مقالات تخصصی

گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی

گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی

گیاهان همراه گوجه فرنگی شما می توانند تأثیر زیادی بر سلامت آنها داشته باشند. گیاهان همراه فوق العاده ای وجود دارند که به جلوگیری از آفات و بهبود سلامت کمک می کنند. اما برخی از گیاهان هستند که گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی می باشند و کاشت آنها در کنار گوجه فرنگی عملکرد محصول را کاهش می دهد.

ناسازگاری گیاهان با یکدیگر

همانطور که ما سعی می کنیم که همه گیاهانمان را در کنار یکدیگر پرورش دهیم، اما برخی از آنها به خوبی در کنار هم رشد نمی کنند. اغلب به این دلیل است که گیاهان مختلف شرایط رشد متفاوتی دارند. گیاهی که خاک مرطوب را ترجیح می دهد در کنار گیاهی که به حداقل آبیاری نیاز دارد به خوبی رشد نخواهد کرد.

دو گیاه در کنار یکدیگر نیز باید نیازهای نوری مشابهی داشته باشند و نباید منبع نور یکدیگر را مسدود کنند. همین امر در مورد کود نیز صدق می کند. یک گیاه تشنه مواد مغذی می تواند به گیاه مجاور خود که به دفعات نیاز به کود دادن ندارد آسیب برساند.

با این حال، برخی از گیاهان آنقدر ناسازگار هستند که به طور فعال به یکدیگر آسیب می رسانند. آنها ممکن است آفات خاصی را جذب کنند که گیاه مجاور را هدف قرار می دهند، یا مواد شیمیایی منتشر می کنند که مانع رشد دیگری می شود. دو گیاه ممکن است بیماری های مشترک داشته باشند، یا اجزای خاک را تغییر دهند تا مواد مغذی را کاهش دهند و بر طعم آن تأثیر منفی بگذارند.

مسلما نمی خواهید گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی تمام محصول شما را خراب کند. از کاشت این گیاهان ناساگار با گوجه فرنگی خودداری کنید تا از این مشکل نجات پیدا کنید.

شما عزیزان می توانید بذر گوجه فرنگی آبی  سبز واگنر آمریکایی، بذر گوجه فرنگی درشت میکس رنگارنگ آمریکایی، بذر گوجه فرنگی زرد دیوانه!! گیلاسی آمریکای و بذر گوجه فرنگی برایان هیبرید زودرس فضای باز را از فردین کشت خریداری کنید.

گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی

1. کلم

کلم

کلم و گیاهان تیره براسیکا (کلم بروکلی، کلم پیچ و …)، از جمله گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی هستند که هرگز نباید در کنار گوجه فرنگی کاشته شوند. در دنیای باغبانی، آنها به عنوان دشمنان قسم خورده در نظر گرفته می شوند، زیرا brassicas از رشد گیاهان گوجه فرنگی جلوگیری می کند.

کلم ها تغذیه کننده های سنگینی هستند و در طول فصل رشد به مواد مغذی زیادی نیاز دارند. گوجه فرنگی اغلب به عنوان تغذیه کننده سنگین نیز در نظر گرفته می شود، اما در مقایسه با کلم، تمایل به شکست رقابت دارد.

هنگامی که این دو گیاه در کنار یکدیگر رشد می کنند، کلم ها بیشتر مواد مغذی خاک را می گیرند و مقدار کمی برای گوجه فرنگی باقی می ماند. گیاهان تا زمان بلوغ رشد نخواهند کرد، و حتی ممکن است میوه ای تولید نکنند، که تلاش های شما را برای کاشت گوجه فرنگی کاملا بیهوده می کند.

شما عزیزان می توانید بذر ارقام مختلف کلم را از فردین کشت خریداری کنید.

2. ذرت

ذرت

یکی دیگر از گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی ذرت است. آفت Heliothus zea یکی از مخرب ترین آفات ذرت است. لاروهای این پروانه از تمام قسمت های بلال تغذیه می کنند و محصول را کاملاً از بین می برند. اما این پروانه ها فقط برای گیاهان ذرت مشکل ساز نیستند. همین لاروها داخل میوه های گوجه فرنگی می روند و قسمت هایی از برگ ها و ساقه ها را می خورند. پس از نفوذ به میوه، کاملا از قسمت های گوشتی تغذیه  می کنند و آن را کاملا غیرقابل خوردن می کنند.

با کاشت گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی مانند ذرت که آفات مشترکی دارند، مانند این است که شما آفات را به باغچه خود دعوت می کنید که احتمال برداشت موفق ذرت و گوجه فرنگی را کاهش می دهد.

با کلیک روی لینک بذر ارقام متنوع ذرت را می توانید از فردین کشت خریداری کنید.

3. رازیانه

رازیانه

رازیانه از گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی است. در واقع، رازیانه گیاهان همراه زیادی در باغ ندارد. اکثر باغبانان پیشنهاد می کنند رازیانه باید به تنهایی یا در گلدان کاشته شود، زیرا با چندین گیاه در باغ سبزی شما سازگاری ندارد. ریشه های رازیانه یک ماده شیمیایی آزاد می کند که از رشد بسیاری از گیاهان  از جمله گوجه فرنگی جلوگیری می کند.

4. شوید

شوید

شوید از دیگر گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی است. اما به نسبت سایر گیاهان ذکر شده ناسازگاری کمتری با یکدیگر دارند. در مراحل اولیه رشد، شوید به عنوان یک گیاه همراه ایده آل عمل می کند. گفته می شود که رشد گوجه فرنگی را بهبود می بخشد و آفات خاصی مانند شته ها را که معمولاً روی گیاهان گوجه فرنگی تأثیر می گذارند دفع می کند. با این حال، هنگامی که گیاه شوید بالغ می شود، ناسازگاری این دو گیاه بیشتر خود را بروز می دهد.

بهترین کار این رابطه پیچیده را در نظر داشته باشید، شوید جوان را در کنار بوته های گوجه فرنگی خود بکارید و قبل از شروع کاشت بذر گوجه فرنگی آنها را به قسمت دیگری منتقل کنید. یا اگر این کار خیلی مشکل است، به طور کلی از کاشت شوید که یکی از گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی است، اجتناب کنید.

5. بادمجان

بادمجان

اگرچه برخی از باغداران پیشنهاد می کنند بادمجان یک همراه خوب برای گوجه فرنگی است، اما می تواند باعث مشکلات از قبیل بیماری شود که ریشه کن کردن آن فوق العاده دشوار است. بادمجان و گوجه فرنگی هر دو مستعد ابتلا به بیماری های قارچی هستند بنابراین بادمجان نیز از گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی محسوب می شود.

بلایت زودرس بر شاخ و برگ گوجه فرنگی تأثیر می گذارد و ضایعات قهوه ای ایجاد می کند که بافت برگ را از بین می برد و باعث ریزش آنها می شود. در حالی که این روی میوه ها تأثیر نمی گذارد، اما می تواند بر رشد تأثیر بگذارد (برگ های کمتر به معنای انرژی کمتر ناشی از فتوسنتز است) و میوه ها را در معرض آسیب خورشید قرار دهد.

بلایت دیررس نیز در برگ های گوجه فرنگی شروع می شود اما می تواند به تمام قسمت های گیاه از جمله ساقه و میوه گسترش یابد.

کاشت بادمجان و گوجه فرنگی با هم احتمال سرایت بلایت به هر دو گیاه را افزایش می دهد و محصول شما را از بین می برد. از آنجایی که بلایت می تواند در خاک باقی بماند، توصیه می شود از کاشت بادمجان در همان خاک بعد از گوجه فرنگی یا برعکس، حداقل تا دو سال خودداری شود. به همین دلیل است که بادمجان از گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی است.

بذر بادمجان در ارقام مختلفی در فردین کشت ارائه می گردد که سعی ما در عرضه بهترین رقم آن از لحاظ کیفیت و پر محصولی می باشد.با کلیک روی لینک می توانید بذر بادمجان را از فردین کشت خریداری کنید.

6. سیب زمینی

سیب زمینی

سیب زمینی و گوجه فرنگی هر دو از اعضای تیره solanaceae هستند. و مانند بادمجان، سیب زمینی نیز می تواند باعث ایجاد بیماری در گوجه فرنگی شما شود. سیب زمینی و گوجه فرنگی مستعد ابتلا به بیماری های مشابهی هستند که بسیاری از آنها از طریق خاک پخش می شوند. کاشت این دو در کنار یکدیگر، احتمال سرایت بیماری یک گیاه به دیگری را افزایش می دهد. پس سیب زمینی نیز از جمله گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی می باشد.

اگر سیب‌زمینی خیلی نزدیک به گوجه‌فرنگی کاشته شود، فرآیند برداشت می‌تواند به ریشه‌های گوجه‌فرنگی آسیب برساند و به طور بالقوه مانع رشد و پوسیدگی انتهای گل شود و به همین دلیل سیب زمینی از گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی محسوب می شود.

7. گردو

گردو

گردو از جمله گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی است که کاشت این دو گیاه در کنار یکدیگر بدترین ترکیب برای گیاهان همراه است. گردو بیشترین آسیب را به گیاه گوجه فرنگی شما وارد می کند.

درختان گردو آللوپاتیک محسوب می شوند. آللوپاتی، اصطلاحی است که توسط پروفسور اتریشی هانس مولیش در سال 1937 ابداع شد، فرآیندی است که در آن گیاهان مواد شیمیایی آزاد می کنند که بر رشد گیاهان اطراف تأثیر می گذارد.

درخت گردو یکی از گیاهان آللوپاتیک است که اغلب به آن اشاره می شود، زیرا ژوگلون تولید می کند که در مواجهه با اکسیژن تبدیل به سم می شود. این کار مانع از رشد بیشتر گیاهان، به ویژه گوجه فرنگی به عنوان اعضای خانواده Solanaceae می شود. به همین دلیل است که می گویند هرگز گردو یا پوست گردو را در کمپوست خود نریزید.

گیاهان ذکر شده تعدادی از مهمترین گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی است که وقتی با هم کاشته می شوند برای محصول گوجه فرنگی شما نامطلوب اند. با رعایت این نکات امیدواریم محصول پرباری برداشت کنید.

شما عزیزان در ویکی پدیا می توانید درباره کشت همراه مطالبی را مطالعه کنید. علاوه بر این می توانید در بخش مقالات فردین کشت نیز مقالات متعددی در مورد گوجه فرنگی مانند بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی، مبارزه ارگانیک با مینوز گوجه فرنگی، دلایل ایجاد کلروز در برگ های گوجه فرنگی و 6 نکته برای پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری را در فردین کشت مطالعه کنید.

نوشته های مشابه