آموزش کاشت و پرورش

نقش عناصر غذایی در افزایش عملکرد ذرت علوفه ای

ذرت علوفه ای

عملکرد ذرت علوفه ای با ایجاد تراکم مطلوبی از بوته ها و حفظ برگ های سبز افزایش می یابد. این کار باعث به حداکثر رساندن تعداد دانه در بلال و وزن هر دانه می شود. افزایش عملکرد در هکتار مستلزم یک برنامه تغذیه متعادل محصول است. این برنامه غذایی اغلب شامل تمام عناصر ماکرو و ریز مغذی است.

عناصر غذایی چطور باعث افزایش عملکرد ذرت علوفه ای می شوند؟

تعداد زیادی از عوامل زراعی می توانند بر عملکرد ذرت علوفه ای تأثیر بگذارند که با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک، بسیاری از آنها در کنترل کشاورز هستند. یک برنامه غذایی متعادل برای اطمینان از دستیابی محصول به پتانسیل اصلی و نهایی ضروری است.

عملکرد ذرت دانه ای تحت تأثیر مواد مغذی مشابه ذرت علوفه ای است، با این حال، تفاوت در حذف مواد مغذی بین این دو نوع باید هنگام برنامه ریزی برنامه غذایی محصول زیر در نظر گرفته شود.

شما عزیزان می توانید بذر ذرت گلس جم رنگین کمان، بذر ذرت بلال شیرین استاندارد، بذر ذرت پف فیل (پاپ کورن) مجارستانی و بذر ذرت شیرین استاندارد را از فردین کشت خریداری کنید.

نیتروژن باعث رشد و افزایش عملکرد می شود.

نیتروژن برای دستیابی به عملکرد بالای ذرت مهم است. به رشد و توسعه ذرت علوفه ای کمک می کند و باید به راحتی در دسترس باشد. نیتروژن برای ایجاد و حفظ برگ سبز، به حداکثر رساندن جذب فتوسنتزی و عملکرد ذرت مهم است. گوگرد به همان اندازه مهم است و بدون نیتروژن، گوگرد را نمی توان به طور موثر ا استفاده کرد.

نیتروژن برای رشد گیاه ضروری است و یکی از بلوک های اصلی سازنده پروتئین ها است. در ذرت دانه ای، بالاترین عملکرد عموما از مصرف 250-200 کیلوگرم نیتروژن در هکتار حاصل می شود. مقدار مصرف در هر هکتار باید به اندازه کافی بالا باشد تا رشد گیاه به حداکثر برسد. کمبود نیتروژن باعث ایجاد گیاهان ضعیف و کاهش عملکرد می شود.

فسفر رشد ریشه و استقرار محصول را بهبود می بخشد.

ذرت علوفه ای

فسفر به ویژه برای رشد ریشه و استقرار خوب ذرت علوفه ای مهم است. ذرت هایی که در خاک های سرد یا مرطوب کاشته می شوند دیر استقرار می یابند و اغلب فسفر عامل محدود کننده در این موضوع است. به طور مشابه در خاک های خشک که در دسترس بودن فسفر نیز محدود است همین مشکل پیش می آید.

به کار بردن 150 کیلوگرم فسفر در هکتار پاسخ عملکرد مثبت را در آزمایش‌ها بر روی خاک‌هایی با شاخص فسفر پایین ارائه می‌کنند، اما حتی در خاک‌هایی که مقدار فسفر بسیار بالایی دارند، برای دستیابی به عملکرد بالا، استفاده اولیه از حدود 20 کیلوگرم فسفردر هکتار لازم دارند.

محلول پاشی فسفات بهترین راه برای غلبه بر این کمبودهای اولیه است و به ذرت  کمک می کند تا سیستم ریشه ای بهتری برای حمایت از گیاه در مراحل رشدی بعدی ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است که گیاهان ذرتی که در خاک های سرد و یا خاک های اسیدی که کمبود فسفر دارند رشد می کنند، در هنگام محلول پاشی فسفر خیلی سریع آن را از طریق برگ ها جذب می کنند.

باید یادآور شویم که ذرت علوفه ای فسفر را اغلب از برگ ها به خوبی جذب می کند و سپس به ریشه منتقل می کند. بدین ترتیب محلول پاشی بهترین راه حل برای رفع کمبود فسفر است.

کمبود پتاسیم عملکرد و کیفیت ذرت علوفه ای را کم می کند.

ذرت علوفه ای

پتاسیم نیز مانند نیتروژن رشد محصول را بهتر می کند و مقدار زیادی پتاسیم توسط گیاه در حال رشد جذب می شود. تغذیه ذرت علوفه ای با پتاسیم باعث به حداقل رساندن اثرات آسیب سرمازدگی می شود. پتاسیم برای بسته شدن روزنه ها مهم است و ذخایر کم این عنصر در گیاه باعث از دست رفتن آب گیاه می شود.

منیزیم نقش حیاتی در فتوسنتز دارد.

منیزیم جزء مرکزی کلروفیل است که با چهار مولکول نیتروژن در ارتباط است. بنابراین سطح منیزیم در حفظ برگ سبز نیز مهم است. علاوه بر سبزی برگ ها، اطمینان از حفظ ساختار گیاه نیز مهم است که باعث بهبود کارایی محصول برای جذب نور و تبدیل آن به محصول می شود.

کمبود عناصر ریز مغذی می تواند بر عملکرد ذرت تأثیر بگذارد.

یک برنامه غذایی متعادل برای افزایش عملکرد مطلوب گیاه ضروری است و کمبود یک ریز مغذی می تواند فرآیندهای رشد و عملکرد را محدود کند.

بور

بور در گسترش سلولی، رشد لوله گرده نقش دارد و از این رو تأثیر مستقیمی بر تشکیل دانه دارد. کمبود بور می‌تواند منجر کاهش تشکیل دانه می شود. محلول پاشی یا بور استفاده شده در خاک در زمان رشد ساقه می تواند به افزایش عملکرد دانه ذرت بیشتر کمک کند.

مس

نقش مس در عملکرد ذرت علوفه ای

گیاهان ذرت به کمبود مس حساس هستند و اوج نیاز به مس در مرحله رشد زایشی است. ذرت در مقایسه با سایر ریزمغذی ها به مقدار نسبتاً کمی مس نیاز دارد.

شما عزیزان می توانید مطلب ریز مغذی مس و گیاهان را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

منگنز

منگنز تأثیر مستقیمی بر رشد و نمو ذرت علوفه ای دارد. در تولید کلروفیل و فتوسنتز نقش دارد و به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از فرآیندهای رشد گیاه از جمله متابولیسم و ​​سنتز پروتئین ها عمل می کند. بیشتر منگنز در برگ ها و ساقه ها تجمع می یابد. جذب منگنز در طول رشد رویشی تدریجی است.

روی

روی برای فعالیت فتوسنتزی مهم است. بنابراین وجود آن برای افزایش رشد رویشی ضروری است.

شما عزیزان می توانید مقالاتی از قبیل تشخیص بهترین زمان برداشت ذرت، شرایط مناسب کاشت ذرت شیرین، کمبود عناصر غذایی در ذرت شیرین و 4 دلیل اصلی تلف شدن گیاهچه های ذرت را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید. در ویکی پدیا نیز می توانید اطلاعاتی درباره ذرت به دست بیاوید.

نوشته های مشابه