آموزش کاشت و پرورش

6 روش جالب برای پرورش کدو سبز

پرورش کدو سبز

کدو سبز را می توان به روش های مختلفی پرورش داد: در زمین، در تخت های مرتفع، در گلدان و بسیاری موارد دیگر. یکی از مزیت های داشتن روش های مختلف برای پرورش کدو سبز این است که هر کدام برای انواع خاصی از ارقام مناسب است. به عبارت دیگر، شما می توانید هر یک از ارقام را بر اساس امکاناتی که در دسترس دارید پرورش دهید. در ادامه این مطلب به 6 روش سرگرم کننده برای پرورش کدو سبز می پردازیم.

روش های پرورش کدو سبز

کاشت کدو سبز در زمین

می توانید کدو سبز را از بذر یا نشا پرورش دهید. استفاده از بذر یا نشا برای شروع پروش کدو سبز بسته به شرایط رشدی منطقه کات متفاوت است. زمانی که خاک در بهار سرد است و مناسب کاشت بذر نیست می توانید از نشا برای کاشت کدو سبز استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید که کدو سبز نسبت به جابجایی حساس است بنابراین تا جایی که می توانید بذرها را مستقیما در محل اصلی بکارید تا گیاهان شما شوک ناشی از جابجایی را تجربه نکنند.

کدو سبز بهتر است در خاک در دمای بین 18 تا 21 درجه سانتی گراد کشت شود. بنابراین، اگر در منطقه معتدل زندگی می کنید و قصد دارید کدو سبز خود را در زمین بکارید، تا اواسط اردیبهشت صبر کنید. برای گرم شدن زمین در بهار نیز می توانید از پلاستیک های تیره رنگ روی خاک استفاد کنید که به گرم نگه داشتن خاک کمک ویژه ای می کنند.

هنگامی که شرایط برای کاشت پرورش کدو سبز در زمین مناسب است، مراحل زیر را برای کاشت کدو سبز انجام دهید:

مطمئن شوید که مکانی را برای کاشت انتخاب کرده اید که حداقل 6 ساعت در روز در آفتاب کامل باشد.

با افزودن مقداری کود یا کمپوست به آن خاک را برای کاشت آماده کنید.

1-2 بذر را در سوراخ هایی به عمق 1.5 سانتی متر بکارید. فاصله کاشت بین بذرها باید حداقل 10-5 سانتی متر باشد. فاصله ردیف ها را نیز 90-60 سانتی متر در نظر بگیرید.

پس از قرار دادن بذرها در سوراخ ها، روی آنها را با 2.5 سانتی متر خاک ریز بپوشانید. برای زهکشی بهتر می توانید یک تپه به عرض 30 سانتی متر  و ارتفاع 20-17 سانتی متر برای هر بذر ایجاد کنید.

پس از کاشت بذر، آبیاری کنید به طوریکه خاک را مرطوب نگه دارید اما اشباع از آب نباشد.

بذر کدو سبز معمولا پس از 7 تا 14 روز جوانه می زند. زمانی که گیاهان حدود 10 تا 15 سانتی متر ارتفاع دارند، بوته های ضعیف را تنک کنید.

بوته های کدو سبز را تا زمانی که 60-90 سانتی متر از هم فاصله داشته باشند تنک کنید. کدو سبز برگ های پهنی دارد بنابراین تنک کردن به رشد بهتر آنها کمک می کند.

شما عزیزان می توانید بذر کدو خورشتی زرد طلایی استاندارد، بذرکدو خورشتی دلمه سبز تیره پاکت اورجینال، بذر کدو خورشتی دلمه سبز روشن ایتالیایی و بذر کدو زرد دو رنگ هیبرید آمریکایی را از فردین کشت خریداری کنید.

پرورش کدو سبز در تخت های مرتفع

پرورش کدو سبز

اگر می‌خواهید زودتر از اردیبهشت کدو سبز خود را در فضای باز بکارید، تخت‌های مرتفع می‌توانند به شما در پرورش کدو سبز کمک کنند. خاک در بسترهای مرتفع سریعتر از خاک زمین گرم می شود. بنابراین، می توانید بذر کدو سبز خود را زودتر بکارید. هنگامی که خاک در بسترهای بلند شما به اندازه کافی گرم شد، مراحل زیر را برای پرورش کدو سبز انجام دهید:

مطمئن شوید که تخت های مرتفع شما در مکانی قرار دارند که حداقل 6 ساعت آفتاب کامل داشته باشد.

خاک را با کود یا کمپوست غنی مخلوط کنید تا حاصلخیزی آن بهبود یابد.

2-3 بذر را در سوراخ هایی به عمق 0.5 اینچ بکارید. اگر همه 2 تا 3 بذر از یک سوراخ کاشت جوانه زدند، گیاهان ضعیف را حذف کنید و فقط یکی را باقی بگذارید.

از آنجایی که فضا محدود است، می توانید هر سوراخ را با فاصله 2.5 تا 5 سانتی متری از یکدیگر بکارید. فاصله ردیف ها را 60-30 سانتی متر تنظیم کنید.

وقتی کدو سبز شروع به رشد کرد، یک قیم نصب کنید. با داربست می‌توانید کدو سبز را به خوبی هدایت کنید و از پخش شدن آنها بر روی گیاهان دیگر جلوگیری کنید.

پرورش کدو سبز در تخت های مرتفع باعث صرفه جویی در فضا می شود و در عین حال مطمئن می شوید که گیاهان جلوی نور خورشید را نمی گیرند. استفاده از قیم و داربست ضمن بهبود گردش هوا، احتمال انتقال بیماری های گیاهی را کاهش می دهد.

کدو سبز تغذیه کننده سنگینی است. بنابراین، ممکن است مجبور شوید به طور معمول خاک را با کمپوست و کود غنی کنید. اگر شاخ و برگ گیاهان کدو سبز رنگ پریده یا ضعیف شود، ممکن است نیاز به افزودن کمپوست و کود بیشتری داشته باشید. از مصرف کودهای با محتوای نیتروژن بالا اجتناب کنید، زیرا ممکن است عملکرد گیاه شما را کاهش دهند.

خاک را مرطوب نگه دارید به طوریکه اشباع نباشد. کدو سبزهای خود را هفته ای یک یا دو بار به طور کامل آبیاری کنید.

برای پرورش کدو سبز باید گل و گیاهان جذابی برای گرده افشان ها نیز بکارید تا با جذب گرده افشان های بیشتر محصول پرباری تولید کنید.

درباره تخت های مرتفع باغبانی بیشتر بدانید!

پرورش کدو سبز در گلدان های بزرگ

پرورش کدو سبز در گلدان

اگر در باغ خود فضای کافی برای پرورش کدو سبز ندارید، می توانید از گلدان های بزرگ استفاده کنید. برای پرورش کدو سبز در گلدان، موارد زیر را انجام دهید:

گلدانی را تهیه کنید که حداقل 60 سانتی متر عرض و حداقل 30 سانتی متر عمق داشته باشند.

هر گلدان را با خاک گلدان با زهکشی خوب حاوی کمپوست پر کنید.

در سوراخ هایی به عمق 2.5 سانتی متر، 2 تا 3 بذر را در مرکز هر ظرف بکارید. هر کدام را حدود 2.5 تا 5 سانتی متر از هم فاصله دهید. اگر تمام بذرهای یک ظرف جوانه زدند، ضعیف ها را حذف کنید و قوی ترین گیاهان را نگه دارید.

خاک را تا زمانی آبیاری کنید که مرطوب باشد، نه اشباع از آب. خاک را حتی پس از جوانه زدن بذرها مرطوب نگه دارید.

ظروف را در مکانی قرار دهید که بیشترین نور خورشید را دریافت کند (حداقل 6 ساعت آفتاب در روز).

برای هر گلدان مقداری کود محلول در آب به خاک اضافه کنید. افزودن کود هر 4 هفته یکبار کافی است.

کاشت کدو سبز در گلدان را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

پرورش کدو سبز در داخل خانه

پرورش کدو سبز

اگر قصد دارید زودتر کدوی خود را در داخل خانه پرورش دهید، می توانید آنها را در گلدان یا ظروف های بزرگ بکارید.

برای پرورش کدو سبز در ظروف داخل خانه، موارد زیر را انجام دهید:

ظرف یا فنجان هایی با عمق حداقل 7.5 سانتی متر تهیه کنید.

هر ظرف را با حداقل 7 سانتی متر خاک گلدان با زهکشی خوب حاوی کمپوست پر کنید.

در سوراخ هایی به عمق  یک سانتی متر، 1-2 بذر را در مرکز هر ظرف بکارید. اگر تمام بذرهای یک ظرف جوانه زدند، آنها را تنک کنید و تنها قوی ترین گیاهان را باقی بگذارید.

خاک را تا زمانی آبیاری کنید که مرطوب باشد. حتی پس از جوانه زدن بذرها خاک را مرطوب نگه دارید.

ظرف را در قسمتی از خانه خود قرار دهید که روزانه بیشترین نور خورشید را دریافت می کند. پس از حدود 7-14 روز، بذرها باید جوانه بزنند.

دو هفته‌ قبل از گرم شدن خاک در فضای باز برای کاشت، نشاها را با شرایط بیرون سازگار کنید. می توانید این کار را با قرار دادن آنها در خارج از منزل در روز و آوردن آنها در شب به مدت یک هفته انجام دهید. سپس هفته بعد، می توانید آنها را شبانه روز در یک منطقه محافظت شده قرار دهید.

هنگامی که دمای خاک به حدود 18 درجه سانتی گراد یا بالاتر می رسد، می توانید نشاها را در خاک بیرون بکارید.

سبد آویز

پرورش کدو سبز

استفاده از سبدهای آویزان برای پرورش کدو سبز باعث کاهش قرار گرفتن کدو سبز در معرض آفات می شود. تهیه سبدهای آویزان نیز آسان است. استفاده از آنها باعث صرفه جویی در فضا می شود و از خاک کمتری استفاده می کند.

اگر قصد دارید کدو سبز خود را در سبدهای آویز پرورش دهید، موارد زیر را انجام دهید:

یک سبد آویز با عرض حداقل 30  سانتی متر تهیه کنید. سبد باید زهکشی خوبی داشته باشد.

حدود سه چهارم سبد را با مخلوط گلدانی پر کنید. می توانید مقداری کود آهسته رهش به خاک اضافه کنید تا تغذیه طولانی مدت گیاه شما را تامین کند.

آب کافی به سبد بدهید تا خاک مرطوب شود. سپس بذر را بکارید. برای پرورش کدو سبز در هر سبد، سعی کنید از 1-2 بذر یا نشا فراتر نروید. پس از کاشت بذرها، روی آنها را با خاک بپوشانید. سپس مقداری مالچ اضافه کنید.

به طور مرتب آبیاری کنید. یک بار آبیاری برای کدو سبز در شرایط عادی کافی است. اما در سبدهای آویزان، کدو سبز به دو تا سه بار آبیاری در هفته نیاز دارد. این به این دلیل است که تبخیر در سبدهای آویزان سریعتر است.

سبدهای آویزان معمولا در معرض باد هستند. بنابراین، کدو سبز ممکن است به طور طبیعی گرده افشانی شود. اما به آن تکیه نکنید؛ می توانید گیاهان کدو سبز خود را با یک قلموی کوچک و انتقال دستی گرده افشانی کنید. وقتی همه چیز آماده شد، سبد را در جایی آویزان کنید که روزانه حداقل 6 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

سیستم های هیدروپونیک پیشرفته

همچنین می توانید کدو سبز را در Aerogarden (سیستم های هیدروپونیک پیشرفته) پرورش دهید. هیدروپونیک به شما در صرفه جویی در مصرف آب، صرفه جویی در زمان، به حداکثر رساندن فضا و افزایش بازده کمک می کند. با هیدروپونیک، به خاک و نیروی کار کمتری نیاز دارید.

اگر سیستم هیدروپونیک پیشرفته را برای پرورش کدو سبز انتخاب می کنید، سازنده راهنمای استفاده از هر مدل را ارائه می دهد. از آنجایی که کدو سبز بسیار گسترده است، باید مدل های مزرعه ای را انتخاب کنید. این مدل ها فضای کافی را برای رشد پراکنده شدن کدو سبز فراهم می کنند. اگر از مدل کوچکتری استفاده می کنید، ممکن است مجبور شوید بعداً گیاهان را حذف کنید و تراکم را کاهش دهید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره کدو سبز مطالبی را مطالعه کنید. علاوه بر این در مقالات فردین کشت نیز مقالاتی مانند همه چیز درباره پرورش کدو سبز (پریزیدنت) و مزایای سلامتی کدو سبز را می توانید مطالعه کنید.

نوشته های مشابه