مقالات تخصصی

آیا آفت کش ها به گیاهان آسیب می زنند؟

آفت کش ها

آفت کش ها برای از بین بردن آفات طراحی شده اند. اما آیا حشره کش ها ممکن است به گیاهان نیز آسیب برسانند؟ اگر برای مدیریت حشرات و سایر آفات به مواد شیمیایی متکی هستید، این سوال مهمی است که باید بپرسید. آسیب حشره کش به گیاهان ممکن است  از خفیف تا شدید متغیر باشد. شما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری یا به حداقل رساندن این نوع آسیب انجام دهید و در عین حال آفات باغ را مدیریت کنید.

آیا آفت کش ها برای گیاهان مضر هستند؟

آفت کش ها قطعا می توانند برای گیاهان شما مضر باشند. آسیب حشره کش ها، یا در واقع هر نوع آسیب شیمیایی به گیاه، به عنوان سمیت گیاهی شناخته می شود. گیاهان علفی بیشترین آسیب پذیری را در برابر آفت کش ها دارند. گیاهان چوبی آنها را بهتر تحمل می کنند، اما رشد تازه جدید آنها تحت تاثیر مواد شیمیایی قرار می گیرند.

اینکه با سم پاشی دقیقاً چگونه و تا چه اندازه به گیاه آسیب می‌رسانید به نوع ماده شیمیایی، گیاه و عوامل دیگر بستگی دارد. علائم احتمالی آسیب حشره کش به گیاهان عبارتند از: سوختگی برگ، ریزش برگ، تغییر رنگ برگ ها، پیچ خوردگی برگها و رشد غیر طبیعی و حتی در مواردی منجر به از بین رفتن گیاهان می شود.

چگونه از آسیب گیاهان آفت کش جلوگیری کنیم؟

آفت کش ها

 

 به دلایل زیادی، از محافظت از گرده افشان ها تا محافظت از گیاهان در باغ شما، محدود کردن استفاده از آفت کش های شیمیایی امری ضروری است. فقط در صورتی از یک آفت کش غیر ارگانیک و شیمیایی استفاده کنید که آفات به گیاهان شما خسارت اقتصادی وارد می کنند و نمی توانید آن را به روش دیگری مدیریت کنید. این کار از آسیب زیاد به گیاه جلوگیری می کند. اگر استفاده از حشره کش شیمیایی را انتخاب می کنید.

شما عزیزان می توانید آفت کش خانگی را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

برای جلوگیری یا به حداقل رساندن آسیب به گیاهان، این چند نکته را رعایت کنید:

برچسب ها را بخوانید و ماده شیمیایی مناسب را برای کنترل آفت مورد نظر انتخاب کنید. خواندن برچسب روی آفت کش ها بسیار مهم است. برخی از گیاهان به یک حشره کش خاص حساسیت بیشتری دارند.

اطمینان حاصل کنید که آفت کش در واقع آفت مورد نظر شما را می کشد.

برچسب های روی حشره کش های سیستمیک را به دقت بخوانید. این آفت کش ها توسط گیاه جذب می شوند تا زمانی که حشرات از آنها تغذیه کنند، می میرند. در صورت استفاده از این نوع ماده شیمیایی، مطمئن شوید که برای گیاه بی خطر است و آفات مناسب را هدف قرار می دهد.

15 دلیلی که باعث برتری روغن چریش از سایر آفت کش ها را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

همیشه دستورالعمل های روی آفت کش را برای نحوه استفاده، میزان استفاده و دفعات استفاده از آن بخوانید.استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی یکی دیگر از علل آسیب گیاه است. حتی اگر یک سم برای استفاده روی یک گیاه خاص بی خطر در نظر گرفته شود، استفاده با دوز بالاتر از آنچه در برچسب توصیه می شود می تواند گیاه را بسوزاند. مردم اغلب به اشتباه فکر می کنند که اگر دوز کمی از حشره کش موثر باشد، دوز بالاتر بهتر عمل خواهد کرد.

آسیب آفت کش ها

 تکرار بیش از حد و زودهنگام آفت کش ها روی گیاهان اغلب باعث آسیب به بافت گیاهی می شود. روی اغلب سموم توصیه می شود که در طول فصل رشد بیش از چهار بار سم مورد نظر را اسپری نکنید. حداقل فاصله زمانی برای سم پاشی مجدد در اکثر سموم دو هفته است.

از مصرف سموم دفع آفات در روزهای گرم و باد خودداری کنید. باد باعث رانش آفت کش ها می شود و به گیاهان دورتر آسیب می رساند. هوای گرم و آفتابی خطر آسیب رساندن حشره کش به گیاه را افزایش می دهد. آب و هوا نیز یکی دیگی از عوامل تاثیرگذار در میزان آسیب آفت کش ها روی گیاهان است.

برخی از حشره کش ها زمانی که در هوای خنک استفاده می شوند برای گیاهان ایمن تر هستند در حالی که برخی دیگر باید در هوای گرم استفاده شوند. رطوبت زیاد یا مرطوب بودن برگ ها می تواند خطر سوختن شاخ و برگ را با حشره کش ها افزایش دهد. گیاهانی که تحت تنش آبی هستند به سم پاشی حساس ترند.

اگر گیاه مورد نظر بسیار نزدیک به سایر گیاهان آسیب پذیر است، قبل از سمپاشی یک مانع در اطراف آن قرار دهید. در صورت امکان، راه حل دیگری را امتحان کنید.

تاثیر آفت کش ها روی گیاهان

وضعیت گیاه شما نیز می تواند در آسیب آفت کش ها روی گیاه موثر باشد. گیاهانی که تحت تنش هستند یا ضعیف هستند بیشتر در معرض آسیب های شیمیایی هستند. نهال ها، گیاهان علفی و گیاهان سریع رشد و درختانی که شاخه های جوان دارند در معرض خطر بیشتری هستند. روی برچسب اکثر سموم توصیه می شود که در صورت وجود شاخ و برگ جدید و روی گیاهان همیشه سبز استفاده نشود.

کنترل‌های مؤثر بسیاری برای آفات وجود دارد که شامل مواد شیمیایی مضر برای گیاهان نمی‌شوند، مانند کنترل‌های بیولوژیکی، روغن‌های باغبانی و صابون‌های حشره‌کش.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره آفت کش ها مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه