آموزش کاشت و پرورش

بهترین زمان کاشت کلم پیچ

زمان کاشت کلم پیچ

هر نوع سبزی که می خواهید بکارید، تشخیص زمان مناسب برای شروع کاشت دشوار است. کلم پیچ به سرعت در حال تبدیل شدن به سالاد برگدار سبز مورد علاقه بسیاری از افراد است. برخلاف کاهو و اسفناج، کلم پیچ را می توان در هر زمانی از سال بدون تلخ شدن برگ ها کشت کرد. اما بهترین زمان کاشت کلم پیچ چه زمانی است؟

چه زمانی می توانید کلم پیچ بکارید؟

کلم پیچ را می توان در هر زمانی از سال در مناطق معتدل و گرمسیری کاشت اما بهترین زمان کاشت کلم پیچ  از ۸ هفته قبل از میانگین اولین تاریخ یخبندان تا اواخر تابستان (یا حدود ۸۰ روز قبل از آخرین تاریخ سرمازدگی) است. می توان آن را مستقیما در خارج از منزل یا داخل خانه کاشت.

اگر در داخل خانه کاشته می‌شوند، بهترین زمان کاشت کلم پیچ وقتی است که نشاها چند برگ سالم و حدودا ۱۰ سانتی متر قد دارند. کلم پیچ تا دمای ۱۲- درجه سانتی گراد مقاوم است و اگر گلخانه یا زمستان های بسیار ملایم دارید، می توانید کلم پیچ را در تمام طول سال بکارید، اما کلم پیچ در ماه های زمستان کندتر رشد می کند.

بهترین زمان کاشت کلم پیچ

از آنجایی که کلم پیچ می تواند در هر فصلی که یخبندان ندارد به صورت مداوم رشد کند، می توانید در هر زمانی از سال اقدام به کشت کنید. حتی می‌توانید قبل از آخرین یخبندان، نشاها را به بیرون منتقل کنید تا زمانی که خاک یخ نزده نشاها را بکارید. پوشاندن زمین با پلاستیک، جوانه‌زنی را تسریع می‌کند.

زمان کاشت کلم پیچ

بهترین زمان کاشت کلم پیچ را متناسب با آب و هوای منطقه کاشت تعیین می کنند.

کلم پیچ همچنین می تواند در دمای زمستان تا ۱۰ درجه فارنهایت (۱۲- درجه سانتی گراد) زنده بماند. اگر زمستان‌های ملایمی دارید یا کلم پیچ خود را زیر پوشش‌های ردیف پلاستیکی یا در گلخانه می‌کارید، حتی می‌توانید کلم پیچ را در زمستان نیز پرورش دهید و در طول زمستان نیز برداشت کنید. فقط به خاطر داشته باشید که کلم پیچ با نزدیک شدن به دمای انجماد بسیار کندتر رشد می کند.

 

کاشت کلم پیچ در گلدان را با فردین کشت بیاموزید.

چه مدت طول می کشد تا کلم پیچ رشد کند؟

بسته به رقم، می توانید اولین برگ های کلم را در حدود ۵۰ تا ۶۰ روز پس از کاشت یا ۷۰ تا ۸۰ روز پس از بذر برداشت کنید. هنگام برداشت کلم پیچ، اکثر باغبانان شامل برداشتن برگ های پایینی و حفظ چند برگ بالایی را توصیه می کنند، تا به گیاهان کلم پیچ انرژی لازم برای ادامه رشد بدهد.

کلم پیچ یک محصول آب و هوای خنک است، بنابراین بهترین زمان کاشت کلم پیچ در بهار و پاییز و در مکان هایی که می تواند نور خورشید زیادی دریافت کند بهترین رشد را دارد.

بهترین زمان کاشت کلم پیچ در بهار، بلافاصله پس از آخرین یخبندان است که می توانید بذرها را در بیرون بکارید. در این مرحله خاک به اندازه کافی گرم شده است تا جوانه زنی روی دهد. می توانید تا پایان اردیبهشت به کاشت بذر ادامه دهید. اگر کاشت بذرها را در داخل خانه شروع می کنید، چهار تا شش هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان پیش بینی شده بکارید.

پس از تشخیص مناسب ترین زمان کاشت کلم پیچ، بذرها را با عمق ۱سانتی متر و به فاصله ۱۵ سانتی متری از هم بکارید. سپس روی آن را با خاک بپوشانید و آبیاری کنید. خاک را مرطوب نگه دارید. نشاها را به فاصله ۵ سانتی متر از هم تنک کنید.

زمان کاشت کلم پیچ

شما عزیزان می توانید بذر کلم پیچ زودرس هیبرید BLUE JAIS ژاپنی هیبرید، بذر کلم پیچ گرین استون هیبرید زودرس و بذر کلم برگ سبز استوانه ای جرسی را از فردین کشت خریداری کنید.

هنگامی که نور روز کمتر باشد، گیاهان کندتر رشد می کنند، بنابراین کاشت های متوالی باید نزدیک به هم و در مدت زمان کوتاه تری انجام شوند. محل کاشت را طوری انتخاب کنید که آفتاب کامل داشته باشد (۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم خورشید در روز) تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

کلم یک تغذیه کننده سنگین است. به سرعت خاک را از مواد مغذی خالی می کند و در طول رشد به منبع ثابتی از آب و مواد مغذی نیاز دارد. خاک را از قبل با مخلوط کردن کود و یا کمپوست آماده کنید. خاک نیز باید دارای زهکشی مناسب باشد، زیرا با پوسیده شدن ریشه کلم شکافته شده و رشد نمی کند.

همچنین اطمینان از محدوده pH مناسب نیز مهم است، ۶.۵-۶.۸ ایده آل است. نگه داشتن pH خاک بالای ۶.۸ به جلوگیری از بیماری رایج کلم که در خاک اسیدی رشد می کند، کمک می کند.

بهترین خاک برای رشد کلم چه نوع خاکی است؟ این مطلب را در مقالات فردین کشت بخوانید.

بسیاری از انواع کلم فوق العاده مقاوم هستند و دمای زیر صفر را تحمل می کنند. برای بهترین رشد آنها را در یک مکان باز، آفتابگیر و خاک غنی بکارید. خاک اصلاح شده با کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده باشد برای کلم ایده آل است.

در یک تناوب زراعی سنتی، کلم ها به دنبال نخود یا لوبیا کاشته می شوند که به طور طبیعی نیتروژن را در ریشه های خود تثبیت می کنند. هنگامی که محصول برداشت می شود، این ریشه ها در زمین باقی می مانند و به تغذیه کلم های بعدی کمک می کنند.

زمان کاشت کلم پیچ

با کوددهی اصولی کلم محصول بیشتری برداشت کنید.

در این مقاله ما سعی کردیم زمان کاشت کلم پیچ را برای شما عزیزان شرح دهیم. با توجه به آب و هوای منطقه خود و داده های هواشناسی، شما می توانید بهترین زمان کاشت کلم پیچ در منطقه خود را مشخص کنید و با کاشت در این زمان، محصولی با کیفیت و با عملکرد بالا برداشت کنید. در ویکی پدیا نیز می توانید درباره کلم پیچ مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه