عمومی

انواع گلدان مناسب برای کاشت

گلدان مناسب

همه ما برای کاشت گل های زیبا در داخل خانه باید به فکر انتخاب گلدان مناسب برای کاشت باشیم. اغلب به این فکر می کنیم که گلدان های سفالی و یا پلاستیکی تنها گزینه های پیش رو برای انتخابمان هستند. اما گلدان ها انواع مختلفی دارند که در ابعاد و رنگ های مختلفی وجود دارند. گلدان ها ممکن است در اندازه های بلند، کوتاه باشد یا به صورت آویزهایی باشند که در داخل خانه می توانید از آنها استفاده کنید.

انتخاب گلدان مناسب برای کاشت

وقتی صحبت از انتخاب ظروف برای باغچه شما، در فضای بسته یا خارج از خانه است، از کجا می دانید کدام گلدان مناسب است؟؟ بهترین گلدان برای گیاهانی با ریشه های بلند، بوته ها یا درختان کوچک گلدان هایی با ارتفاع بلند هستند. گلدان های کوچک برای گیاهان که ریشه های سطحی دارند ایده آل هستند. البته گزینه های جایگزین زیادی وجود دارد از کاسه ها و جعبه ها گرفته تا بشکه ها، سبدهای حصیری، تقریباً از هر چیزی می توان برای رشد و پرورش گیاهان استفاده کرد به شرطی که که سوراخ های زهکشی کافی و یک کف صاف وجود داشته باشد، نباید نگران انتخاب بهترین ظرف برای کاشت گیاهان خود باشید. این مساله بیشتر به سلیقه شخصی و خلاقیت شما بستگی دارد. اما اگر می خواهید انواع مختلف گلدان ها را بشناسید و بدانید چه نوع گلدانی مناسب چه گیاهانی است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع گلدان مناسب برای کاشت

گلدان های سفالی

گلدانهای سفالی متخلخل هستند و به راحتی اجازه عبور هوا را می دهند. آنها کاملا محکم هستند. با این حا ، به راحتی می شکنند. از آنجا که گلدان های سفالی متخلخل هستند، گیاهان سریعتر خشک می شوند و ممکن است آبیاری مکرر لازم باشد. با این وجود، این گلدان ها برای خنک نگه داشتن ریشه ها مناسب هستند و برای رشد گیاهان مقاوم به خشکی کاملا گزینه مناسب برای کاشت هستند.

ظروف سنگی

گلدان های بتونی یا سنگی نیز بسیار مقاوم هستند و به عنوان گلدان های ثابت در خارج از منزل به کار می روند. گلدان های سنگی ضد یخ هستند، بنابراین شکستن آنها در اثر یخ زدن تقریبا غیرممکن است. از آنجا که گلدان های سنگی کاملا سنگین هستند، برای مناطق بادی مناسبند. اما به آبیاری مداوم نیاز دارند. به دلیل سنگین بودن وزن آنها جابجایی آنها دشوار است و برای مناطقی مانند بالکن یا پشت بام مناسب نیستند. درختچه ها و درختان کوچک برای این نوع گلدان ها ایده آل هستند.

گلدان های سرامیکی تزئینی

گلدان های سرامیکی لعاب دار در سبک ها و رنگ های مختلفی وجود دارند. در نتیجه می کاملا تزئینی و گران اند. از آنجایی که گلدان های سرامیکی لعاب دار کوچک،  تزئینی هستند، به طور معمول در فضای داخلی برای گیاهان خانگی استفاده می شود. این نوع گلدان هم به راحتی می شکنند پس محل مناسبی برای آنها انتخاب کنید.

گلدان تزئینی

گلدان های سرامیکی تزئینی زیبا

گلدان های فلزی

گلدان های فلزی برای کاشت گیاهان در داخل یا خارج از خانه مناسب هستند اما پس از مدتی بخصوص در فضای بیرونی زنگ میزنند. گلدان های فلزی در فضای آزاد کاملا گرم می شوند، بنابراین آنها باید در مناطق سایه دار قرار بگیرند. یک روش ایده آل برای استفاده از این نوع ظروف قرار دادن گلدان های پلاستیکی در داخل است که مشکلات مربوط به زنگ زدگی یا گرمای بیش از حد را از بین می برد.

گلدان فلزی

گلدان های فلزی

گلدان های چوبی

گلدان های چوبی انواع مختلفی دارند. به طور کلی گلدان های چوبی که از  چوب سرو ساخته شده اند از محبوبیت بیشتری برخوردارند. زیرا در برابر آفات ماندگارتر و مقاوم تر است. چوب تصفیه شده به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده در تصفیه آن که ممکن است به خاک نفوذ کند و برای گیاهان مضر باشد، توصیه نمی شود. بخصوص گیاهانی که مصرف خوراکی دارند را نباید در گلدان های چوبی تصفیه شده بکارید مگر اینکه از آسترهای پلاستیکی استفاده کنید. آسترهای پلاستیکی همچنین به افزایش عمر ظروف چوبی تصفیه شده کمک می کنند، زیرا با گذشت زمان این مواد شکسته می شوند. همچنین می توانید از گلدان هایی که روی آنها نقاشی شده را خریداری کنید.

گلدان های پلی رزین  

گلدان های پلی رزین سبک و ارزان هستند. این گلدان های گزینه های بسیار خوبی برای استفاده در بالکن ها و پشت بام ها هستند. آنها در فضای باز در برابر اکسید شدن و بارش باران و آلودگی هوا مقاوم هستند. با این حال، به دلیل سبک بودن احتمالا در هنگام وزش باد واژگون می شوند. با این وجود گلدان های پلی رزن کاملا با دوام هستند.

گلدان های فایبرگلاس

گلدان های فایبرگلاس نیز سبک هستند و غالبا به عنوان جایگزین گلدان های سنتی استفاده می شوند. با این حال، ضخامت آنها زیاد نیست و عایق کمتری برای گیاهان در فضای باز فراهم می کنند. این گلدان های احتمالا برای محیط های داخلی بهتر و مناسب هستند.

گلدان های پلاستیکی

گلدان های پلاستیکی عمدتا در داخل خانه استفاده می شوند. آنها بسیار سبک هستند. گلدان های پلاستیکی را می توان در انواع رنگ ها یافت و کمترین هزینه را دارند. این گلدان ها رطوبت را حفظ می کنند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که خاک در فاصله بین دو آبیاری کمی خشک می شوند. همچنین ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب با گذشت زمان شروع به ترک خوردن کنند، اما این مسئله برای گلدان هایی که برچسب مقاومت در برابر اشعه UV دارند مشکل ساز نیست.

گلدان های پلی استرین

پلی استرین

گلدان های پلی استرین نیز سبک، ارزان و غیر متخلخل هستند. گلدان های پلی استرین در اندازه ها و سایزهای مختلف موجود هستند بنابراین یافتن موردی که متناسب با سبک تزئین شما باشد مشکل نیست.. آنها همچنین از ضخامت کافی برای عایق کاری گیاهان چه در گرمای تابستان و چه در سرمای زمستان برخوردار هستند، اما به قدری سبک هستند که تقریبا به هرجایی که می خواهید می توانید منتقل کنید. تنها نکته منفی آنها واژگونی در برابر باد است. محیط گلدان باید همیشه به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانند گیاهان خود را به راحتی بکارید و رشد کنند.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

نوشته های مشابه