مقالات تخصصی

بهترین برنامه برای کوددهی توت فرنگی

کوددهی توت فرنگی

برای اینکه بیشترین برداشت را از گیاهان توت فرنگی خود داشته باشید و گیاه شما پر از میوه های خوش طعم باشد، باید برنامه صحیحی برای کوددهی توت فرنگی تنظیم کنید. کاشت توت فرنگی در خاک غنی و با زهکشی خوب محل خوبی برای شروع است، اما گیاهان شما نیز باید به طور مرتب کوددهی شوند تا محصول سالمی تولید شود. در این مطلب ما به مهمترین سوالات شما در مورد زمان و نحوه کوددهی توت فرنگی برای به حداکثر رساندن برداشت و حفظ رشد بوته ها پاسخ می دادیم.

برای تنظیم برنامه کوددهی توت فرنگی چه کارهایی باید انجام دهیم:

آزمایش خاک انجام دهید.

بهتر است قبل از کاشت هر نوع گیاه در باغچه و یا مزرعه خود و یا قبل از هر گونه کوددهی، آزمایش خاک انجام دهید. عناصر غذایی خاک باغچه ممکن است به مرور زمان تخلیه شود. در صورت استفاده زیاد از کودها یا سایر مواد تقویتی، برخی نمک ها در خاک جمع می شود. اگر خاک باغچه را هر چند سال یکبار آزمایش کنید، دقیقاً می‌دانید که در خاک باغ چه می‌گذرد و آیا نیاز به اصلاح هست یا خیر.

پس از انجام آزمایش خاک، کارشناسان می گویند که خاک باغچه شما دقیقا به چه موادی نیاز دارد. آیا pH خاک باید تنظیم شود یا خیر. توت فرنگی برای رشد مناسب، به خاک غنی و دارای زهکشی خوب با pH بین 5.3 تا 6.5 نیاز دارد. بنابراین اولین قدم برای تنظیم برنامه کوددهی توت فرنگی، آزمایش خاک است.

تکثیر توت فرنگی با استفاده از استولون در مقالات فردین کشت بخوانید.

بهترین کود برای توت فرنگی

مانند بسیاری از گیاهان، توت فرنگی ها خاک غنی را ترجیح می دهند، به همین دلیل است که بسیاری از باغبان ها قبل از کاشت توت فرنگی، کمپوست یا کود دامی پوسیده را به خاک باغ های خود اضافه می کنند. هنگامی که این کودها در چند سانتی متری بالای خاک مخلوط می شوند، به آرامی مواد مغذی را در خاک آزاد می کنند و نیاز غذایی توت فرنگی ها در حین رشد برطرف می کنند. بسته به نتایج آزمایش خاک، ممکن است بخواهید قبل از کاشت توت فرنگی، یک کود آهسته رهش به خاک اضافه کنید.

کوددهی توت فرنگی

بهترین کود برای کوددهی توت فرنگی، معمولاً کود 10-10-10 یا 12-12-12 مناسب است. اگر باغ ارگانیک دارید، از کودهای کاملا طبیعی استفاده کنید. معمولاً کودهایی با فرمولاسیون گرانوله برای توت فرنگی توصیه می شود، اما می توانید از کودهای مایع نیز استفاده کنید که به کار بردن آنها راحت تر است و برای کوددهی توت فرنگی هایی که در گلدان رشد می کنند عالی است.

چه زمانی باید توت فرنگی را کود داد؟

قبل از کاشت توت فرنگی، خاک را با کمپوست یا کود دامی پوسیده اصلاح کنید، که به عنوان کود آهسته رهش در هنگام استقرار گیاهان عمل می کند. پس از آن، گیاهان توت فرنگی در طول فصل رشد به کوددهی اضافی نیاز دارند، اما زمان کوددهی توت فرنگی بستگی به رقم توت فرنگی دارد.

توت‌فرنگی‌هایی که در اواخر بهار و اوایل تابستان می رسند، معمولا همان توت فرنگی هایی هستند که به ‌عنوان گیاهان چند ساله رشد می‌کنند و باید سالی یک‌بار در اواخر تابستان تا اوایل پاییز پس از برداشت آخرین محصول توت کود داده شوند. از کوددهی به این رقم از توت فرنگی ها در بهار خودداری کنید، زیرا این امر می تواند باعث تولید میوه بیش از حد نرم و گسترش بیماری های گیاهی شود.

مطلب تغذیه توت فرنگی را می توانید با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

توت فرنگی روز خنثی

توت فرنگی های روز خنثی اغلب به صورت یکساله کشت می شوند، بنابراین نیازهای کودی کمی متفاوت دارند. پس از کاشت، توت فرنگی های روز خنثی، خیلی زود گل می دهند که معمولا هرس می شوند تا گیاه بتواند انرژی خود را روی رشد برگ و ریشه متمرکز کند. با این حال، هنگامی که توت فرنگی های روز خنثی در اواسط تابستان دوباره شروع به گل دادن می کنند، زمان شروع کوددهی توت فرنگی است.

توت فرنگی های روز خنثی را به محض مشاهده دومین سری گل ها کود دهید و سپس تا شهریور ماه در فواصل شش یکبار هفته ای کود بدهید. اگر توت فرنگی های خنثی زمستان گذرانی می کنند، آن ها را در بهار سال دوم کوددهی کنید و سپس در اواسط تابستان دوز دوم کود را استفاده کنید.

کوددهی توت فرنگی

در حالت کلی مهم نیست که چه رقمی توت فرنگی می کارید، گیاهان را در اواخر فصل کود ندهید. دوز دیرهنگام کود می تواند باعث شود گیاهان برگ های جدیدی تولید کنند و در برابر سرما آسیب پذیرتر شوند.

مقدار کود مورد نیاز توت فرنگی به نوع کود مورد استفاده شما بستگی دارد، بنابراین برای تعیین میزان مصرف به دستورالعمل های روی بسته بندی کود مراجعه کنید. یک قانون کلی این است که یک ردیف توت فرنگی که 20 گیاه دارد به 260 گرم کود نیاز دارد.

نوع کود مناسب

هر دو کود گرانوله و مایع برای توت فرنگی هایی که در بستر باغ ها رشد می کنند مناسب است، اما کود مایع معمولا نیاز به دفعات بیشتری استفاده دارد. اگر از کودهای گرانوله برای کوددهی توت فرنگی استفاده می کنید، کود را با دست در اطراف پایه گیاهان پخش کنید و با استفاده از چنگک دستی آن را در سطح خاک به خوبی پخش نمایید. پس از مصرف، کود گرانوله آبیاری کنید. سپس دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که کود مستقیما با ساقه‌های گیاه در تماس نباشد، زیرا باعث سوختگی یا پوسیدگی بافت گیاه می شود.

با کلیک روی لینک مطالب جذاب و کاربردی درباره آبیاری توت فرنگی بخوانید.

کوددهی توت فرنگی در گلدان

توت فرنگی هایی که در گلدان کاشته می شوند دسترسی کمتری به مواد مغذی خاک دارند، بنابراین اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از راه های انجام این کار این است که توت فرنگی های گلدانی را به صورت یکساله در آن گلدان پرورش دهید، مخلوط گلدان را هر سال عوض کنید. این کار گسترش بیماری ها را محدود می کند و تضمین می کند که گیاهان شما در خاک ضعیف رشد نمی کنند.

کوددهی توت فرنگی

با اینکه کودهای گرانول را می توان برای توت فرنگی های کشت شده در گلدان استفاده کرد، اما کودهای مایع معمولاً راحت تر هستند و کمتر در گلدان جمع می شوند. کودهای مایع را می توان با سمپاش استفاده کرد یا به آب آبیاری اضافه کرد.

کاشت توت فرنگی در گلدان را در مقالات فردین کشت بخوانید.

کدام کود توت فرنگی را شیرین می کند؟

توت فرنگی برای رشد مناسب به تعادل مواد مغذی نیاز دارد، اما پتاسیم برای افزایش شیرینی توت فرنگی مهم است. به همین دلیل، اگر می‌خواهید خوشمزه‌ترین و شیرین‌ترین توت‌فرنگی را داشته باشید، یک کود متعادل با پتاسیم فراوان را برای کوددهی توت فرنگی انتخاب کنید.

استفاده به موقع از کود یکی از بهترین راه ها برای افزایش عملکرد بوته های توت فرنگی است. علاوه بر برنامه مناسب کوددهی توت فرنگی می‌توانید با جدا کردن ساقه های رونده اضافی از گیاهان و اطمینان از دریافت تعادل مناسب نور و آب، برداشت محصول خود را افزایش دهید.