مقالات تخصصی

مبارزه ارگانیک با مینوز گوجه فرنگی

مینوز گوجه فرنگی

مینوز یا Leaf miner اصطلاحی است که برای توصیف مرحله لاروی انواع پروانه ها و مینوز گوجه فرنگی استفاده می شود که از بافت نرمی که بین لایه های بالایی و پایینی برگ ها یعنی همان پارانشیم برگ است، تغذیه می کنند. محل تغذیه این لاروها یک الگوی متمایز سفید، خاکستری یا زیگزاگی شفاف از بافت مرده را در پی خود به جا می گذارند که تشخیص حضور آنها را آسان می کند. ممکن است بتوانید مدفوع آنها را مشاهده کنید، که به عنوان یک نقطه تاریک کوچک در انتهای یکی از مسیرهای آنها ظاهر می شود.

مینوزها چگونه باعث خسارت به گیاهان می شوند؟

لاروهای مینوز دو نوع خسارت برجای می گذارند، برخی از مینوزهای در برگ ها دالان هایی می سازند که به صورت مسیرهای باریک شروع می شوند اما به شکل نامنظم تبدیل می شوند. در حالی که برخی دیگر تونل هایی که در امتداد برگ، اغلب در کنار رگبرگ ها تغذیه می کنند. اگر جمعیت مینوزهای برگ زیاد باشد، چنان آسیب‌های گسترده‌ای وارد می کنند که مسیرهای آنها روی هم قرار گیرد و به صورت لکه‌ها یا تاول هایی روی برگ ظاهر می شود، که ممکن است برخی افراد علائم خسارت این آفت را با آفتاب سوختگی یا انواع مختلف بیماری‌های گیاهی از هم تشخیص ندهند.

در این مطلب ما به بررسی آفت مهم گوجه فرنگی به نام Tuta absoluta یا همان مینوز گوجه فرنگی می پردازیم.

پروانه مینوز گوجه فرنگی یا توتا

پروانه مینوز گوجه فرنگی

حشرات بالغ ، تخم های خود را روی برگ های گوجه فرنگی می گذارند. گونه های مختلفی از استخراج کنندگان برگ وجود دارد که هر کدام یک تا دو نوع گیاه را ترجیح می دهند. زمانی که لاروها از تخم بیرون می‌آیند، تونل لاروی در برگ گوجه فرنگی ایجاد کرده و شروع به تغذیه می کنند.

چرخه زندگی مینوز گوجه فرنگی

در بهار، لاروهای بالغ از خاکی که در آن زمستان گذرانی کرده اند بیرون می آیند. دمای گرم به لاروها سیگنال می دهد که شروع به شفیره شدن کنند. هنگامی که پروانه ها بالغ ظاهر می شوند و جفت گیری می کنند، ماده ها تا 250 تخم در بافت نرم بین قسمت بالایی و پایینی برگ ها می گذارند. ممکن است بتوانید تخم های ریزی را که به صورت لکه های برجسته روی برگ ها ظاهر می شوند مشاهده کنید.

پس از یک دوره حدود ده روزه، لاروها از تخم خارج می‌شوند و لاروها به بافت برگ تونل می‌زنند یا در آنجا به مدت دو تا سه هفته تغذیه می‌کنند. پس از آن، آنها به خاک می افتند و به شفیره تبدیل می شوند. دو هفته بعد، پروانه های بالغ ظاهر می شوند و این چرخه تکرار می شود.

خسارت

خسارت مینوز گوجه فرنگی

مینوز گوجه فرنگی آفت بسیار مهم در گلخانه هاست. اگر جمعیت این آفت کم باشد به طور کلی مشکلی برای گیاه ایجاد نمی کند. با این حال، اگر از کنترل خارج شود، این آفت می تواند بهره وری و مقاومت گیاه را کاهش دهد و گیاه ضعیف می شود و مستعد ابتلا به بیماری می گردد.

گاهی اوقات، تونل های تغذیه ای نقطه ورود عوامل بیماری زا مانند قارچ ها و باکتری ها هستند که می توانند باعث زرد شدن و مرگ برگ ها شوند.

چگونه از خسارت توتا جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از طغیان مینوز گوجه فرنگی، بقایای گیاهی را از باغ خود حذف کنید تا جایی برای پنهان شدن نداشته باشند. همچنین از سالم بودن گیاهان خود مطمئن شوید. مینوز گوجه فرنگی به گیاهان سالم و ناسالم حمله می کنند، با این حال، اگر گوجه فرنگی هایی که کاشته اید سالم و شاداب باشند، شانس بیشتری برای زنده ماندن دارند.

در سایت فردین کشت بذر ارقام مختلفی از گوجه فرنگی مانند بذر گوجه فرنگی برایان هیبرید زودرس فضای باز، بذر گوجه فرنگی سالوادور هیبرید فوق پربار فضای آزاد، بذر گوجه فرنگی تریکو هیبرید فضای آزاد فوق پربار هلندی، بذر گوجه فرنگی گیلاسی زرد روشن و …موجود است که شما عزیزان می توانید آنها را از سایت فردین کشت خریداری کنید.

مبارزه ارگانیک با مینوز گوجه فرنگی

لاروها را بکشید.

هنگامی که برای اولین بار آسیب مینوز را روی برگ گوجه فرنگی مشاهده کردید، ناحیه آلوده را بین انگشتان خود را نگه داشته و فشار دهید تا لارو را بکشید. سعی کنید در صورت امکان به برگ آسیب نرسانید. اگر تعداد مینوزها زیاد است برگ های آلوده را حذف کنید و هرگز این برگ ها را برای تهیه کمپوست استفاده نکنید.

اسپری آفت کش طبیعی

روغن چریش چرخه زندگی لارو مینوز گوجه فرنگی را مختل می کند و از رسیدن به سن بلوغ و تولید مثل آنها جلوگیری می کند. همچنین این گیاه دارای مواد ضد تغذیه است. به عنوان مثال، 1 تا 2 قاشق چایخوری روغن چریش را در یک لیتر آب مخلوط کنید. چند قطره از یک صابون بدون مواد شیمیایی مانند اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

یک اسپری آزمایشی روی یک برگ انجام دهید. 24 تا 48 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا روی برگ تأثیر نامطلوبی دارد یا خیر. دو طرف پوشش برگ ها را اسپری کنید، اما آنها را اشباع نکنید. در طول روز سمپاشی نکنید زیرا خورشید و روغن ترکیبی می توانند گیاهان شما را بسوزانند.

سمپاشی مجدد هر سه روز یکبار، سپس در صورت باقی ماندن آلودگی به مدت چند هفته توصیه می شود. چریش بی خطر است و به زنبورها یا سایر حشرات مفید آسیب نمی رساند.

مبارزه با مینوز

صابون حشره کش را می توان خریداری کرد، اما اغلب دارای مواد شیمیای هستند است. شما می توانید 2 قاشق چایخوری روغن گیاهی ارگانیک را با 1 قاشق چایخوری صابون معمولی و 2 فنجان آب مخلوط کنید. خوب مخلوط کنید. یک اسپری آزمایشی روی یک برگ انجام دهید. اگر بعد از 48-24 آسیبی ندید، باقیمانده گیاه را اسپری کنید، دقت کنید که هر دو طرف برگها را با پوششی سمی بپوشانید، اما اشباع نشوند.

هفته ای یکبار اسپری کنید تا لارو مینوز گوجه فرنگی از بین برود. اگر باران آن را شست، می توانید دوباره استفاده کنید. در طول روز سمپاشی نکنید زیرا ممکن است گیاهان شما را بسوزاند. این مخلوط را می توان برای چند ماه در مکانی خشک و خنک نگهداری کرد.

اسپری نعناع فلفلی توسط بسیاری از باغبانان به عنوان یک روش طبیعی اما موثر برای جلوگیری از خسارت مینوز گوجه فرنگی استفاده می شود. 16 قطره روغن نعناع را در 935 میلی لیتر آب مخلوط کنید. چند قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید و خوب تکان دهید. حتما یک اسپری آزمایشی انجام دهید. اگر روی برگ تأثیر نامطلوب نگذاشت، صبح زود یا بعد از ظهر هر دو طرف برگها را سمپاشی کنید، اما گیاه را اشباع نکنید. در صورت نیاز هر هفته تکرار کنید. در طول روز سمپاشی نکنید زیرا خورشید و روغن ترکیبی می توانند گیاهان شما را بسوزانند.

برا مشاهده و خرید بذر انواع گوجه فرنگی اینجا کلیک کنید.

حشرات مفید

دشمنان طبیعی برای کنترل مینوز گوجه فرنگی گزینه بسیار مناسب و امنی هست. به عنوان مثال، Diglyphus isaea زنبورهای سیاه کوچکی هستند که تخم های خود را در بدن لارو مینوز می گذارند که باعث مرگ آن می شود. هنگامی که تخم زنبور به لارو تبدیل می شود، از لارو آفت تغذیه می کند و آنرا از بین می برد. زنبورهای دیگری مانند Diglyphus Begi و Chrysocharis parksi هستند که به عنوان پارازیتوئید مینوز برگ مطرح می شوند.

بالتوری سبز نیز دشمن طبیعی مینوز گوجه فرنگی است و با تغذیه از آن موجب کاهش جمعیت آفت می شود.

اگر حشرات مفیدی را به باغ خود وارد کرده اید از سموم حشره کش مضر برای مبارزه با مینوز برگ استفاده نکنید، زیرا این کار باعث از بین رفتن این موجودات مفید می شود.

از تله های چسبنده و زرد رنگ استفاده کنید.

تله های چسبنده زرد برای جلب حشرات کامل مینوز گوجه فرنگی و شکار آنها موثر است. به دام انداختن این حشرات کامل منع از تخمریزی و ادامه نسل آفت می شود.

کاشت گیاهان تله

می توانید از گیاهان تله در کنار گوجه فرنگی بکارید تا مینوزهای گوجه فرنگی جذب آنها شده و به گیاهان اصلی آسیبی وارد نکنند.

در سایت فردین کشت مقالات متعددی در مورد گوجه فرنگی وجود دارد که می توانید از بخش مقالات سایت این مطالب آموزشی را مطالعه نمایید. در نهالستان فردین کشت نیز انواع نهال و نشا نیز موجود می باشد که می توانید با یک کلیک وارد این بخش از سایت فردین کشت شوید.