آموزش کاشت و پرورش

چه گیاهانی را می توانید با هم در یک گلدان بکارید؟

کشت مخلوط در گلدان

داشتن یک باغچه پر از گیاه آرزوی خیلی از ماست. به جرات می توان گفت هیچ چیز بهتر از مصرف گیاهان تازه ای که خودتان کاشته اید نیست. اما همه افراد فضای باغچه ای برای کاشت گیاهان را ندارند. خوشبختانه، بیشتر گیاهان به خوبی با هم در گلدان رشد می کنند. با این حال، کشت مخلوط در گلدان راه حل مناسبی برای این موضوع است. اما قبل از این کار بهتر است اطلاعاتی در این مورد داشته باشید. در این مطلب از مقالات فردین کشت بیشتر در این مورد توضیح می دهیم.

چگونگی کشت مخلوط در گلدان

کشت مخلوط در گلدان آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست. برخی از قوانین کلی برای رشد گیاهان در کنار یکدیگر وجود دارد.

هنگام انتخاب گیاهان برای کشت مخلوط در گلدان، ارتفاع گیاهان را در نظر بگیرید. گیاهان بلند، مانند رازیانه، نسبت به سایر گیاهان ارتفاع نسبتا زیادی دارند و حتی ممکن است خیلی سنگین شوند و باعث سقوط ظرف شوند.

هنگام کشت مخلوط در گلدان حتماً گیاهانی را انتخاب کنید که نیازهای اکولوژیک مشابهی دارند. در حالی که تقریباً همه گیاهان نور زیاد را دوست دارند، برخی از آنها نسبت به سایرین به آب بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، رزماری، آویشن و مریم گلی نسبتا به خشک مقاوم هستند، اما ریحان و جعفری به دلیل لطیف بودن به رطوبت بیشتری نیاز دارند.

کشت مخلوط در گلدان

کاشت گیاهانی که نیازهای مشابهی دارد به شما کمک می کند تا گیاهان زیادی را در یک فضای کوچک پرورش دهید. هنگام انتخاب گیاهان حتما بررسی کنید که گیاهان با همدیگر سازگار باشند.

گیاهانی مانند رزماری، آویشن و مریم گلی خاک نسبتاً خشک را دوست دارند، در حالی که ریحان و جعفری کمی بیشتر رطوبت را دوست دارند. یکی از گیاهانی که باید همیشه به تنهایی بکارید نعناع است. نعناع با سایر گیاهان خوب عمل نمی کند زیرا کل گلدان را اشغال می کند و همچنین می تواند با انواع دیگر گیاهان نعناع مانند نعناع گرده افشانی شود. گیاهانی که یک نوع محیط را دوست دارند، معمولاً با هم رشد می کنند!

کشت مخلوط چیست؟ این مطلب را در مقالات فردین کشت بخوانید.

مزایای کشت مخلوط در گلدان

جدا از صرفه جویی در فضا، آیا می دانستید که کاشت گیاهان در یک گلدان می تواند برای سلامتی گیاهان نیز مفید باشد؟ کشت مخلوط در گلدان یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یک اکوسیستم کوچک است که در آن گیاهان مختلف به یکدیگر کمک می کنند تا با پتانسیل کامل خود رشد کنند. چند مزیت عالی برای کاشت همراه وجود دارد:

صرفه جویی در فضا

اولین و بارزترین مزیت کشت مخلوط در گلدان، این است که باعث صرفه جویی در فضا می شود، که برای کسانی که در مناطق شهری زندگی می کنند و سعی می کنند سبزیجات تازه ای برای مصرف داشته باشند این روش بسیار کارآمد است.

حفظ رطوبت

کشت مخلوط در گلدان

وقتی گیاهان را با هم در یک گلدان می کارید به این معنی است که خاک باز کمتری خواهید داشت. و زمانی که خاک باز کمتری داشته باشید، خشک کردن رطوبت برای آفتاب سخت تر می شود. این یعنی آبیاری کمتر برای هر گیاه و زحمت نگهداری کمتری برای شما دارد.

کاهش بیماری های گیاهی

هنگامی که گیاهان یک گونه در کنار یکدیگر کاشته می شوند، بیماری ها سریعتر گسترش می یابند. اما هنگامی که انواع مختلف گیاهان را در کنار یکدیگر می کارید، می تواند به کاهش سرعت گسترش بیماری کمک کند. مهمتر از آن، شواهد بی شماری وجود دارند که بیان می کنند وقتی برخی محصولات با در کنار هم رشد می کنند سالمتر بوده و طعم بهتری خواهند داشت.

آگروفارستری چیست؟ در مقالات تخصصی فردین کشت این مطلب را مطالعه کنید.

7 گیاهی که به خوبی کنار هم رشد می کنند.

کشت مخلوط در گلدان

نمونه‌هایی از گیاهانی که در یک گلدان به خوبی با هم رشد می‌کنند عبارتند از: مریم گلی، آویشن، رزماری، مرزنجوش، پونه کوهی، اسطوخودوس.

شما عزیزان می توانید بذر انواع ریحان، بذر آویشن، بذر پیاز و پیازچه، بذر سبزی گشنیز اصیل ایرانی و بسیاری از سبزیجات دیگر را از فردین کشت خریداری کنید.

ریحان یک همراه عالی برای کشت مخلوط در گلدان، به همراه گیاهانی مانند جعفری، رزماری، پونه کوهی و فلفل است. از آنجایی که می تواند حشرات مضر و همچنین پشه ها را دفع کند، بسیاری از گیاهان می توانند از کاشت در مجاورت ریحان سود زیادی ببرند.

گشنیز که به نام جعفری مکزیکی نیز شناخته می شود، در فصل خنک رشد می کند. همراهی عالی برای نعناع، ​​ریحان، اسطوخودوس و شوید است.

گیاه گشنیز خود را از رازیانه دور نگه دارید، زیرا این دو گیاه زمانی که در کنار یکدیگر کاشته می شوند، با هم بسیار رقابت می کنند و ممکن است منجر به خشک شدن هر دو گیاه شود.

یکی دیگر از 7 گیاهی که در گلدان با گیاهان دیگر به خوبی رشد می کنند مریم گلی است. مریم گلی نه تنها زیبا رشد می کند، بلکه می تواند حشرات و گرده افشان های مفید را نیز جذب کند که می توانند به رشد گیاهان دیگر شما کمک کنند.

مریم گلی با رزماری به خوبی رشد می کند. همچنین می‌تواند با گوجه‌فرنگی، هویج، توت‌فرنگی و کلم یک بستر مشترک داشته باشد.

کاشت گیاهان در گلدان

پیازچه یک گیاه شریک همه جانبه برای کشت مخلوط در گلدان  با بسیاری از گیاهان و سبزیجات است. این گیاهان می توانند آفاتی مانند شته ها را از بین ببرند و رشد گیاهان دیگر را تقویت کنند. این سبزی را می توان در گلدانی همراه با شوید، رزماری و نعناع کاشت. همچنین برای افزایش طعم و طول هویج و گوجه فرنگی می توان پیازچه را به همراه آنها کاشت.

شوید گیاه دیگری است که حشرات مفیدی مانند زنبورهای عسل، کفشدوزک ها و پروانه ها را به بستر باغ شما جذب می کند زیرا از حضور آفاتی مانند کنه ها و شته ها جلوگیری می کند.

شویدها عاشق رشد در کشت مخلوط در گلدان کنار گیاهان دیگر مانند گشنیز و ریحان هستند. همچنین می توانید آنها را در کنار ذرت، کاهو، پیاز و خیار بکارید. با این حال، شوید را از هویج، فلفل و اسطوخودوس در باغ خود دور نگه دارید.

اگر با شته ها مشکل دارید، نعنا را در گلدان خود بکارید. عطری که از این گیاهان می آید بسیاری از آفات را دور می کند. نعنا را در کنار تربچه، کلم یا کلم پیچ بکارید. این گیاه همچنین با شوید، ریحان یا گشنیز به خوبی رشد می کند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به کشت مخلوط مطالبی را مطالعه کنید.