مقالات تخصصی

5 دلیل کوتاه بودن آفتابگردان

کوتاه بودن آفتابگردان

گل‌های آفتابگردان در اندازه‌ها و رنگ‌های متفاوتی وجود دارند، اما بسیاری از مردم ابتدا به پرورش آفتابگردان علاقه مند می‌شوند تا گلی عظیم بر روی آن‌ها بلند شود. دلایل متعددی از جمله آسیب‌دیدگی ریشه‌ها در حین کاشت، سرمای زودرس یا کمبود مواد مغذی باعث کوتاه بودن آفتابگردان می شوند. در ادامه بیشتر درباره این دلایل توضیح دادیم.

دلایل اصلی کوتاه بودن آفتابگردان 

1. کاشت دیر هنگام

آفتابگردان زمانی که مستقیم کاشته می شود بهترین رشد را دارد، اما می توانید آن را در داخل خانه و در سینی کشت بکارید و سپس آن را به مزرعه منتقل کنید. مشکل این است که آفتابگردان ریشه عمیقی دارد و اگر اجازه دهید آفتابگردان شما در گلدان های اولیه خود بیش از حد بالغ شود، ریشه ها نمی توانند گیاه بزرگ را در اواخر فصل حمایت کنند و این امر منجر به کوتاه بودن آفتابگردان می شود. علاوه بر این، ریشه‌های آفتابگردان بسیار حساس هستند، مانند خیار و کدو، و باید با احتیاط جابجا شوند و تا حد امکان نباید به صورت نشا کاشته شوند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

هنگام کاشت آفتابگردان در داخل خانه، حداکثر تا زمانی که اولین برگ های واقعی ظاهر می شوند، آن را در مزرعه بکارید و  مراقب باشید که به ریشه ها آسیب نرسانید.

کوتاه بودن آفتابگردان

شما عزیزان می توانید بذر آفتابگردان کله قوچی دور سفید اصیل ایرانی را از فردین کشت تهیه کنید.

2. آسیب هوای سرد

آفتابگردان ها نسبت به یخبندان حساس هستند و دمای خیلی سرد را دوست ندارند. اگر آفتابگردان شما دچار سرمای ناگهانی شوند یا به سختی از سرمای عجیب جان سالم به در ببرند، حتی اگر سالم به نظر برسند، ممکن است به خاطر سرما کوتاه بودن آفتابگردان را مشاهده کنید.

برای جلوگیری از این امر، آفتابگردان را پس از پایان خطر یخبندان و دمای خاک حداقل 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی گراد) بکارید.

4 دلیل متداول خشک شدن آفتابگردان را در مقالات فردین کشت بخوانید.

3. کاشت متراکم

کوتاه بودن آفتابگردان

کاشت متراکم یکی از دلایل اصلی کوتاه بودن آفتابگردان است.

گل آفتابگردان دارای سیستم ریشه ای متناسب با اندازه آنها در بالای سطح زمین است، بنابراین آفتابگردان های بزرگ ریشه های گسترده و عمیقی دارند. برخی از ارقام می توانند ریشه هایی به عمق چندین فوت داشته باشند. بنابراین، هرچه گل آفتابگردان شما بزرگتر باشد، فضای بیشتری باید داشته باشد، در غیر این صورت باید با همسایگان خود رقابت کنند و به طور کلی کوتاه بودن آفتابگردان در کاشت متراکم مشکل اصلی در پرورش این گیاه است.

اگر ارقام بسیار بلند را می کارید، در حالت ایده آل باید آنها را با فاصله 3 فوت (1 متر) از هم بکارید.

4 دلیل خالی بودن تخمه آفتابگردان را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

4. کمبود مواد مغذی (نیتروژن)

نیتروژن به همراه فسفر و پتاسیم یکی از مهمترین عناصر درشت مغذی برای گیاهان است. نیتروژن برای بسیاری از فرآیندها و سنتز پروتئین که رشد را تقویت می کند، مهم است. در باغ، نیتروژن بیشتر به طور قابل توجهی رشد برگ و ساقه را تقویت می کند. مقدار بیش از حد گیاه را از بین می برد، اما مقدار مناسب رشد آن را به شدت بهبود می بخشد.

نیتروژن برای آفتابگردان مهم است، زیرا این ماده مغذی کلیدی است که به آفتابگردان شما برگ های بزرگتر و ساقه های بلندتر و ضخیم تر می دهد. نیتروژن همچنین برای رشد دانه آفتابگردان مفید است، زیرا برگ های بیشتر به آفتابگردان شما اجازه می دهد انرژی بیشتری جمع آوری کند و مولکول های مهمی را که در طول رشد به دانه منتقل می شود (به نام پر شدن دانه) سنتز کند.

کوتاه بودن گل آفتابگردان

کوددهی اصولی باعث جلوگیری از کوتاه بودن آفتابگردان می شود.

در مراحل اولیه رشد آفتابگردان، قبل از شروع جوانه زدن و گلدهی آفتابگردان، از کود نیتروژن متعادل یا بالاتر (N بالا در اعداد NPK ذکر شده) استفاده کنید، یا با کود رهش پیوسته تغذیه کنید که طبق دستورالعمل مجدداً مصرف شود (معمولاً 1- 2 ماه) یا تغذیه با کود مایع هر 7 تا 14 روز یکبار برای جلوگیری از کوتاه بودن آفتابگردان ضروری است.

کوددهی آفتابگردان را با کلیک روی لینک در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

5. آماده سازی مکان و خاک

آفتابگردان به آفتاب کامل نیاز دارد. روزانه 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید برای رشد و جلوگیری از کوتاه بودن گل آفتابگردان ضروری است. مکانی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد و خاک خود را تا عمق 60 سانتی متری شخم بزنید.

آفتابگردان‌ها تغذیه‌کننده‌های سنگینی هستند و خاک را بیش از بسیاری از محصولات دیگر تخلیه می‌کنند (به خصوص اگر آنها را برای برداشت دانه های پر پرورش می‌دهید) بنابراین باید برای تقویت خاک و جلوگیری از کوتاه بودن آفتابگردان قبل از کاشت و در فصل رشدی از کودهای مناسب استفاده کنید.

همیشه بررسی کنید که چه ارقامی را می کارید و ارقامی با ارتفاع بلند و ارقام کوتاه، گرده افشانی متقاطع ممکن است داشته باشند و حتی اگر فضای کافی و مواد مغذی فراهم شود به اندازه کافی رشد نمی کنند.

فواید کاشت آفتابگردان را می توانید در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

نوشته های مشابه