آموزش کاشت و پرورش

بهترین خاک برای رشد کلم چه نوع خاکی است؟

خاک مناسب کلم

برای کسانی که می‌خواهند کلم‌های بزرگی برداشت کنند، کاشت کلم در خاک مناسب مهم است، اما شما می‌توانید تقریبا در هر خاکی کلم بکارید. به شرطی که ویژگی‌های هر نوع خاک را در نظر بگیرید و بدانید خاک مناسب کلم چه نوع خاکی است؟

آیا کلم در خاک شنی رشد می کند؟

کلم قادر است در خاک شنی رشد کند و گاهی اوقات به صورت تجاری کشاورزان در خاک شنی این گیاه را می کارند. با این حال، ممکن است هنگام رشد در خاک شنی با مشکلاتی مواجه شود و این نوع خاک، بهترین خاک مناسب کلم نیست. به طور عمده، مهمترین دلایل نامناسب بودن این نوع خاک برای کلم، عدم احتباس آب و از دست دادن مواد مغذی است.

خاک شنی برای سبزیجات ریشه ای مانند هویج و سیب زمینی ایده آل است، زیرا شل است و رشد ریشه را محدود نمی کند. برای کلم، خاک شنی باعث رشد راحت تر ریشه می شود. خاک شنی نیز سریعتر از خاک های دیگر گرم می شود که می تواند به رشد اولیه کمک کند. با این حال، خاک شنی در معرض آفتاب خیلی سریع خشک می شود که می تواند برای رشد کلم مضر باشد.

همانطور که ماسه نمی تواند به خوبی آب را نگه دارد، نمی تواند مواد مغذی را نیز نگه دارد، که به راحتی می توانند در باران شدید یا آبیاری منظم شسته شوند. به همین دلیل، خاک شنی بیشتر مستعد کاهش مواد مغذی است.

راه حل های سریع برای بهبود خاک شنی

خاک مناسب کلم

برای کاهش خشک شدن خاک شنی، می‌توانید لایه‌ای از مالچ مانند خرده‌های چوب استفاده کنید که سطح خاک شنی شما را سایه می‌اندازد و از خشک شدن سریع آن جلوگیری می‌کند. این امر همچنین میزان آب مورد مصرف را نیز کاهش می دهد و همچنین باعث کاهش سرعت شستشوی مواد مغذی می شود. با انجام این کارها می توانید خاک شنی را تبدیل به خاک مناسب کلم کنید.

کلمی که در خاک های شنی رشد می کند ممکن است نیاز به کوددهی منظم بیشتری داشته باشد. کود گیاهی مایع را هر 7 تا 14 روز یکبار یا کودهای گرانول آهسته رهش هر 1 تا 3 ماه یکبار طبق دستورالعمل روی برچسب ها استفاده کنید تا  خاک مناسب کلم را با خاک شنی ایجاد کنید.

کمپوست ساده‌ترین راه برای بهبود بلندمدت بافت خاک است که آن را تبدیل به خاک مناسب کلم کند، اما ساخت خاک غنی از میکروب های مفید و مواد مغذی ممکن است زمان ببرد.

آیا کلم می تواند در خاک رسی رشد کند؟

کلم می تواند در خاک رسی رشد کند اما خاک مناسب کلم خاک شنی نیست، اما باید مراقب بود که بیش از حد آبیاری نشود. سست کردن خاک سنگین و رسی قبل از کاشت می تواند به طور موقت فشردگی خاک را کاهش داده و رشد کلم را بهبود بخشد.

خاک رس مشکلی برعکس خاک شنی دارد، آب را بیش از حد نگه می دارد.  زمانی که خاک دائما غرقاب است، ریشه گیاهان جوان کلم اغلب با مشکل پوسیدگی مواجه می شوند.

علاوه بر این، خاک رس بسیار متراکم است، که باعث می شود ریشه ها در خاک به خوبی نفوذ نکنند. در نتیجه رشد کلم متوقف می شود. وجود مقداری خاک رس در خاکی که در آن کلم کاشته اید مفید است. خاک رس منبع غنی از مواد معدنی و ریزمغذی های ضروری برای رشد گیاه است.

راه حل های سریع برای بهبود خاک رسی

خاک رسی برای رشد کلم

مشکل خاک‌های رسی سنگین ساختار اصلی خاک است که می‌تواند به راحتی فشرده شود. توصیه می شود قبل از کاشت کلم، خاک رسی را با کولتیواتور یا پنجه (با دست یا ماشین) شل کنید.

شما عزیزان می توانید بذر کلم پیچ زودرس هیبرید BLUE JAIS ژاپنی هیبرید، بذر کلم بروکلی B3، بذر کلم قمری سبز، بذر کلم رومانسکو آمریکایی و بذر گل کلم گرافیتی هیبرید آمریکایی را از فردین کشت تهیه کنید.

آیا کلم در خاک لوم رشد می کند؟

خاک لومی برای رشد کلم ایده آل و خاک مناسب کلم است، به خصوص زمانی که با مواد آلی مانند کمپوست اصلاح شود. خاک لوم دارای مقادیر کم رس، مقادیر متوسطی از ماسه و مقدار مناسبی از سیلت است. سیلت از نظر اندازه ذرات جایی بین خاک رس و ماسه است و فواید هر دو را بدون معایب آنها دارد. با این حال، بسیار سبک است و می تواند به راحتی شسته شود.

خاک مناسب کلم

خاک مناسب کلم

برای مشاهده و خرید بذر انواع کلم از فردین کشت، روی لینک کلیک کنید.

خاک مناسب کلم، خاک لومی است که با مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست اصلاح شده است. کمپوست ساده ترین راه برای بهبود بلندمدت خاک است، اما ساخت خاک غنی از زندگی میکروبی و مواد مغذی ممکن است زمان ببرد. کمپوست حفظ آب و مواد مغذی خاک شنی را بهبود می بخشد و در عین حال ساختار خاک رسی را سست می کند.

اگر خاک بسیار شنی یا رسی دارید، می توانید کمپوست را در چند سانتی متر بالای خاک اضافه کنید تا بلافاصله آن را تبدیل به خاک مناسب کلم کنید. هر سال یک لایه کمپوست روی خاک بومی خود اضافه کنید تا به تدریج یک لایه ضخیم از خاک غنی بسازید.

ریشه‌های کلم فقط 45 تا 90 سانتی متر در خاک رشد می‌کنند، بنابراین حتی 30 سانتی متر خاک خوب که در طول سال‌ها بالای خاک رس سنگین یا خاک شنی ایجاد می‌شود، رشد کلم را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد.

برای کسانی که به دنبال راه‌های میان‌بر هستند، اگر زمان و پول لازم برای سرمایه‌گذاری روی بسترهای مرتفع را دارید، می‌توانید بسترها را تا 30 تا 90 سانتی متری با خاک لومی یا مخلوطی از خاک و کمپوست پر کنید.

شما عزیزان می توانید مطالبی در مورد کلم در ویکی پدیا مطالعه کنید.

نوشته های مشابه