آموزش کاشت و پرورش

آبیاری توت فرنگی

آبیاری توت فرنگی

گیاه توت فرنگی شما به چقدر آب نیاز دارد؟ چگونه می توانید توت فرنگی را به میزان کافی آبیاری کنید؟ نکته اصلی تأمین رطوبت کافی است، اما هرگز بیش از حد آبیاری نکنید زیرا خاک مرطوب همیشه بدتر از شرایط خشکی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبیاری توت فرنگی در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آیا توت فرنگی می تواند آب زیادی دریافت کند؟

گیاهان توت فرنگی تحمل خیس شدن بیش از حد در خاک را ندارند. آب زیاد می تواند به سرعت به گیاهان شما آسیب برساند. با این وجود، آب بسیار کم نیز مضر است، زیرا خاک خشک شده گیاهان را تحت فشار قرار داده و منجر به توقف رشد و کاهش عملکرد می شود. آبیاری منظم بسیار مهم است ، اما نمی خواهد خیلی سریع خشک شود. مقدار آب مورد نیاز برای رشد گیاهان سالم بستگی به نوع و کیفیت خاک دارد.

بلافاصله پس از کاشت، باید خاک را آبیاری کنید تا خیس شود و از آن به بعد، هفته ای یک بار تا زمانی که خشک شدن آبیاری کنید.

آبیاری توت فرنگی

توت فرنگی ها به سرعت خشک می شوند زیرا آنها گیاهانی با ریشه کم عمق هستند که بیشتر ریشه های آنها در 3 اینچ (7.5 سانتی متر) بالای خاک وجود دارد.

به طور کلی، اگر منطقه شما حدود 2 تا 4 سانتی متر بارندگی در هفته داشته باشد، نیازی به آبیاری توت فرنگی نیست. در آب و هوای خشک تر، شما باید رطوبت کافی برای توت فرنگی ها را تأمین کنید.

به عنوان یک قاعده کلی، توت فرنگی در هفته به حدود 2/5 سانتی متر آب نیاز دارد. ممکن است در هوای گرم و خشک تابستان این مقدار تا 6 سانتی متر افزایش یابد.

 

بذر توت فرنگی آلبیون

برای مشاهده و خرید بذر انواع توت فرنگی درشت و خوش طعم، کلیک کنید.

چگونه بدانید که زمان آبیاری فرا رسیده است؟

 بهتر است که قبل از آبیاری رطوبت خاک را بررسی کنید، این کار با قرار دادن انگشت یا یک چوب باریک در خاک بسیار آسان است. چند روز صبر کنید و دوباره بررسی کنید که آیا در 5 سانتی متری بالای خاک رطوبتی وجود دارد یا نه؟ خشک به خاطر داشته باشید که خاک سنگین و خاک رس ممکن است به آب کمی کمتر نیاز داشته باشند، در حالی که خاک شنی که زهکشی خوبی داشته باشد، نیاز به آبیاری بیشتری دارد.

نحوه آب دادن به توت فرنگی

گیاهان توت فرنگی نیاز به آبیاری منظم دارند. وقتی گیاهان توت فرنگی شما در حال رشد و تولید میوه هستند، به طور متوسط به 2 تا 5 سانتی متر آب در هفته نیاز دارند.

برای گیاهان جدید توت فرنگی می توان هر هفته حدود 2 سانتی متر آب داد تا رشد مطلوبی داشته باشند.

هنگام آبیاری توت فرنگی از آبپاش ها استفاده نکنید. در عوض، از سیستم آبیاری قطره ای از استفاده کنید. بهتر است که برگها را تا آنجا که ممکن است خشک نگه دارید، زیرا توت فرنگی در شرایط مرطوب مستعد پوسیدگی است. از طرف دیگر، می توانید شلنگ آبیاری را در نزدیکی پایه گیاهان قرار دهید.

 

آبیاری توت فرنگی

برای مطالعه مطلب کشت توت فرنگی در گلدان، کلیک کنید.

 

صبح زود بهترین زمان برای آبیاری توت فرنگی است. به این ترتیب، گیاهان قبل از عصر خشک شوند. اگر توت فرنگی را در گلدان پرورش می دهید، رطوبت را روزانه بررسی کنید. خاک گلدان به ویژه در هوای گرم به سرعت خشک می شود،. همیشه بهتر است کمی بیشتر از حد آبیاری کنید و خاکی و غرقابی ایجاد کنید. نگران اشباع شدن خاک نباشید زیرا اگر گلدان شما زهکشی خوبی داشته باشد، آب اضافی از گلدان خارج می شود.

لایه ای 5 سانتیمتری  از مالچ  مانند کاه یا برگ خرد شده، علف های هرز را کنترل می کند، رطوبت را حفظ می کند و از پاشیدن آب روی برگ ها جلوگیری می کند. اگر مشكلی وجود دارد، ممكن است لازم باشد استفاده از مالچ و ضخامت آن را محدود كنید. همچنین مراقب باشید که مالچ مستقیماً روی ساقه ها جمع نشود، زیرا مالچ مرطوب ممکن است باعث پوسیدگی و سایر بیماری های گیاهی مرتبط با افزایش رطوبت شود.