد گیاهان مختلف و رقابت با آنها جلوگیری کند. به این خاصیت آللوپاتی می گویند. این می تواند یک چیز خوب یا یک چیز بد برای باغ شما باشد. نکته خوب این است که شما کمتر مشکل علف هرز را در کنار آفتابگردان خود خواهید داشت. نکته منفی این است که کاشت همراه را دشوارتر می کند.

برخی از گل ها و سبزیجات اگر در کنار آفتابگردان کاشته شوند، رشد خوبی ندارند. به عنوان مثال، لوبیاها به عنوان یک گیاه همراه، یک ایده عالی به نظر می رسند، که یک ساقه آفتابگردان رشد می کند، اما لوبیا در واقع به این بازدارنده های رشد گیاه بسیار حساس است. مطمئناً می‌توانید امتحان کنید، اما لوبیاهایتان را از آفتابگردان دورتر بکارید.

جذب پرندگان

 فواید کاشت آفتابگردان

از دیگر فواید کاشت آفتابگردان جذب پرندگان است. پرندگان مدیران آفات رایگان طبیعت هستند و به ایجاد تعادل بین حشرات آفات و حشرات مفید در باغ شما کمک می کنند. اگر شما آفتابگردان را برای برداشت تخمه می کارید. شاید جذب کردن تعداد زیادی پرنده برای مزرعه مشکل ساز باشد. اگر تعداد پرندگان زیاد بود و از تخمه ها تغذیه کردند می توانید از دور کننده های پرندگان استفاده کنید.

شما عزیزان می توانید بذر گل آفتابگردان حنایی رنگ ایتالیایی، بذر گل آفتابگردان زینتی زرد پرگل، بذر گل آفتابگردان قرمز تیره، بذر آفتابگردان کله قوچی دور سفید اصیل ایرانی و بذر آفتابگردان شمشیری درشت ایرانی را از فردین کشت خریداری کنید.

سم زدایی خاک

کمک به سم زدایی خاک آلوده یکی از مهمترین فواید کاشت آفتابگردان است. اگر در یک منطقه شهری زندگی می کنید یا با خاک آلوده مشکل دارید، آفتابگردان ممکن است به شما در این کار کمک کند. این گل‌های شگفت‌انگیز به‌عنوان “phytoremediator” (به معنی “درمان گیاه”) و “hyper-accumulator” شناخته می‌شوند.

آفتابگردان همراه با شاهدانه گاهی اوقات در گیاه پالایی استفاده می شود که عبارت است از حذف فلزات سمی، آفت کش ها، حلال ها و بنزین از زمین با استفاده از گیاهان. آنها سموم را با هيوتاکستراکشن از بين مي برند. آنها آلاینده ها را از زمین به ریشه، ساقه و برگ خود می کشانند و در آنجا ذخیره می کنند. سپس کل گیاه سمی است و باید با خیال راحت دور ریخته شود.

 فواید کاشت آفتابگردان

مطالعات تحقیقاتی زیادی در مورد چگونگی جذب آلاینده‌های شیمیایی این گل‌ها و کمک به سالم‌تر ماندن خاک وجود دارد. معمولاً در صورت استفاده به این روش نیاز به کاشت انبوه دارند. حتی در مقیاس کوچکتر در حیاط خلوت شهری، این می تواند راهی آسان برای شما باشد تا خاک سالم تری داشته باشید.

داربست زنده

ساقه های محکم آفتابگردان به عنوان یک قیم طبیعی عمل می کند که برای خیار، لوبیا و کدو مناسب است. قیم طبیعی بودن یکی از فواید کاشت آفتابگردان در مزرعه است. این گیاهان به زودی دور ساقه می پیچند و خود به خود بالا می روند. در بهار، زمانی که تخمه آفتابگردان خود را می کارید، حتماً فاصله آن را مشخص کنید و یک بوته خیار را با یک آفتابگردان جفت کنید. پوشاندن دانه های تازه کاشته شده با پوشش ردیفی یا فنجان های پلاستیکی، دانه های شما را از دزدیده شدن توسط پرندگان و موجودات گرسنه نجات می دهد.

سایه انداز

 فواید کاشت آفتابگردان

فواید کاشت آفتابگردان برای سایر گیاهان مجاور نیز بسیار است. گل های آفتابگردان در جایی که رشد می کنند سایه می اندازند. این سایه فرصت بسیار خوبی برای کاشت و رشد کاهو و اسفناج و سایر گیاهانی است که در گرمای کامل خورشید دوام نمی آورند. در زیر سایبان آفتابگردان فضای کافی برای کاشت همراه وجود دارد. فقط مراقب باشید که آفتابگردان را در محلی که روی گیاهان آفتاب دوست شما سایه افکنده باشد (مانند گوجه فرنگی) نکارید.

شما عزیزان می توانید مطلب کاشت آفتابگردان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

تقویت کننده خاک

افزایش مواد آلی خاک از فواید کاشت آفتابگردان است. ساقه های بلند با کمک سیستم ریشه قوی می ایستند. وقتی که خزان می شود، ریشه ها در خاک باقی می مانند و محتوای آلی خاک و ظرفیت نگهداری آب آن را افزایش می دهد. با گذشت زمان، رشد آفتابگردان می تواند توانایی باغ شما را برای مقاومت در برابر خشکسالی افزایش دهد.

در این مطلب ما به مهمترین فواید کاشت آفتابگردان در مزرعه اشاره کردیم. شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره آفتابگردان مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه