آموزش کاشت و پرورش

تکثیر توت فرنگی با استفاده از استولون

استولون

اگر قبلا توت فرنگی پرورش داده اید، متوجه شده اید که گیاهان چندین ساقه بلند و بدون برگ به نام ساقه رونده یا استولون تولید می کنند که برای پرورش سریع گیاهان جدید استفاده کنید. گیاهان توت فرنگی تازه کاشته شده، استولون های متعددی را به سطح خاک می فرستند. هر استولون دارای یک گیاه کوچک در انتهای خود است و می توان آنها را ریشه دار کرد و برای تولید گیاهان جدید استفاده کرد.

استولون چیست؟

ساقه رونده توت فرنگی استولون یا ساقه افقی نام دارد که از پایه بسیاری از گیاهان توت فرنگی رشد می کند. اکثر انواع توت فرنگی ها، ساقه های رونده را به عنوان وسیله تکثیر تولید می کنند.

گره هایی روی این استولون ها ایجاد می شود و به دنبال آن ریشه های اتفاقی (که ریشه هایی هستند که از مکان هایی مانند ساقه یا برگ رشد می کنند). این ریشه ها رشد می کنند و هنگامی که با خاک یا محیط کشت مناسب دیگر تماس پیدا می کنند، گیاهان جدید توت فرنگی در این نقاط شکل می گیرند و اگر شرایط رشد فراهم باشد، از آن نقطه گیاه جدید رشد می کند. گیاهان جدید توت فرنگی از نظر ژنتیکی با والدین یکسان هستند که از آن رشد کرده اند.

استولون ها مقدار زیادی از انرژی گیاه را برای تولید می گیرند، بنابراین در دو سال اول کاشت، آنها باید از محل خود جدا شوند تا انرژی گیاه بر روی تولید میوه متمرکز شود. از سال سوم برخی از رونده ها می توانند برای تکثیر گیاهان جدید استفاده شوند. فقط از استولون های سالم و از گیاهان قوی و عاری از بیماری استفاده کنید. مگر اینکه قصد دارید گیاهان اصلی را دور بیندازید. تعداد رونده ها را در هر بوته به پنج استولون محدود کنید.

 

استولون توت فرنگی

 

اگر یک بوته توت فرنگی بگذارید تا به طور طبیعی رشد کند، ساقه های رونده در همه جهات پخش می شوند و در نهایت یک بوته توت فرنگی متراکم ایجاد می کنند و گیاهان جدیدی بین قدیمی ترها ظاهر می شوند.

از طرف دیگر، می توانید ساقه های رونده را راهنمایی کنید تا کاشت و تکثیر توت فرنگی های جدید را برای شما را آسان تر کنند. اگر در زمین معمولی توت فرنگی پرورش می دهید، می توانید رونده ها را از یک ردیف توت فرنگی به ردیف دوم ببرید. این امر منطقی است؛ زیرا سن گیاهان توت فرنگی و حذف قدیمی ترین گیاهان پس از سه تا پنج سال ، یعنی زمانی که آنها کم بازده می شوند ، آسان تر می شود.

چه در حال پرورش توت فرنگی در زمین هستید و چه در ظروف و گلدان، هدایت رونده های توت فرنگی به گلدان های جدید بهترین راه است. مزیت این کار این است که می توانید گیاهان توت فرنگی جدید را به راحتی به منطقه جدیدی از باغ خود منتقل کرده و سطح کشت خود را افزایش دهید.

شما عزیزان می توانید بذر توت فرنگی سفید آناناسی، بذر توت فرنگی کاماروسا، بذر توت فرنگی پاروس، بذر توت فرنگی سابرینا فوق پربار هلندی را از سایت فردین کشت تهیه نمائید.

تکثیر توت فرنگی با استفاده از ساقه های رونده

وقتی تصمیم گرفتید که دوست دارید گیاهان جدید توت فرنگی شما در کجا رشد کنند، باید مطمئن شوید که گره ساقه رونده در تماس با خاک یا محیط رشد است. برای تماس استولون ها با خاک در یک نقطه خاص، طیف وسیعی از بسترهای کشت وجود دارد که مواد بازیافتی یا طبیعی بهترین انتخاب است.

گیاهچه انتهای رونده ها را با دقت نگاه کنید و شاید بتوانید ریشه های کوچکی را ببینید که در حال شکل گیری هستند. برای ریشه دار شدن این گیاه، کافی است گیاهچه را با سنجاق مو، گیره U شکل یا طول سیم باغی که به شکل خم شده است، به زمین یا خاک گلدان بچسبانید. مطمئن شوید که گیاهچه در تماس مستقیم با خاک است.

می توانید از شاخه های خمیده به شکل U تشکیل شده و داخل زمین قرار دهید. شما می توانید از دو سنگ نازک با سنگ بزرگتر که در بالا قرار داده شده استفاده کنید تا ساقه رونده را در جای خود نگه دارد. ایده های دیگر شامل استفاده از یک تکه سیم خم شده، یک میخ چادر قدیمی یا یک چوب لباسی است که وارونه قرار داده شده است.

بعد از حدود یک ماه تا شش هفته، گیاهچه شروع به رشد برگ های جدید می کند. در این مرحله، آن را از گیاه مادر جدا کنید. گیاه جوان را در جایی که هست پرورش دهید، یا آن را بکشید و در زمین جدید بکارید.

مراقب باشید استولون را له نکنید. به یاد داشته باشید که مواد مغذی و آب باید در طول این ساقه های رونده از گیاه مادر حرکت کنند تا سیستم ریشه گیاه جدید ایجاد شود.

 

ساقه رونده توت فرنگی

 

به یاد داشته باشید که گیاهان توت فرنگی موجود و گیاهان جدید خود را در انتهای رونده ها هنگام شکل گیری آبیاری کنید. البته تشکیل گیاهان جدید با سیستم ریشه ای قوی و سالم زیاد طول نمی کشد.

به محض اینکه خوب ریشه دوانده اند، استولون های اتصال دهنده باید به طور طبیعی از بین بروند و اتصال به گیاه مادر را قطع کنند. اگر نمی خواهید اینقدر منتظر بمانید و می خواهید گیاهان جدید خود را کمی زودتر جدا کنید، می توانید به محض تشکیل ریشه های جدید استولون ها را قطع کنید.

اگر میخ یا ساختار دیگری را که استولون ها را نگه داشته است بردارید و گیاه به راحتی از سطح خاک یا محیط رشد بلند نشود، این بدان معناست که ریشه ها تشکیل شده اند و گیاهان توت فرنگی جدید را با موفقیت تکثیر کرده اید.

در سایت فردین کشت مقالات متعددی درباره پرورش موفقیت آمیز توت فرنگی وجود دارد که شما عزیزان می توانید با یک کلیک آنها را مطالعه کنید.