عمومی

چگونگی مراقبت از سبزی ها

مراقبت از سبزی ها

سبزی ها بیش از گیاهان زینتی احتیاج به مراقبت دارند. گیاهان مقدار زیادی انرژی برای گلدهی، تولید بذر و ادامه نسل خود صرف می کنند. اما ما سبزی ها را قبل از تولید بذر برداشت و از برگ یا ساقه آنها استفاده می کنیم. بنابراین داشتن اطلاعاتی درباره چگونگی مراقبت از سبزی ها کمک می کند تا محصول بهتری برداشت کنیم.

سبزیجات برگی

جهت مشاهده و خرید بذر انواع سبزی های برگی، کلیک کنید.

برای مراقبت از سبزی های خود چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

در زیر چند مورد از اقدامات ساده و کاربردی که آسان بوده و سبب بهبود عملکرد سبزی ها می شوند را مرور می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

باغچه و گلدان سبزی های خود را به طور منظم آبیاری کنید.

آبیاری منظم به اندازه نور خورشید برای رشد سبزی ها مهم است. این به این معنی است که اگر هوا بسیار گرم باشد، حداقل دوبار در هفته سبزی های را آبیاری کنید. آبیاری باید به گونه ای باشد که آب 2/5 تا 5 سانتی متر در خاک نفوذ کند. بدون آبیاری منظم، سبزیجات  رشد خوبی ندارند.

آبیاری سبزی ها

آبیاری منظم سبزی ها به رشد هر چه بهتر آنها کمک می کند.

توجه کنید که آب باران کافی نیست. اما اگر امکاناتی دارید که می توانید آب باران را جمع آوری کنید، می توانید در مصرف آب نیز صرفه جویی کنید.

تنک کردن

برای تقویت بوته ها و حفظ تراکم مطلوب بوته های نازک و ضعیف را تنک کنید. اجازه دهید تا برگ های واقعی ظاهر شوند و سپس بوته های اضافی را تنک کنید. به هنگام تنک کردن به آرامی بوته ها را از خاک جدا کنید تا به ریشه های گیاهان مجاور آسیبی وارد نشود. همیشه بوته های قوی تر و شاداب تر را حفظ کنید.

علف های هرز را کنترل کنید.

از همان ابتدای رشد، حواستان به علف های هرز باشد. سبزیجات دوست ندارند برای تهیه غذا و آب با علف های هرز رقابت کنند. اگر در سطح کوچکتری اقدام به کاشت سبزی ها کرده اید، سعی کنید علف های هرز را به محض رویش، با ریشه از خاک دربیاورید.

علاوه بر از بین بردن مکانیکی (استفاده از دست) علف های هرز، علف های هرز را از مسیرهای اطراف و چمن ها نیز حذف کنید. اگر اجازه دهید علف های هرز به رشد خود ادامه دهند ممکن است بذر تولید کنند و در سال بعدی نیز برای شما مشکل ساز شوند. اگر از ابتدای فصل رشدی علف های هرز را کنترل کنید، نیازی نیست که در اواخر تابستان از علف کش ها استفاده کنید.

از مالچ استفاده کنید.

استفاده از مالچ یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سبزی های خود انجام دهید. مالچ، از رشد علف های هرز جلوگیری می کند و به حفظ رطوبت خاک کمک می کند. باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود.

مالچ

استفاده از کاه به عنوان مالچ برای سبزی ها

بهترین مالچ برای سبزی ها، کاه بدون دانه است. کاه پوشش خوبی ایجاد می کند و در پایان فصل در صورت برگرداندن به خاک  باعث تقویت خاک کی شود. یکی از مزیت های کاه این است که عنکبوت ها عاشق پنهان شدن در کاه هستند و بدین طریق به کنترل آفات نیز کمک می کنند.

کوددهی و  تقویت خاک

سبزی ها گیاهانی هستند که هر سال باید کودهای آلی قبل از کاشت به خاک اضافه کنید. کودهای دامی پوسیده را می توانید قبل از کاشت سبزی ها و هنگام آماده سازی خاک اضافه کنید. عناصر کودهای آلی در طول فصل رشد به آرامی آزاد شده و نیازهای سبزی ها را برطرف می کند.

برای غنی کردن خاک می توانید از کودهای سبز استفاده کنید. از گیاهانی مانند یونجه و شبدر که ساختار خاک را بهبود می دهند و مواد غذایی را برای میکروب های مفید فراهم می کنند نیز می توانید استفاده کنید تا محصول سالم تری داشته باشید و در سال بعد نیز خاک مرغوبی خواهید داشت.

نوشته های مشابه