مقالات تخصصی

دلایل پژمردگی برگ فلفل

پژمردگی برگ فلفل

در هر فصل رشدی که گیاهانی را پرورش می دهید ممکن است با تغییرات آب و هوایی، بیماری ها و آفات مواجه شوید. برخی اوقات گیاهان پژمرده ای را می بینید و نمی دانید که دقیقا مشکل چیست. پژمردگی برگ فلفل از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای پرورش دهندگان فلفل پیش بیاید. در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با دلایل پژمردگی برگ فلفل و راه های پیشگیری و درمان آن آشنا کنیم.

دلایل پژمردگی برگ فلفل

هیچ فصل رشدی دقیقاً همانطور که برنامه ریزی شده پیش نمی رود، اما هنوز هم دیدن پژمردگی برگ فلفل ناراحت کننده است. واکنش اولیه مردم این است که بلافاصله آبیاری کامل و خوب به آنها بدهند، اما اگر علت چیز دیگری مانند آب زیاد علت این پژمردگی باشد، می تواند مشکل را بدتر کند. خوشبختانه، یک علت یابی کوچک اغلب می تواند به تعیین علت کمک کند، و در بیشتر موارد، پژمردگی برگ فلفل را می توان برطرف کرد.

1. گیاهان فلفل شما آب کافی دریافت نمی کنند.

گیاهان فلفل، به خصوص اگر در گلدان پرورش می دهید، در هوای گرم سریعتر خشک می شوند و نیاز به آبیاری مکرر دارند. خاک خود را با فشار دادن انگشت خود به عمق 5-2.5 سانتی متری بررسی کنید. به عنوان یک قاعده کلی، اگر حداقل در عمق 2.5 سانتی متری رطوبتی احساس نکردید، زمان آبیاری است. با این حال، برای نشا فلفل، خاک یا مخلوط گلدان خود را همیشه مرطوب نگه دارید، اما دقت کنید که اشباع از آب نباشد.

پژمردگی برگ فلفل

اگر متوجه شدید که خاک اطراف گیاهان فلفل شما همیشه به سرعت خشک می‌شود، توصیه می‌شود یک لایه مالچ مانند خرده‌های چوب اضافه کنید، که خاک را از آفتاب داغ محافظت می‌کند و تبخیر را کاهش می‌دهد بدین ترتیب می توانید از پژمردگی برگ فلفل جلوگیری کنید.

با این 9 ماده به رشد بهتر فلفل های خود کمک کنید. این مطلب جذاب و کاربردی را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

2. گرمای بیش از حد خورشید

ممکن است گاهی در اواسط تابستان حتی زمانی که خاک هنوز مرطوب است پژمردگی برگ فلفل را مشاهده کنید.  اگر فقط در اواسط روز متوجه این موضوع می‌شوید. در حالی که در اوایل صبح یا اواخر شب برگ‌های گیاه فلفل شما طبیعی به نظر می‌رسند، احتمالا دمای بالا و آفتاب بیش از حد گرم دلیل آن است.

گیاهان حداقل 95 درصد از آبی که گیاهان جذب می‌کنند حتی برای رشد استفاده نمی کنند و از طریق تعرق از بین می رود، یعنی حرکت آب از ریشه به برگ‌ها و در آنجا از طریق منافذ میکروسکوپی به نام روزنه تبخیر می‌شود. هوای گرم باعث می شود تعرق سریعتر اتفاق بیفتد، اگر آنقدر سریع اتفاق بیفتد که ریشه‌ها نتوانندآب جذب کنند، پژمردگی برگ فلفل را مشاهده می کنید.

گرمای بیش از حد باعث پژمردگی برگ فلفل

اگر به همین دلیل است که  گیاهان فلفل شما پژمرده می شوند، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. معمولاً این نوع پژمردگی موقت به طور طبیعی برطرف می‌شود، اما می‌توانید فلفل‌های کاشته شده در گلدان را به یک منطقه نیمه سایه منتقل کنیدیا استفاده از پارچه و سایه بان را روی گیاهان فلفل خود را برای کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب و تعرق در نظر بگیرید.

3. پوسیدگی ریشه

یکی از دلایل پژمردگی برگ فلفل به خصوص اگر گیاهان بالغ هستند، آبیاری زیاد است. ریشه ها نیز به اکسیژن نیاز دارند و اگر خاک دائما خاک خیس باشد، شروع به پوسیدگی می کنند. پوسیدگی جزئی ریشه برای گیاهان بزرگ مشکلی ایجاد نمی کند و می توانند بهبود یابند، اما اگر علت پوسیدگی ریشه برطرف نشود، می تواند کل گیاهان فلفل را از بین ببرد.

اطمینان حاصل کنید که خاک زهکشی خوبی دارد و دائما خیس نیست. اگر خاک رسی بسیار سنگینی دارید، می توانید آن را با کمپوست اصلاح کنید تا میزان مواد آلی با زهکشی خوب را افزایش دهید. برای گیاهان بالغ، زمانی که سطح بالای خاک خشک است، آبیاری کنید.

پژمردگی برگ فلفل

این مشکل در برخی از گیاهان فلفل هیدروپونیک بدون هوادهی مناسب هنگامی که ریشه های هوایی در زیر آب نگهداری می شوند نیز وجود دارد. در نشاهای فلفل قرمز پژمردگی برگ فلفل بیشتر مشاهده می شود و این گیاهان در برابر آبیاری بیش از حد آسیب پذیر هستند.

4. شوک ناشی از انتقال نشاها

اگر اخیرا نشا گیاهان فلفل خود را به بیرون برده اید، به احتمال زیاد پژمردگی برگ فلفل را مشاهده می کنید و پژمرده شدن یا بیمار به نظر رسیدن آنها غیرعادی نیست. هر زمان که نشا فلفل را در زمین اصلی می کارید، گیاه با استقرار در مکان جدید خود، دوره سازگاری را طی می کند. مدت زمان سازگاری گیاه فلفل زمانی که شرایط آب و هوایی مزرعه با محل پرورش نشاها تفاوت زیادی داشته باشد، بیشتر خواهد بود.

در برخی موارد شوک ناشی از انتقال طبیعی است اما می توانید با انجام کارهای زیر آن را به حداقل برسانید:

پژمردگی برگ فلفل

  • مواظب باشید در هنگام کاشت به ریشه آسیب زیادی وارد نشود.
  • پس از کاشت نشا، گیاه را به خوبی آبیاری کنید تا خاک مرطوب در اطراف ریشه ها بنشیند.
  • از کوددهی سنگین که می تواند بیشتر به گیاه فلفل فشار وارد کند خودداری کنید.

اگر گیاه فلفل خود را در داخل خانه کاشته اید، قبل از کاشت در مزرعه آن را با آب و هوای بیرون سازگار کنید. سازگار شدن به معنای قرار دادن تدریجی گیاهان در شرایط بیرون است. آنها را چند ساعت در روز در صبح یا اواخر بعد از ظهر که آفتاب خیلی شدید نیست، یا در تمام روز اگر هوا ابری است، بگذارید. هر روز نشاها را یک یا دو ساعت بیشتر در فضای بیرون قرار دهید. با گذشت یک تا دو هفته، بوته های فلفل ساقه های محکم تری خواهند داشت و برگ ها با نور خورشید سازگار می شوند بدین ترتیب احتمال پژمردگی برگ فلفل پس از کاشت نشا کاهش می یابد.

شما عزیزان می توانید بذر فلفل دلمه‌ای سبز پاکت اورجینال ایتالیایی، بذر فلفل دلمه هیبرید زرد قناری، بذر فلفل قلمی تند هیبرید فوق پربار هندی، بذر فلفل قلمی شیرین ترک و بذر فلفل پاپریکای طلایی مجارستان شیرین را از فردین کشت تهیه کنید.

5. کوددهی بیش از حد

کوددهی بیش از حد اغلب برای گیاهان فلفل کشنده است. چه با سمیت حاد نیتروژن و چه با تجمع نمک در طول زمان مواجه باشید، کود زیاد ریشه ها را می کشد یا به اصطلاح می سوزاند که در نهایت کل گیاه را از بین می برد.

پژمردگی برگ فلفل

اگر بوته های شما به دلیل کوددهی بیش از حد دچار پژمردگی برگ فلفل می شوند، می توانید به شدت آبیاری کنید تا آنجا که ممکن است نیتروژن یا نمک را بشویید، اما اغلب خیلی دیر می شود. با این حال، این احتمال وجود دارد که اگر هر یک از ریشه ها هنوز زنده باشند، گیاه ممکن است بتواند بهبود یابد. این روش برای گیاهان فلفل در گلدان بهتر جواب می دهد، زیرا می توانید چندین بار خاک را با آب بشویید و اجازه دهید از کف گلدان خارج شود.

همچنین توصیه می‌کنیم علاوه بر شستشوی خاک با آب، برخی از شاخه‌ها را هرس کنید تا ریشه‌ها در هنگام بهبودی انرژی کمتری صرف کنند.

کوددهی فلفل را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

6. بیماری یا آفات

بیماری ها یا آفات مختلف می توانند باعث پژمردگی برگ فلفل شوند، در بیشتر موارد برای باغبان تشخیص آفات واضح است. حمله شدید شته ها می تواند باعث تخلیه شیره از گیاهان فلفل شده و باعث پژمردگی شود. هجوم شته ها ​​ در شرایط گرم و خشک پژمردگی برگ فلفل را بدتر می کند. خوشبختانه از بین بردن شته ها نسبتاً آسان است. شته ها را اغلب می توان با شدت آب شلنگ شستشو داد و برای آلودگی های شدیدتر می توانید از صابون حشره کش یا اسپری روغن چریش برای کنترل ارگانیک آفات استفاده کنید.

چرا لکه سیاه روی فلفل ها وجود دارد؟ این مطلب را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

در مورد بیماری ها، جدا از پوسیدگی ریشه که به راحتی قابل پیشگیری است، دو بیماری که گیاهان فلفل را مبتلا می کنند فوزاریوم و ورتیسیلیوم هستند. هر دو بیماری قارچی هستند و اگر همه موارد فوق را رد کرده باشید (آب، دما، آسیب ریشه، شوک پیوند، آفات و …) احتمالا مشکل ساز هستند. یکی از نشانه‌های پژمردگی قارچی در گیاهان فلفل، زرد شدن و پژمرده شدن برگ‌ها است که در حین پژمرده شدن به سمت داخل نیز پیچ می‌خورند، به خصوص اگر این حالت در برگ‌های پایینی رخ دهد و به تدریج در برگ هایی بالایی مشاهده شود.

پژمردگی برگ فلفل

درمان پژمردگی فوزاریوم و ورتیسیلیوم شامل استفاده از اسپری های قارچ کش است، اما اقدام توصیه شده استفاده از تناوب زراعی و اجتناب از کاشت فلفل در همان نقطه به مدت حداقل 3 سال است. اگر در گلدان فلفل پرورش می دهید، مخلوط گلدان را در پایان فصل دور بیندازید و ظرف را با محلول سفید کننده (9 قسمت آب به 1 قسمت سفید کننده) بشویید، حداقل 10 دقیقه اجازه دهید گلدان در داخل محلول ضدعفونی کننده بماند و بعد آن را بشویید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره فلفل تند و فلفل دلمه مطالبی را مطالعه کنید.