مقالات تخصصی

با کوددهی اصولی کلم محصول بیشتری برداشت کنید.

کوددهی کلم

شاید شنیده باشید که کلم یک تغذیه کننده سنگین است. هنگام رشد کلم، مقادیر کافی مواد مغذی برای تولید کلم های بزرگ با برگ های سالم ضروری است. اگر حتی چند کلم در باغچه کوچک خود کاشته اید، دانستن نحوه کوددهی کلم کلید داشتن یک محصول پربار و باکیفیت است.

انجام آنالیز خاک قبل از هر گونه کوددهی کلم ضروری است. مطمئن ترین راه، دانستن مشخصات دقیق مواد مغذی موجود در خاک است. کلم برای رشد و به حداکثر رساندن تولید و عملکرد به خاک غنی از مواد مغذی نیاز دارد.

اصول کوددهی کلم

کلم خاکی با زهکشی خوب با مواد آلی فراوان را دوست دارد. در صورت لزوم، خاک را با کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده اصلاح کنید. کودهای تازه منجر به افزایش رشد علف های هرز می شود و ممکن است دارای باکتری هایی باشد که به گیاهان شما آسیب برسانند. در صورت لزوم آهک اضافه کنید تا به pH ایده آل برسد.

قبل از کاشت کلم، از غنی بودن خاک از نظر مواد مغذی مطمئن شوید. در صورت امکان، آزمایش خاک را برای تعیین نیازهای غذایی خاص خاک خود انجام دهید. اگر قادر به انجام آزمایش خاک نیستید، کود ۸-۱۶-۱۶ را دو هفته قبل از انتقال نشاها در خاک مخلوط کنید.

کوددهی کلم

در بیشتر موارد آبیاری قطره ای و کوددهی کلم (کوددهی از طریق کودهایی که در سیستم آبیاری تزریق می شود) انجام می شود. روش دیگر، به کار بردن کود در خاک است. به طور کلی، کشاورزان باتجربه کود متعادلی را پیشنهاد می کنند که از مواد مغذی ضروری مانند نیتروژن (N)، پتاسیم (K) و فسفر (P) به شکل گرانول تشکیل شده است.

 غنی سازی خاک باغ با کمپوست ارگانیک یکی از بهترین راه ها برای تامین مواد مغذی لازم برای تغذیه گیاهان کلم است. هنگام استفاده از کمپوست خانگی، ۵-۱۰ سانتی متر کمپوست را در اواخر پاییز یا اوایل زمستان در خاک باغچه ریخته و با خاک مخلوط کنید. اضافه کردن کمپوست در این زمان از سال به کمپوست زمان می‌دهد تا کاملاً پوسیده شود، بنابراین مواد مغذی ارزشمند برای گیاهان در بهار آماده می کند.

به جای استفاده از کمپوست برای تغذیه گیاهان کلم، می توان کود شیمیایی را به خاک باغ اضافه کرد. یک کود متعادل مانند کود NPK با نسبت عناصر۱۰-۱۰-۱۰ انتخاب کنید. این کود را می توان مستقیماً در بستر باغ در بهار به خاک اضافه کنید و بعد کلم را بکارید.

آزمایش خاک قبل از کوددهی کلم توصیه می شود. از نتایج آزمایش می توان برای اصلاح خاک و جبران هر گونه کمبود تغذیه ای استفاده کرد. کلم ها pH خاک بین ۶.۵-۶ را ترجیح می دهند و برای رشد مطلوب به مقادیر کافی از ریز مغذی ها مانند کلسیم، منیزیم، گوگرد و روی نیاز دارند.

کود دادن به کلم ها در زمان کاشت

شما عزیزان می توانید بذر کلم پیچ زودرس هیبرید BLUE JAIS ژاپنی، بذر کلم بروکلی B4 تک هد بازار پسند، بذر کلم گل آریزونا هیبرید آمریکایی، بذر کلم بروکلی BR3 زودرس پربار مقاوم به گرما، بذر کلم گل بنفش مخملی  و بذر کلم قمری سبز را از سایت فردین کشت خریداری نمایید.

چه زمانی می توانید کوددهی کلم را شروع کنید؟

زمانی که گیاهان کلم دو تا چهار برگ واقعی دارند، کوددهی کلم را شروع کنید. محلول رقیق شده از کود مایع NPK (10-10-10) و یا کمپوست توصیه می شود. این کار را می توان هر دو هفته یکبار تکرار کرد. هنگامی که گیاهان کلم آماده انتقال به مزرعه شدند کوددهی را کاهش دهید. تا زمانی که سر کلم ها شروع به تشکیل شدن کنند هر سه تا چهار هفته یکبار کوددهی را ادامه دهید. از مصرف کودهایی با سطوح بالای نیتروژن خودداری کنید، زیرا باعث رشد بیش از حد شاخ و برگ و کاهش تشکیل سر می شود.

نکاتی برای کود دادن به کلم ها

نکاتی برای کود دادن به کلم ها

 هنگام مخلوط کردن و استفاده از کود برای کلم، همیشه دستورالعمل های روی کود را دنبال کنید. قبل از کاشت، کود آهسته رهش و گرانوله را به خاک اضافه کنید.

بارندگی های شدید می تواند اشکال جامد کود موجود در سطح باغ را حل کند. در این صورت ممکن است غلظت زیادی از کود مستقیما به سمت ریشه ها رفته و مشکلاتی برای گیاه شما ایجاد کنند. بنابراین زمانی که سر کلم شروع به تشکیل شدن کردند، از به کار بردن کود اضافی خودداری کنید.

کوددهی کلم اگر بیش از نیاز گیاه باشد، باعث رشد سریع و در نتیجه شکافتن یا ترک خوردن کلم می شود.

کلم علاوه بر کوددهی مناسب، به آب کافی برای رشد خود نیاز دارد. گیاهان خود را هر هفته آبیاری کنید، اگر بارندگی کافی وجود نداشت، به دفعات آبیاری بیشتری نیاز است. برای کمک به مرطوب نگه داشتن خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز که ممکن است با ریشه های کم عمق کلم رقابت کند، یک مالچ بدون علف کش به خاک باغ کلم اضافه کنید.

شما عزیزان می توانید مطالبی راجع به کلم در ویکی پدیا مطالعه کنید.