آموزش کاشت و پرورش

شرایط مناسب کاشت ذرت شیرین

کشت ذرت شیرین

شرایط مناسب کشت ذرت شیرین

ذرت شیرین سبزی فصل گرم می باشد و از زمان کشت ذرت شیرین تا برداشت به ۱۱۰-۷۰ روز شرایط عاری از یخبندان نیاز دارد. ذرت شیرین حساس به سرما زدگی است و در دماهایی پایین تر از ۵ درجه سانتی گراد  دچار سرمازدگی می شود. البته در مقایسه با سایر سبزیهای فصل گرم، به خاطر داشتن اندام قابل برداشت (بلال) غیر حساس به سرمازدگی، منحصر به فرد می باشد. معمولا” ذرت شیرین تا حدودی مقاوم به دوره های کوتاه با دمای پایین است ، اما حساس به یخبندان می باشد.

ذرت شیرین سازگاری نسبتا خوبی با شرایط آب و هوایی بدون یخبندان دارد و از استوا تا عرض جغرافیایی ۵۰ درجه کشت می شود . البته ذرت شیرین با مناطق گرمسیری مرطوب سازگاری ندارد. جوانه زنی بذر ذرت شیرین در دمای ۲۷-۲۱ درجه سانتی گراد مطلوب و در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد کند است . دمای مناسب خاک برای جوانه زنی بالاتر از ۱۳ درجه سانتی گراد است . دمای مطلوب خاک برای جوانه زنی ۲۷-۲۱ درجه سانتی گراد می باشد.

بذر ذرت رنگی

دمای مناسب ذرت شیرین ۱۰ درجه سانتی گراد می باشد. بعد از جوانه زنی بذر ذرت شیرین رشد داننهال و گیاه در محدوده دمایی ۴۰-۱۰ درجه سانتی گراد خوب است ، اما در دمای ۳۰-۲۱ درجه سانتی گراد ، رشد مطلوب است . دمای پایین ، به ویژه بعد از تشکیل گل آذین نر باعث کاهش رشد می شود .

دمای مطلوب برای گرده افشانی حدود ۳۰ درجه سانتی گراد است. در بسیاری از رقم ها، دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد، بادهای گرم وخشک و تنش رطوبتی باعث کاهش گرده افشانی و در نتیجه کاهش دانه بندی و کچلی در ذرت می شود. در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت پایین ، دانه گرده خشک شده و قوه نامیه خود را از دست می دهد . عمر دانه گرده در بهترین شرایط ۴-۳ ساعت است.

گلدهی و نمو محصول تحت تاثیر طول روز و دما قرار می گیرد و گیاهان در روزهای کوتاه زودتر گل می دهند. بسیاری از رقم های گرمسیری در مناطق معتدله گل نمی دهند، مگر اینکه طول روز به کمتر از ۱۲ یا ۱۳ ساعت کاهش یابد. در طول روزهای بلند، رقم های گرمسیری فقط رشد رویشی می کنند و گاهی ارتفاع آنها قبل از تشکیل گل آذین نر به ۶-۵ متر می رسد. اما روزهای کوتاه (۸ ساعت) و دماهی کمتر از ۲۰ درجه سانتی گراد نیز باعث تاخیر در گلدهی می شود . رقم های گرمسیری وقتی در مناطق معتدله با طول روزهای کوتاه کاشته شوند، زود گل می دهند و در این شرایط به دلیل رشد رویشی ناقص برای نمو دانه ها ، عملکرد کاهش می یابد . طول روزهای بلند برای تشکیل تعداد بیشتر و تولید هیدرات کربن بیشتر مناسب تر است.

خاک مناسب کشت ذرت

کشت ذرت شیرین در محدوده وسیعی از خاک ها انجام می شود. خاک های لومی رسی ، به دلیل قابلیت زیاد نگهداری آب ، ترجیح داده می شوند . گیاه به خاک های اسیدی حساس است و رشد آن در PH ، ۸/۶-۶ مطلوب است و تا حدودی مقاوم به شوری است.

نیاز آبی ذرت شیرین

نیاز آبی ذرت شیرین بالاست و در یک فصل کاشت ۷۰۰۰-۵۰۰۰ متر مکعب آب در هکتار در یک فصل نیاز دارد . تنش آبی ، به ویژه در زمان تشکیل ابریشم (کلاله) و پر کردن دانه حایز اهمیت است . کمبود آب در مدت کوتاه تاثیر کمی بر نمو دانه دارد ، اما کمبود طولانی مدت بعد از گرده افشانی باعث کاهش قابل توجه درصد ماده خشک دانه می شود . در این شرایط ، رشد دانه تا حدودی توسط برگشت آسیمیلات های ذخیره شده در ساقه حفظ می شود . به طور کلی ، ذرت شیرین تحمل نسبی به خشکی دارد ، اما حساس به زهکشی نامطلوب و شرایط غرقابی است.

آبیاری ذرت

تغذیه و نحوه کوددهی ذرت

نیاز ذرت شیرین به مواد غذایی بالا است . مقدار نیتروژن توصیه شده ۱۶۵-۱۰۰ کیلو گرم در هکتار است . نیتروژن قبل از کاشت و زمانی که ارتفاع گیاه بیش از ۳۰ سانتی متر می رسد ، به صورت سرک مصرف می شود. مقدار کود فسفر و پتاسیم توصیه شده به ترتیب ۱۱۲-۵۰ و ۶۰ کیلوگرم در هکتار می باشد.

کشت ذرت شیرین

کشت ذرت شیرین از طریق کشت مستقیم بذر ازدیاد می شود. بذر ذرت شیرین در عمق ۵-۳ سانتی متر و با فاصله ۲۵-۲۰ سانتی متر و در ردیف هایی با فاصله ۹۰-۷۵ سانتی متر کاشته می شود . ضد عفونی بذر با قارچکش ، به ویژه در خاک های سرد و مرطوب توصیه می شود . مقدار بذر مورد نیاز ۱۴-۱۱ کیلو گرم در هکتار است. در صورت نیاز ، تنک کردن گیاهان قبل از اینکه ارتفاع آنها به ۲۰ سانتی متر برسد ، باید انجام شود. از رقمهایی که در ایران کشت می شوند می توان به Harvest Gold Abscision ، Chase و Powerhouse اشاره کرد.

نوشته های مشابه