آموزش کاشت و پرورش

نیاز به کود در گیاهان مختلف

نیاز به کود

وقتی صحبت از کود به میان می آید، برخی از گیاهان نیاز به کود زیادی دارند و به اصطلاح تغذیه کننده های سنگینی هستند و برخی دیگر اینطور نیستند. نیاز به کود به نوع گیاه، شرایط رشد و بافت و حاصلخیزی خاک بستگی دارد.

چگونگی کوددهی

اگر در باغ خود گیاهانی را می کارید، برای پیروی از اصول اولیه کود دادن به گیاهان، باید بدانید چه نوع خاکی دارید (خاک شنی، لومی یا رسی) و همچنین ترکیب مواد مغذی آن (آزمایش خاک تنها راه است.) برای اینکه بدانید خاک ممکن است برای رشد گیاه چه کمبودی دارد.

گیاهانی که در گلدان در داخل یا خارج از خانه رشد می کنند و گیاهانی که به صورت هیدروپونیک رشد می کنند نیاز به کود متفاوتی نسبت به گیاهان باغ و باغچه شما دارند.

آیا گیاهان به کود نیاز دارند؟

پاسخ کوتاه این است که بله، اما همه گیاهان نیاز به کودهای یکسانی ندارند. گیاهان تقریباً به دو گروه تقسیم می شوند:

گیاهانی با رشد آهسته با برگ‌های کوچک و ساقه‌های فیبری و چوبی که بومی مدیترانه هستند و در خاک خشک و فقیر نیز رشد می‌کنند. این گیاهان معمولا گیاهان چند ساله مانند اسطوخودوس، نعناع، ​​مرزنجوش، پونه کوهی، رزماری، مریم گلی، مرزه، ترخون و آویشن هستند.

گیاهان سریع رشد با برگ های بزرگتر و نازکتر. این گیاهان ممکن است یکساله مانند ریحان، گل گاوزبان، گشنیز، کرفس و شوید باشند و یا ازز گیاهان دو ساله مانند جعفری یا گیاهان چند ساله مانند پیازچه باشند.

گیاهان گروه اول معمولا به کود کمتری نسبت به گیاهان گروه دوم نیاز دارند.

کود 19-19-19 و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید.

گیاهان دارویی به چه نوع مواد مغذی نیاز دارند؟

نیاز به کود

 

با کاشت گیاهان در خاک سالم و غنی از مواد آلی شروع کنید. علاوه بر این، از یک کود آلی کامل و آهسته رهش حاوی مقادیر مساوی از درشت مغذی های نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کنید. اگر باغ شما دارای خاک شنی باشد، مصرف کود آهسته رهش بسیار بهتر است، زیرا مواد مغذی به سرعت از خاک خارج می شوند اما با کودهای آهسته رهش از این کار جلوگیری می کنید.

برای اینکه گیاهان سریع رشدی را تقویت کنید، می‌توانیداز کود امولسیون ماهی، یک کود آلی با نیتروژن بالا، با نسبت NPK 1-1-4 یا 5-1-1 استفاده کنید.

شما عزیزان می توانید کود کامل گرانوله ۲۰-۲۰-۲۰ آمریکایی بسته 50 گرمی را از فردین کشت خریداری کنید.

چند بار باید گیاهان را کوددهی کنیم؟

نیاز به کود و دفعات کوددهی از الگوی رشد گیاهان پیروی می کند. در خاکی با حاصلخیزی متوسط، معمولا در بهار زمانی که گیاهان از خواب بیداری می شوند، یا زمانی که فصل رشد جدید شروع می‌شود، کود متعادلی بکار ببرید.

برای سایر گیاهان، استفاده ماهانه سبک از کود کامل آهسته رهش کافی است، مگر اینکه برگ ها شروع به زرد شدن کنند که ممکن است نشانه کمبود نیتروژن باشد. در این صورت، استفاده از امولسیون ماهی یک راه حل سریع است.

نیاز به کود در گیاهان گلدانی

نیاز به کود

گیاهانی که در گلدان رشد می کنند بیشتر نیاز به کود دارند، زیرا با آبیاری مکرر که گیاهان ظروف نیاز دارند، کود موجود در مخلوط گلدان سریعتر شسته می شود. درست مانند خاک شنی، استفاده از کود آهسته رهش بسیار بهتر است.

شما عزیزان می توانید در مقالات فردین کشت درباره کودهای آهسته رهش مطالبی را مطالعه کنید.

ریشه گیاهان گلدانی در یک فضای محدود است، برخلاف گیاهانی که در خاک باغچه یا بسترهای مرتفع رشد می کنند، که اگر مراقب نباشید کوددهی بیش از حد می تواند منجر به از بین رفتن گیاهان شود. استفاده از کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی توصیه می شود که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند که به مرور زمان در ظرف انباشته می شوند. برای جلوگیری از این امر بهتر است برای هر نوع کودی از نصف مقدار توصیه شده روی برچسب استفاده کنید.

کوددهی گیاهان گلدانی به چه صورتی است؟

 

نحوه کوددهی گیاهان هیدروپونیک

نیاز به کود برای گیاهان کشت شده به روش هیدروپونیک کاملا متفاوت از گیاهانی است که در خاک باغچه یا مخلوط گلدان رشد می کنند. آنها نیاز به کوددهی منظم و مکرر دارند، هر دو هفته یکبار یا طبق دستورالعمل های سیستم هیدروپونیک باید کود دهید.

برای مثال ریحان کشت شده به روش هیدروپونیک مستعد کمبود منیزیم است، زیرا آبی که گیاهان در آن رشد می کنند یا کود اضافه شده منیزیم کافی را تامین نمی کند. این کمبود ریز مغذی خود را به صورت زرد شدن برگ‌ها، معمولا بین رگبرگ‌های برگ نشان می‌دهد. برای رفع آن، یک مکمل منیزیم مایع که معمولا به صورت ترکیبی از کلسیم و منیزیم است به سیستم اضافه کنید. ریحان از گروه گیاهان سریع الرشد است که نیاز به کود بیشتری دارند

آیا امکان کوددهی بیش از حد گیاهان وجود دارد؟

نیاز به کود

افزودن کود زیاد به گیاهان معمولا منجر به افزایش نیتروژن می شود که نتایج نامطلوبی به خصوص برای گیاهان با رشد کند دارد. برای ریحان و سایر گیاهان با برگ های نازک، رشد سریع برگ ناشی از نیتروژن خوب است ،زیرا می خواهید گیاهانتان شاداب باشند و برگ های آنها را برداشت کنید. با این حال، برای رزماری و سایر گیاهان مدیترانه‌ای، رشد سریع به این معنی است که غلظت کمتری از اسانس‌ها وجود دارد که باعث می‌شود گیاهان کمتر معطر شوند و طعم مطلوبی نداشته باشند.

توجه داشته باشید که کوددهی گیاهان مختلف را با توجه به نوع گیاه، نوع خاک، مرحله رشدی گیاه، کمبودهای گیاه انجام دهید. کوددهی بیش از حد با کودهای شیمیایی باعث آلودگی خاک و آب می شود بنابراین همیشه طبق توصیه کارشناسان و برچسب روی محصول عمل کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا مطالبی درباره کودها مطالعه کنید.