آموزش کاشت و پرورش

پرورش انجیر در گلدان

پرورش انجیر در گلدان

آیا می خواهید یک درخت انجیر در یک فضای جمع و جور و در داخل خانه و حیاط خود داشته باشید؟ در اینجا همه جزئیات و موارد دیگر در مورد نحوه پرورش درخت انجیر در گلدان را برای شما آورده ایم.

پرورش انجیر در گلدان

اگر تصمیم دارید که انجیر را در گلدان پرورش چ دهید، ابتدا باید نوع مناسب و رقم مخصوص را انتخاب کنید که برای

گلدان مناسب باشد. در اینجا چند رقم برای کاشت در گلدان را برای شما ذکر می کنیم.

مناسب ترین ارقام برای کاشت در گلدان

رقم Blanche: این یک انجیر مقاوم در برابر سرما است که در بین باغبانان جوان بسیار محبوب است. این گیاه با سرعت کم و تاج پوششی متراکم تری رشد می کند و میوه های بزرگ و معطر می دهد.

رقم Brown Turkey: این یک رقم کوچک است که میوه هایی با اندازه متوسط اما تعداد ​​زیادی تولید می کند و برای کاشت در گلدان و ظروف بزرگ مناسب است.

رقم Celeste: دارای میوه هایی با پوستی به رنگ قهوه ای مایل به بنفش با گوشت صورتی روشن است که بیشتر به عنوان انجیر خشک مصرف می شود.

رقم Verte: این رقم انجیر غول پیکری تولید می کند که در اواخر فصل می رسد و برای رشد در آب و هوای سرد بسیار مناسب است.

رقم Chicago: این یکی دیگر از ارقام خارق العاده برای پرورش در ظروف مناسب است و این رقم یکی از درختان انجیر مقاوم در برابر سرما است.

 

انجیر گلابی

یکی از ارقام بسیار خوش طعم انجیر، انجیر گلابی بوده که میوه هایی درشت گلابی شکل با پوستی متمایل به مشکی تولید می نماید. این انجیر در طی سه فصل تولید میوه نموده و به انجیر سه فصل معروف می باشد. برای خرید کلیک کنید.

تکثیر درخت انجیر

بهترین روش تکثیر درخت انجیر در گلدان قلمه زدن است. در یک ظرف پر از مخلوط گلدانی با کیفیت، یک قلمه سالم  به طول 20-15 سانتی متری بردارید.

انتخاب گلدان

یک گلدان به قطر 40-15 سانتی متر از هر جنسی مانند رس، سرامیک یا حتی گلدان چوبی انتخاب کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که ظرف دارای سوراخ های تخلیه کافی است تا آب اضافی تخلیه شود. اندازه گلدان نیز به رقم انتخابی و میزان رشد شما انجیر بستگی دارد. همچنین می توانید گلدانی با قطر 30-25 سانتی متری انتخاب کنید و پس از یک سال گلدان را تعویض کنید.

نکته: درخت انجیر را در یک گلدانی که دارای پایه چرخ دار برای جابجایی آسان است، بکارید.

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت انجیر در گلدان

محل

برای اطمینان از سالم بودن انجیر، تعادل مناسب سایه و نور را برقرار کنید. ضمن اینکه مطمئن شوید آفتاب صبح به گیاه شما می تابد. از قرار دادن گلدان در معرض نور شدید خورشید خودداری کنید. برای باردهی زیاد، درخت انجیر باید هر روز 4-6 ساعت نور خورشید را دریافت کند.

خاک

این درخت زیاد حساس به شرایط خاک نیست و می تواند به خوبی در خاک های حاصلخیز باغ به خوبی رشد کند. با این حال، در خاک با زهکشی سریع و هوادهی به بهترین وجه انجام می شود. خاک لوم شنی- رسی با دامنه اسیدیته 6 تا 8 برای درخت انجیر مناسب است.

آبیاری

خاک انجیر گلدانی خود را مرطوب نگه دارید. در هنگام باردهی سعی کنید که خاک هرگز خشک نشود. آبیاری منظم مخصوصا در هنگام رسیدن میوه ها باعث آبدار و درشت تر شدن انجیرها می شود.

دما

دمای مناسب برای پرورش درختان انجیر بین 15-24 درجه سانتیگراد است. اطمینان حاصل کنید که گیاه برای مدت زمان طولانی در معرض دمای زیر 10 درجه سانتیگراد قرار نگیرد. انجیر می تواند به راحتی در دمای 38 درجه سانتیگراد نیز زنده بماند.

هرس

معمولا درختان انجیر نیازی به هرس منظم ندارند. اما شما برای فرم دهی و حذف برگ ها و ساقه های آسیب دیده انجیر گلدانی خود را هرس کنید.

 

بذر انجیر سیاه

برای مطالعه مطلب هرس انجیر، کلیک کنید.

کود

برای رشد بهتر درختان انجیر در گلدان، هر 5-4 هفته یکبار، در بهار و اوایل تابستان از کودهای  نیتروژنه استفاده کنید. همچنین می توانید از کمپوست و مالچ نیز برای کوددهی انجیر استفاده کنید زیرا به گیاه در حفظ رطوبت بهتر کمک می کند. از دادن کود به گیاه در زمستان ها خودداری کنید. همچنین می توانید از پوست موز و تفاله چای به عنوان یک کود طبیعی برای درختان انجیر خود استفاده کنید.

اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید و متوجه ریزش برگ ها می شوید، این نشانه رسیدن پاییز است. اگر گلدان انجیر را بلافاصله به یک سوله یا زیرزمین گرم نشده منتقل کنید، درخت می تواند به حالت خواب خود برود.

در مرحله زمستان گذرانی، گاهی اوقات درخت را از نظر رطوبت خاک بررسی کنید. ابتدا بگذارید خاک قبل از شروع آبیاری خشک شود. برای جلوگیری از پوسیدگی و سایر مسائل از آبیاری بیش از حد درخت انجیر در زمستان خودداری کنید.

آفات و بیماری ها

مراقب کنه های دو نقطه ای و  سفیدبالک باشید. بهترین راه برای خلاص شدن از آنها استفاده از جت آب و محلول روغن چریش است. از آبیاری زیاد خودداری کنید تا احتمال ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها از بین برود. همیشه گیاه را از قسمت پایه آبیاری کنید.

زمستان گذرانی درخت انجیر در گلدان

پرورش و مراقبت از درختان انجیر در آب و هوای سردتر می تواند به معنای واقعی سخت کوشی باشد. بهتر است  بعد از اولین یخبندان پاییز آنها را به داخل خانه منتقل کنید. محلی مانند داخل گاراژ، انبار یا سوله انتخاب کنید. یک اتاق خواب با پنجره ای رو به جنوب نیز مکان مناسبی خواهد بود. فقط اطمینان حاصل کنید که گیاه در معرض هوای سرد قرار نگیرد.

بعد از اینکه خطر یخ زدگی از بین رفت، می توانید گلدان را برای شروع فصل رشد به بیرون خانه منتقل کنید.

برخی از حقایق جالب در مورد درخت انجیر

درختان انجیر هیچ گونه گلی تولید نمی کنند. شکوفه های ریزی وجود دارد که در داخل میوه های درخت انجیر رشد می کند.

انجیر سرشار از کلسیم و میوه های فیبر غذایی است.

انجیر Mission که بیشترین رشد را در انواع انجیرها دارد.

از پوره انجیر می توان به عنوان جایگزین در دستورهای پخت به جای روغن و کره استفاده کرد.