آموزش کاشت و پرورش

بهترین گیاهان همراه برای خیار

گیاهان همراه خیار

وجود بهترین گیاهان همراه خیار در کشت این گیاه، اهمیت زیادی در برداشت این گیاه دارد. بهترین گیاهان همراه خیار به جلوگیری از هجوم آفات کمک می کنند و با این محصول بر سر آب یا مواد مغذی رقابت نمی کنند. بدترین گیاهان همراه خیار دقیقا برعکس عمل می کنند، باعث جلب آفات شده و عملکرد محصول را کاهش می دهند. اما چه گیاهان بهتر است در کنار بوته های خیار کاشته شود و کدام گیاهان را نباید در نزدیکی خیار بکارید؟ در ادامه لیستی از بهترین گیاهان همراه  برای خیار را خدمت شما همراهان همیشگی فردین کشت آورده ایم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بهترین گیاهان همراه برای خیار

  • برخی از بهترین گیاهان برای رشد در کنار خیار عبارتند از:
  • حبوبات (نخود، لوبیا، عدس)
  • ذرت
  • سبزیجات ریشه دار (تربچه، چغندر، هویج، سیر)
  • برخی گل‌ها (گل همیشه بهار و گل آفتابگردان)
  • برخی سبزیجات (شوید و پونه کوهی)

در مورد اینکه چرا اینها بهترین گیاهان همراه خیار هستند و چرا نباید گیاهان ناسازگاری مانند سیب زمینی، مریم گلی، نعناع و خربزه را پرورش دهید، در ادامه مطلب توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

نکته

گوجه فرنگی و سایر اعضای تیره کدوئیان (کدو سبز، کدو حلوایی، کدو تنبل) در شرایطی مشابه خیار رشد می کنند. این گیاهان، گرده افشان ها را برای افزایش برداشت گیاه شما جذب می کنند. اگرچه می توانید گوجه فرنگی و گیاهن تیره کدوئیان را با هم بکارید، اما این گیاه به عنوان “بهترین” گیاهان همراه خیار در لیست قرار ندارد، زیرا مستعد ابتلا به برخی از بیماری های مشابه (مانند ویروس موزاییک یا بلایت) هستند. اگر یک گیاه آلوده شود، ممکن است کل محصول شما از بین ببرد.

گیاهان همراه خیار

۶ دلیل دفرمه شدن خیار را با کلیک روی لینک در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

کاشت همراه چیست؟

کاشت همراه، به معنی رشد گونه های مختلف با هم بر اساس توانایی آنها در افزایش رشد یکدیگر، محافظت از آفات یا مزایای دیگر است.

گاهی اوقات انتخاب گیاهانی با عادات رشد متفاوت که برای فضا با یکدیگر رقابت نمی کنند، یا می تواند به معنای انتخاب همراهانی با نیازهای غذایی متفاوت برای استفاده بهینه از خاک باشد. در حالت ایده آل، گیاهان همراه به دفع حشرات آفات کمک می کنند و مدیریت آفات باغ را آسان تر می کنند.

برخی از کاشت‌های همراه به سادگی مستلزم بررسی دقیق تر است. به عنوان مثال، اطمینان از اینکه گیاهان بلندتر سایه زیادی برای گیاهان کوچکتر ایجاد نمی‌کنند. کاشت همراه استراتژیک به ویژه در باغ های کوچک یا هر جا که نیاز به برنامه ریزی دقیق فضایی باشد، اهمیت زیادی دارد.

مزایای کاشت همراه

مزایای انتخاب گیاهان همراه خیار عبارتند از:

  • دفع کننده طبیعی حشرات
  • جلوگیری از بیماری های گیاهی خاص
  • به حداقل رساندن رقابت برای فضا، مواد مغذی یا آب
  • می تواند مواد مغذی مفیدی را به خاک اضافه کند
  • گیاهان بلند می توانند برای گونه هایی که روی زمین رشد می کنند و سایه دوست دارند سایه ایجاد کنند.

بهترین گیاهان همراه خیار

حبوبات (نخود، ذرت، لوبیا و عدس)

سیستم ریشه این گیاهان باعث افزایش نیتروژن در خاک می شود که برای گیاهان خیار مفید خواهد بود. ساقه‌های ذرت بالغ نیز قیم طبیعی برای خیارها فراهم می‌کنند و سایه‌ای مورد نیاز برای خیار در روزهای گرم تابستان را فراهم می‌کنند.

سبزیجات ریشه ای (تربچه، چغندر، هویج و پیاز)

این سبزیجات ریشه ای جزو بهترین گیاهان همراه خیار هستند، زیرا روی خاک پخش نمی شوند و برای فضا رقابت ایجاد نمی کنند. رشد آنها در زیر خاک اتفاق می افتد. برعکس، خیارها یک ریشه بلند و ریشه های کم عمق زیادی دارند که در نزدیکی سطح خاک رشد کرده و پخش می شوند. سبزیجات ریشه دار و خیار هر دو در خاکی که به خوبی خاک ورزی شده است رشد می کنند.

گیاهان همراه خیار

گل همیشه بهار و گل ختمی

این گل ها به دفع سوسک ها، تریپس ها و سایر حشرات مخربی که می توانند محصول خیار شما را نابود کنند، کمک می کند.

آفتابگردان

 این گیاهان بلند و محکم می‌توانند قیم طبیعی برای بالا رفتن بوته های خیار در مواقعی که فضا زیاد است باشند. بهتر است یک رقم خیار کوچک را انتخاب کنید تا از سنگین شدن آنها برای ساقه های آفتابگردان جلوگیری کنید. به علاوه، آفتابگردان ها ابرقهرمانان گرده افشانی هستند و مطالعات نشان می دهد که این نوع گیاهان می توانند بازده محصول خیار را افزایش دهند.

پونه کوهی و شوید

این گیاهان آفات را دفع می کنند و شوید حشرات شکارچی مفید را به باغچه جذب می کند تا خیارها از شر آفات خلاص شود. بسیاری از باغبانان بیان می کنند که کاشت شوید و خیار در کنار یکدیگر باعث خوشمزه شدن خیارها می شود.

سیر

 مطالعات نشان می‌دهد سیر می‌تواند رشد خیار را افزایش داده و با تأثیر بر ساختار میکروبیوم خاک، احتمال پژمردگی گیاهان را کاهش دهد.

بدترین گیاهان همراه خیار

گیاهان همراه خیار

هنگام انتخاب گیاهان همراه خیار از کاشت سبزیجات، گیاهان و میوه های زیر اجتناب کنید:

  • سیب زمینی: این گیاهان تغذیه کننده های سنگینی هستند و با خیار برای مواد مغذی و آب رقابت می کنند و اغلب مستعد ابتلا به سوختگی هستند.
  • مریم گلی: این گیاه معطر می تواند رشد خیار را متوقف کند. عطر مریم گلی می تواند بر طعم خیار تأثیر منفی بگذارد.
  • نعناع: بیشتر ارقام نعناع در باغ بیش از حد تهاجمی هستند و می توانند فضای رشد خیار را مختل کنند و مواد مغذی آنها را بدزدند.
  • خربزه: این میوه ها حشرات آفاتی را که از خیار تغذیه می کنند را جذب می کنند.
  • رازیانه: اگر از طرفداران این سبزی معطر هستید، بهتر است فضایی دور از سایر سبزیجات باغی پیدا کنید. از ریشه رازیانه موادی ترشح می شود که می تواند از رشد گیاهان دیگر جلوگیری کند.

نوشته های مشابه