عمومی

با خواص سبزی اسفناج آشنا شوید

اسفناج با نام علمی Spinacia oleracea یکی از پرطرفدارترین سبزیجات سبز برگ در جهان است زیرا منبع غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، رنگدانه‌ها و مواد غذایی است. این گیاه عضو خانواده تاج‌خروسیان است. به دلیل طیف گسترده‌ای از مزایای این سبزی، توصیه می‌شود به طور منظم اسفناج مصرف کنید. یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه چرا این سبزی در سراسر جهان بسیار مهم و ارزشمند هستند، این است که آن‌ها بسیار با دوام هستند. در صورت مراقبت از این گیاه می‌توانید در تمام زمستان و بهار آن را پرورش دهید. در ادامه این مطلب با خواص سبزی اسفناج آشنا می‌شوید.

خواص سبزی اسفناج

کنترل دیابت

 اسفناج حاوی آنتی اکسیدان شناخته شده به عنوان اسید آلفا لیپوئیک است که نشان داده شده است که در کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و جلوگیری از تغییرات ناشی از استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به دیابت موثر است. مطالعات در مورد اسید آلفا لیپوئیک نشان داده است که همچنین منجر به کاهش نوروپاتی محیطی و نوروپاتی اتونومیکی در بیماران دیابتی می‌شود.

جلوگیری از سرطان

اسفناج و سایر سبزیجات سبز حاوی کلروفیل هستند. مطالعات متعدد، از جمله تحقیقی در سال ۲۰۱۳ که بر روی ۱۲۰۰۰ حیوان انجام شده بود، کلروفیل را در جلوگیری از اثرات سرطان زایی آمین‌های هتروسیکلیف موثر دانسته‌اند.

بهبود آسم از خواص سبزی اسفناج

مطالعه‌ای بر روی ۴۳۳ کودک مبتلا به آسم در سن ۶ تا ۱۸ سال و ۵۳۷ کودک سالم نشان داد که خطر ابتلا به آسم در افرادی که مواد مغذی زیادی دریافت می‌کنند، پایین‌تر است. یکی از این مواد مغذی بتا کاروتن است. اسفناج منبع عالی بتا کاروتن می‌باشد.

کاهش فشار خون

با توجه به محتوای زیاد پتاسیم، اسفناج برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، توصیه می‌شود. پتاسیم می‌تواند به کاهش اثرات سدیم در بدن کمک کند. مصرف پتاسیم کم ممکن است یک عامل خطر برای ایجاد فشار خون بالا محسوب شود.

سلامت استخوان‌ها

یکی از خواص سبزی اسفناج تضمین سلامت استخوان‌هاست. کمبود ویتامین K با افزایش خطر شکستگی استخوان همراه است. مصرف به اندازه ویتامین K برای سلامتی بسیار مهم است، زیرا موجب تعدیل پروتئین استخوان می‌شود، جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد و ممکن است میزان دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش دهد.

تقویت پوست و مو

اسفناج دارای مقادیر زیادی از ویتامین A است که باعث تنظیم تولید روغن در منافذ پوست و فولیکول‌های مو می‌شود تا پوست و مو را مرطوب سازد. مصرف اسفناج و دیگر سبزیجات برگ‌دار که شامل ویتامین C بالایی هستند، برای ساخت و نگهداری کلاژن، که ساختار پوست و مو را فراهم می‌کند، حیاتی است. کمبود آهن یکی از علل شایع ریزش مو است که از طریق مصرف کافی غذاهای غنی از آهن مانند اسفناج می‌توان از آن جلوگیری کرد.

با برخی از خواص اسفناج آشنا شدید. اگر کلیه‌ها قادر به حذف پتاسیم اضافی نباشند، ممکن است مصرف اسفناج خطرناک باشد. مهم است که افراد مبتلا به نارسایی کلیه پتاسیم زیاد مصرف نکنند. هم‌چنین کسانی که داروهای انعقاد خون مصرف می‌کنند نباید اسفناج مصرف کنند. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.

برای خرید بذر انواع اسفناج نظیر بیبی اسفناج هیبرید، اسفناج رونده قرمز، اسفناج ساحلی و … با ما در ارتباط باشید. 

نوشته های مشابه