آموزش کاشت و پرورش

چگونه می توانید جوانه زنی بذر هویج را تسریع کنید؟

جوانه زنی بذر هویج

هویج با نام علمی Daucus carota گیاهی از تیره Apiaceae است. خاک های لومی و شنی از خاک هایی هستند که برای جوانه زنی بذر هویج مناسب هستند. هویج جزو گیاهان دو ساله است. هویج به راحتی رشد می کند زیرا در طول دوره های سردتر در خاک سست و شنی کاشته می شود. هویج بسته به نوع آن ممکن است بین 2 تا 4 ماه طول بکشد تا بالغ شود. هویج های باغی کاملاً طعم دار هستند و سبزیجات ریشه ای بسیار محبوب و ماندگاری هستند که می تواند در شرایط آب و هوایی مختلف رشد کند. اگر دیر به بلوغ برسند طعم بهتری خواهند داشت

نحوه آماده سازی خاک برای جوانه زنی بذر هویج

خاک را به درستی آماده کنید زیرا برای رشد بذر هویج بسیار مهم است! اگر ریشه هویج نتواند به راحتی بدون مانع رشد کند، باعث ایجاد بدشکلی در محصول می شود. خاک را تا عمق 30 سانتی متری حفر کنید و مطمئن شوید که سنگ بزرگ و حتی توده های خاک در خاک وجود نداشته باشد که مانع رشد هویج می شود.

از اصلاح خاک با مواد غنی از نیتروژن خودداری کنید در عوض، می توانید تفاله های قهوه را با خاک مخلوط کنید. اگر خاک رسی سنگین یا بیش از حد سنگی است، باید هویج را در یک گلدان بزرگ بکارید. اگر در خاک های پر از سنگ هویج کاشته اید، انتظار نداشته باشید که هویج های خوش فرمی برداشت کنید. اما هویج برداشت شده شما همچنان طعم بهتری خواهد داشت.

تسریع جوانه زنی بذر هویج

به طور کلی، بذر هویج باید مستقیماً در بهار در باغ کاشته شود که به عنوان کاشت مستقیم نیز شناخته می شود. دلیل آن این است که هویج پس از جوانه زدن و شروع به رشد، نسبت به جابجایی حساس است و نباید جابجا شود.

شما عزیزان می توانید بذر هویج گرد بیبی آمریکایی ارگانیک، بذر هویج نارنجی هیبرید مجارستانی، بذر هویج بنفش و بذر هویج نانتس را از فردین کشت خریداری کنید.

خیساندن بذر هویج قبل از کاشت

جوانه زنی بذر هویج

بذر هویج عموماً جوانه زنی کندی دارند، اما می توانید با انجام کارهایی این روند را تسریع کنید. از سه تا چهار روز قبل از اینکه بذر هویج را بکارید شروع کنید، بذر هویج را به مدت یک ساعت در آب خیس کنید و سپس آن را روی یک دستمال کاغذی مرطوب قرار دهید. بذرها بسته به آب و هوا در عرض یک تا دو هفته جوانه می زنند.

اگر دمای خاک کمتر از 4 درجه سانتیگراد باشد، ممکن است اصلا جوانه زنی صورت نگیرد. در صورت جوانه زنی بذر هویج در این دما، بذرها بیش از 7 هفته طول می کشد تا جوانه بزنند.

در دمای 10 تا 15 درجه سانتیگراد، حدود 1.5 تا 2.5 هفته طول می کشد تا بذر هویج جوانه بزند.

زمانیکه دمای خاک بین 20 تا 35 درجه سانتیگراد است، بذر هویج در عرض 6 تا 10 روز جوانه می زند. سرعت جوانه زنی در این محدوده دمایی بسیار بالاست.

کاشت در عمق مناسب

اولین ترفند اصلی که برای جوانه زنی بذر هویج انجام دهید این است که بذر هویج را در عمق مناسبی بکارید و سپس رطوبت را در لایه بالایی خاک حفظ کنید. از زمان کاشت تا جوانه زنی بذر هویج ممکن است تا سه هفته طول بکشد، در این مدت رطوبت خاک را حفظ کنید و اجازه ندهید خاک خشک شود. در هوای گرم این کار زحمت زیادی دارد بنابراین برای حفظ رطوبت خاک، قبل از کاشت به صورت عمیق آبیاری کنید. آبیاری بسیار منظم یا استفاده از ابزارهای دیگر برای کاهش تبخیر توصیه می شود.

زمان جوانه زنی بذر هویج

زمان جوانه زنی بذر هویج

جوانه زنی بذر هویج 14 تا 21 روز طول می کشد. بذر هویج کوچک است، باید به صورت کم عمق کاشته شود. یکی از ترفندهای عالی برای کاشت بذر هویج مرطوب نگه داشتن بالاترین لایه خاک در طول دوره جوانه زنی است. قبل از کاشت به صورت عمیق آبیاری کنید. بذرهای هویج را در عمق کمتر از نیم سانتی متر بکارید. پس از کاشت کمی خاک روی بذرها بریزید که مطمئن شوید که بذرها فقط دفن شده اند. مرتباً با ملایم ترین جریان آبیاری کنید تا بذرها جوانه بزنند.

بهترین دمای خاک برای جوانه زنی بذر هویج

بهترین دمای خاک برای جوانه زنی بذر هویج بین 10 تا 29 درجه سانتی گراد است. در این محدوده دمایی بذرها به خوبی جوانه می زنند. کاهش دما و یخ زدن خاک عاملی برای عدم جوانه زدن بذر است. در دماهای بالاتر از 30 درجه سانتی گراد جوانه زنی مختل می شود. هر 3 هفته یکبار برای برداشت های متعدد مجددا بذرهای جدیدی بکارید. هویج گاهی دیر جوانه می زند. ممکن است 2 تا 3 هفته طول بکشد تا برگ ظاهر شوند، بنابراین اگر جوانه های هویج به زودی ظاهر نشد نگران نباشید.

آیا هویج برای جوانه زدن به نور خورشید نیاز دارد؟

هویج یک گیاه آفتاب دوست است. اگرچه هویج تا حدی سایه را تحمل می کند، اما به حداقل شش تا هشت ساعت نور مستقیم خورشید در طول روز نیاز دارد. نور خورشید برای رشد سبزیجات مهم است و هویج هایی که نور خورشید کافی دریافت نمی کنند، محصول ضعیفی تولید می کنند.

صفر تا صد کاشت هویج را درمقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

خاک آن را گرم نگه دارید.

یکی از راه های گرم نگه داشتن بذر هویج و خاک، پوشاندن خاک با پلاستیک (شفاف یا سیاه) است. سپس، فقط به تماشای خورشید بنشینید که کار خود را انجام می دهد. پرتوهای گرم خورشید، هوا و خاک زیر پلاستیک را گرم می کند و باعث می شود جوانه زنی بذر هویج  تسریع شود.

یک هشدار: اجازه ندهید گیاه بعد از جوانه زدن خیلی داغ شود! پس از جوانه زنی بذر هویج، پلاستیک را بردارید تا گردش هوا صورت بگیرد.

رطوبت

رطوبت

جدای از حفظ دمای مناسب خاک، راه های دیگری نیز وجود دارد که به جوانه زنی بذر هویج کمک می کند. یکی از بهترین راه ها مرطوب نگه داشتن بذرها و خاک آنهاست. حتی در دمای ایده آل خاک، بذر هویج بدون آب کافی جوانه نمی زند. پس از کاشت بذر هویج در باغ، خاک را با آبیاری مرطوب نگه دارید. هدف این است که خاک به طور مداوم مرطوب باشد، اما هرگز نباید آنقدر مرطوب باشد که بذرها یا خاک را غرقاب کند.

اگر هوا خیلی گرم باشد، خاک سریعتر خشک می شود و بذرها در جوانه زدن مشکل خواهند داشت. زمانی که رطوبت زیاد، خاک خیس و دماهای پایین است، احتمال پوسیده شدن بذرها افزایش می یابد.

خاک را برای جوانه زنی بذر هویج هوادهی کنید.

بذرها علاوه بر خاک و گرما، به هوا نیز نیاز دارند. در واقع، آنها برای تبدیل اکسیژن و کربوهیدرات های ذخیره شده به انرژی برای رشد، «نفس می کشند» همانطور که ما نفس می کشیم.

اگر خاک بیش از حد مرطوب باشد، منجر به کمبود اکسیژن در خاک می شود. بدون گردش هوای کافی، بذرهای شما ممکن است قبل از اینکه فرصتی برای جوانه زدن داشته باشند پوسیده شوند.

برای جلوگیری از پوسیده شدن بذرهای هویج، دو اقدام کلیدی وجود دارد که می توانید انجام دهید:

از آبیاری بیش از حد خودداری کنید و برای حفظ رطوبت خاک و رطوبت هوا از مالچ طبیعی استفاده کنید.

دوم اینکه خاک را سست نگه دارید. از فشردگی خاک خودداری کنید. قبل یا بعد از کاشت بذر، خاک را فشار ندهید. همچنین از راه رفتن روی خاک خودداری کنید! فضای بیشتر بین ذرات خاک به معنای فضای بیشتر برای هوا و آب است (که هر دو برای جوانه زدن بذر ضروری هستند).

برای کاشت از بذر هویج جدید استفاده کنید تا سرعت جوانه زنی بذر هویج بیشتر شود. حتی با وجود دمای مناسب خاک، رطوبت و هوادهی، جوانه زنی بذرهای قدیمی مشکل است. به طور کلی، بذر هویج حدود 3 سال دوام می آورد. پس از آن زمان، سرعت جوانه زنی بذر هویج به سرعت کاهش می یابد.

انواع هویج و حقایق شگفت انگیز در مورد آن ها را در مقالات تخصصی فردرین کشت مطالعه کنید.

هر چند وقت یکبار به گیاهان هویج آبیاری می کنید؟

آبیاری هویج

مانند سایر سبزیجات، هویج در حال رشد به حداقل یکبار آبیاری در هفته نیاز دارد. اگر نتوانند از بارندگی منبع کافی دریافت کنند، باید خاک را آبیاری کنید. هنگامی که هویج را آبیاری می کنید، مطمئن شوید که خاک کاملاً خیس شده است.

بهترین کود

5 تا 6 هفته پس از کاشت بذر، گیاهان تازه جوانه زده را  با کودی که نیتروژن کمی دارد اما پتاسیم و فسفات زیادی دارد کوددهی کنید.

چگونه به رشد بهتر هویج کمک کنیم؟

اگر چند چیز مهم را درست انجام دهید، بعد از جوانه زنی بذر هویج، گیاهان شما به خوبی رشد می کنند. عوامل کلیدی عبارتند از:

زمان کاشت

فاصله مناسب و تنک شدن گیاهان ضعیف

آبیاری

کوددهی

اول از همه: بیایید با زمان کاشت شروع کنیم. بهترین زمان برای کاشت بذر هویج را انتخاب کنید. دمای خاک تأثیر زیادی بر مدت زمان جوانه زدن بذر هویج دارد. اگر آنها را خیلی زود بکارید، سرما ممکن است بذرها را از بین ببرد. حتی زمانی که از یخبندان در امان باشند، بذرهای هویج زمانی که دمای خاک خیلی سرد است (زیر 10درجه سانتیگراد) به آرامی جوانه می زنند.

از فاصله و عمق بذر مناسب برای کاشت بذر هویج استفاده کنید.

جوانه زنی بذر هویج

بذر هویج را باید در عمق 1.25 سانتی متری و با فاصله سانتی متر از یکدیگر کاشت. بعد جوانه زنی بذر هویج، گیاهان جدید را با فاصله 10 سانتی متری تنک کنید. این کار به هر گیاه فضای کافی برای رشد بدون رقابت با گیاهان اطراف را می دهد. بین ردیف ها 60-30 سانتی متر فضای خالی بگذارید. با این کار آبیاری، کوددهی، کشیدن علف های هرز و برداشت در اواخر فصل آسان تر می شود.

هویج برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارد. هنگام آبیاری، به جای آبیاری کم عمق، خاک را به صورت عمیق آبیاری کنید. هویج بدون آب کافی بد شکل یا تلخ می شود. ممکن است در هوای گرم و خشک یا اگر باغ شما خاک مناسبی ندارد، نیاز به آبیاری بیشتر داشته باشید. بهترین خاک برای پرورش هویج، خاک شنی، سست و دارای زهکشی خوب است و مواد آلی فراوانی دارد. خاک سست برای ریشه (قسمتی از هویج که ما می خوریم!) ایده آل است تا بلند و مستقیم رشد کند.

pH ایده آل برای هویج بین 6 تا 7 است (کمی اسیدی تا خنثی). شما می توانید محتوای مواد مغذی و ساختار خاک را با افزودن کمپوست در بهار یا پاییز بهبود بخشید. کمپوست برای شروع بهبود ساختار خاک و افزایش محتوای مواد مغذی، مناسب است. همچنین می توانید یک کود متعادل مانند 10-10-10 را برای تامین مواد مغذی اضافی امتحان کنید.

قبل از اینکه کود یا مکملی را به باغ خود اضافه کنید، آزمایش خاک انجام دهید تا مطمئن شوید که واقعاً به آن نیاز دارید! در غیر این صورت، ممکن است بیش از حد به گیاهان خود کود دهید که باعث از بین رفتن گیاهان می شود.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به هویج مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه