عمومی

4 دلیل متداول خشک شدن آفتابگردان

خشک شدن آفتابگردان

حتی افراد مبتدی نیز می توانند آفتابگردان پرورش دهند زیرا گیاهی است که به نگهداری کمی نیاز دارند. با این حال، هر چند وقت یک بار با مشکل خشک شدن آفتابگردان مواجه شوید. ممکن است برگ های گیاه آفتابگردان شما بدون دلیل شروع به ریزش کنند یا گل ها تغییر رنگ دهند. در این مقاله از مقالات تخصصی فردین کشت به بررسی مهمترین دلایل خشک شدن آفتابگردان می پردازیم

5 دلیل متداول خشک شدن آفتابگردان

برای جلوگیری از خشک شدن آفتابگردان بهتر است که مشکل را شناسایی کنید. همچنین بستگی به جایی دارد که آنها را پرورش می دهید. رشد آفتابگردان در داخل خانه با استفاده از نورهای مصنوعی می تواند آنها را نسبت به گیاهانی که در فضای باز رشد می کنند آسیب پذیرتر کند. یا ممکن است کودی که استفاده می کنید مشکل داشته باشد. کمبود مواد مغذی یا مسمومیت؟ دلیل هر چه باشد، ابتدا باید دلیل خشک شدن آفتابگردان را بیابید.

در اینجا چند مشکل رایج را برای شما همراهان فردین کشت شرح می دهیم که ممکن است باعث خشک شدن آفتابگردان ارزشمند شما شود:

خشک شدن آفتابگردان

1. آبیاری بیش از حد

گیاهان به دلایل مختلفی ممکن است از بین بروند، اما آبیاری بیش از حد رایج ترین دلیل خشک شدن آفتابگردان هاست. افراد مبتدی گیاهان را با آبیاری بیش از حد از بین می برند، زیرا تصور می کنند که گیاهان با کمی مراقبت بیشتر به خوبی رشد خواهند کرد. به ویژه گل آفتابگردان از خیس شدن و مرطوب بودن بیش از حد خاک صدمه می بیند.

ریشه های آفتابگردان نمی توانند آب بیش از حد را تحمل کنند و بسیار مستعد پوسیدگی هستند. اگرچه ریشه های عمیقی دارند. بنابراین منطقی است که به طور منظم آبیاری عمیق انجام دهید. فقط زمانی آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده باشد.

شما عزیزان می توانید مقالاتی مانند 4 دلیل خالی بودن تخمه آفتابگردان و  فواید کاشت آفتابگردان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

2. عدم تعادل مواد مغذی

خشک شدن آفتابگردان

همه گیاهان برای رشد به مواد مغذی نیاز دارند. با این حال، درست مانند ما انسان ها که هر زمان که مواد مغذی اضافی یا کمبود وجود داشته باشد، باید در پی برطرف کردن آن باشیم گیاهان نیز شروع به مبارزه با کمبودها می کنند. از میان بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز، نیتروژن شاید مهمترین آنها باشد.

نیتروژن باعث سبز و سالم به نظر رسیدن برگ ها می شود. کمبود نیتروژن از قوی شدن ساقه ها جلوگیری می کند. برگ ها زرد می شوند و سپس باعث خشک شدن آفتابگردان می شود. با این حال، نیتروژن بیش از حد نیز برای گیاه خوب است. ممکن است از تشکیل آفتابگردان جلوگیری کند.

نحوه کوددهی آفتابگردان را در این مطلب مطالعه کنید.

همانطور که می دانید دلایل مختلفی وجود دارد که چرا گل های آفتابگردان شما ممکن است پژمرده شوند. این مشکل برای همه گیاهان صدق می کند. هنگامی که مشکل را شناسایی کردید، باید آن را با تهیه یک کود همه جانبه که حاوی عناصر ماکرو و ریزمغذی‌ها باشد، برطرف کنید.

شما عزیزان می توانید بذر آفتابگردان شمشیری درشت ایرانی و بذر آفتابگردان کله قوچی دور سفید اصیل ایرانی را از فردین کشت خریداری کنید.

3. نور خورشید

اگر چیزی وجود دارد که آفتابگردان بیشتر به آن نیاز دارد، آن نور خورشید است. آنها هر روز نیاز به نور مستقیم خورشید دارند. اگر این گیاهان در فضاهای داخلی رشد کنند نیاز به نورهای قوی دارید تا حد امکان جایگزین نور طبیعی خورشید شوند. بنابراین عدم دریافت نور کافی نیز ممکن است باعث خشک شدن آفتابگردان  شود. البته به یاد داشته باشید که نور زیاد خورشید نیز اگر با دمای گرم همراه باشد نیز بسیار مضر است.

4. گرمای بیش از حد

خشک شدن آفتابگردان به دلیل گرمای بیش از حد

بله، آفتابگردان ها عاشق خورشید هستند. با این حال، تنها در صورتی که درجه حرارت مناسب باشد به خوبی رشد می کنند. این گیاه تا دمای 30 درجه سانتیگراد به خوبی رشد می کنند اما بالاتر از این دما باعث خشک شدن آفتابگردان می شود.

چگونه می توان فهمید که آفتابگردان در حال خشک شدن است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، مشکلات مختلفی وجود دارد که می تواند گل آفتابگردان زیبای شما را پژمرده کنند. اگر آنها را زود شناسایی کنید، گیاهان دوباره سرحال می شوند. با این حال، اگر نتوانید مشکلات را برطرف کنید، گیاه خشک می شود.

از علائم خشک شدن آفتابگردان  این است که در درجه اول، برگ ها زرد می شوند. این مشکل مکن است به دلیل کمبود نیتروژن، آبیاری بیش از حد باشد.

در مرحله بعد، ممکن است شاهد کاهش رشد باشید. رشد برگ های جدید غیرعادی خواهند بود. رشد ناگهانی متوقف  می شود. خیلی زود، گیاه شروع به ریختن برگ می کند. برگ ها علاوه بر زرد شدن، بسته به دلیل ممکن است قهوه ای یا سیاه هم شوند. اگر گیاهان بیش از حد آبیاری شوند، شروع به پژمرده شدن خواهند کرد. اگر پوسیدگی ریشه یا قارچ وجود داشته باشد، ممکن است خیلی دیر باشد و سرانجام باعث خشک شدن آفتابگردان شود.

شما عزیزان می توانید بذرگل آفتابگردان زرد پرپر، بذر گل آفتابگردان حنایی رنگ ایتالیایی، بذر گل آفتابگردان قرمز تیره را از فردین کشت خریداری کنید.

چگونه آفتابگردان در حال خشک شدن را نجات دهیم؟

خشک شدن آفتابگردان

برای نجات گل های آفتابگردان خود، باید مشکلی را که آنها را آزار می دهد شناسایی کنید. ابتدا سطح زیرین برگ ها را بررسی کنید تا ببینید آفات باعث ایجاد مشکل شده اند یا خیر. آفاتی از جمله شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، کنه‌ها و تریپس آفاتی هستند که باید به آنها توجه کرد. در صورت مشاهده آفت، از آفت کش مناسب استفاده کنید.

در صورت کمبود نور خورشید ممکن است آفتابگردان شروع به پژمردن کند. در چنین شرایطی، اگر گیاهان را در داخل خانه پرورش می دهید، باید آنها را به بیرون منتقل کنید. آنها معمولاً به حداقل 8-10 ساعت نور آفتاب روشن نیاز دارند تا گل های بزرگ تولید کنند.

اگر گیاهان دائماً پژمرده هستند، ممکن است مشکل از آبیاری زیاد یا کم آبی باشد. یا ممکن است گرمای بیش از حد نیز باشد. اصولاً زمانی که خاک کاملاً خشک شده است باید گیاهان را آبیاری کنید.

اگر مشکل به دلیل عدم تعادل در مواد مغذی است، کود حاوی عناصر ماکرو و ریز مغذی خریداری کنید. راه های زیادی برای تهیه کود در خانه وجود دارد. ساده ترین کار تهیه کمپوست است، بنابراین گیاهان همه چیز مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره آفتابگردان مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه