آموزش کاشت و پرورش

کاشت کلم پیچ در گلدان

کاشت کلم پیچ در گلدان

کلم پیچ فواید زیادی برای سلامتی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های A، C و K می باشد. به همین دلیل یکی از سبزیجات محبوب و پرطرفدار است. اگر شما هم فضای کافی برای کاشت کلم پیچ را ندارید فکر خوبی است که دست به کار شده و کاشت کلم پیچ در گلدان را امتحان کنید.

آیا کلم پیچ در گلدان رشد می کند؟

بله، کلم پیچ در گلدان رشد می کند و کاشت و پرورش آن نیز آسان است و به فضای زیادی احتیاج ندارد. در واقع، شما می توانید یک یا دو گیاه کلم پیچ را به همراه گیاهان چند ساله دیگری در گلدان پرورش دهید، می توانید. اگر گیاه کلم پیچ با سایر گیاهان یکساله و چند ساله در یک محل می کارید، حتما اطمینان حاصل کنید که نیاز های هر دو گیاه اعم از نیاز نوری، آبی و کوددهی آنها با هم مطابقت داشته باشد.

چگونگی کاشت در گلدان

کلم پیچ یک محصول دو ساله و آب و هوای خنک است که به استثنای گرمترین قسمت تابستان در بسیاری از مناطق در یک سال می تواند در گلدان رشد کند.. هنگام کشت کلم پیچ، مکان آفتابی را برای حداقل ۶ ساعت آفتاب مستقیم انتخاب کنید. گیاهان کلم پیچ به خاک غنی و خوب زهکشی با pH بین ۶ تا ۷  نیاز دارد. گلدانی با قطر حداقل ۵۰-۳۰ سانتی متر انتخاب کنید. برای گلدان های بزرگتر، کلم پیچ ها را با فاصله ۳۰ سانتی متر از یکدیگر بکارید. شما می توانید بذر کلم پیچ ها را مستقیما در گلدن هایتان بکارید و یا اینکه آنها را در سینی نشا کاشته و سپس به گلدان منتقل کنید.

برای خرید بذر کلم زودرس هیبرید ژاپنی، کلیک کنید.

مراقبت از کلم پیچ 

اگرچه کلم پیچ به آفتاب احتیاج دارد، اما در صورت زیاد شدن دمای هوا پژمرده می شود و یا ممکن است خشک شود، بنابراین اطراف گیاهان را  با کاه، کمپوست مالچ کنید تا رطوبت را حفظ کرده و ریشه ها را خنک نگه دارد.

حداقل هفته ای یکبار کلم پیچ را آبیاری کنید تا آب به ۳ سانتی متری خاک نفوذ کند. از آنجا که گیاهان گلدانی سریعتر از گیاهان مزرعه ای رطوبت خود ر از دست می دهند بنابراین ممکن است در دوره های گرم و خشک نیاز به آبیاری بیشتری باشد.

برای رشد بهتر می توانید ۱۵ میلی لیتر کود NPK را در ۴ لیتر آب حل کرده و هر ۱۰-۷ روز یکبار به گلدان های خود بدهید.

 بسیاری از آفات می توانند از کلم پیچ ها تغذیه کنند. اگر روی کلم پیچ ها کنه دو نقطه ای و شته مشاهده کردید می توانید با استفاده از حشره کش های گیاهی آنها را کنترل کنید. برای کنترل آفات کلم پیچ که از برگ ها تغذیه می کنند مانند شب پره پشت الماسی می توانید از عوامل کنترل میکروبی مانند (Bt) Bacillus thuringiensis که کاملا برای انسان و محیط زیست بی خطر و غیرسمی هستند استفاده کنید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که راب ها و حلزون ها رقیبی برای محصولات کشاورزی شما هستند، دور کلم پیچ ها را با توری که تهویه خوبی داشته باشد بپوشانید.

بعد از این همه زحمت و تلاش اکنون زمان مناسب برای برداشت کلم پیچ هایی است که در گلدان ها کاشته اید. کلم پیچ ها را از قسمت نزدیک به خاک برداشت کنید و از محصول سالمی که کاشته اید لذت ببرید.