مقالات تخصصی

8 دلیل اصلی برای کاهش رشد گوجه فرنگی

کاهش رشد گوجه فرنگی

اگر شما مانند بسیاری از باغبانان هستید که در کاشت گوجه فرنگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنید و در اوایل و یا اواسط فصل شاهد کاهش رشد گوجه فرنگی هستید، با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر درباره علل کاهش رشد گوجه فرنگی بدانید.

دلایل عمده کاهش رشد گوجه فرنگی

1. دمای نامناسب

یکی از دلایل توقف و کاهش رشد گوجه فرنگی این است که بذرها یا نشاها خیلی زود در فضای باز زمانی که هوا خیلی سرد است کاشته می‌شوند. گوجه فرنگی به سرما حساس هستند و فقط در هوای گرم رشد می کنند. برای جلوگیری از کاهش رشد گوجه فرنگی، بذرها را در داخل خانه با استفاده از چراغ های رشد و مکانی گرما شروع به کاشت کنید تا دما به سطحی برسد که برای جوانه زنی و رشد گیاهچه مناسب باشد.

هنگامی که دما در شب به دمای ثابت 15 درجه سانتی گراد یا بیشتر رسید، نشاها را در فضای باز بکارید و مطمئن شوید که خطر یخبندان از بین رفته است. از طرف دیگر، می توانید در صورت برآورده شدن این شرایط، بذرها را مستقیم بکارید.

2. شوک ناشی از انتقال نشا

کندی و کاهش رشد گوجه فرنگی می تواند ناشی از شوک انتقال نشا باشد، شرایطی که گیاهان اغلب هنگام انتقال به فضای باز یا از یک مکان در باغ به مکان دیگر تجربه می کنند ممکن است شوک زیادی به گیاه وارد کند معمولا با پژمردگی، زرد شدن برگ ها یا ریزش برگ و گل مشخص می شود.

اگر گیاهان را از داخل خانه به فضای باز منتقل می کنید، آنها را در طی چند روز با محیط بیرون سازگار کنید تا با محیط جدیدی که برای کاشت انتخاب می کنید سازگار شوند. هنگامی که گیاهان با محیط جدید خود سازگار شدند، مشکل باید حل شود و شما شاهد کاهش رشد گوجه فرنگی نمی باشید.

کاهش رشد گوجه فرنگی

کاهش رشد گوجه فرنگی در اثر شوک انتقال نشا

شما عزیزان می توانید بذر گوجه فرنگی گلابی خوشه ای زرد و بذر گوجه فرنگی زیبای آبی آمریکایی را از فردین کشت خریداری کنید.

3. قرار گرفتن در معرض آفتاب کافی

اکثر سبزیجات به حداقل شش و ترجیحا هشت ساعت آفتاب کامل نیاز دارند تا محصول برسد. آفتاب خیلی کم هم رشد گیاه و هم تولید میوه را محدود می کند. یکی از مزایای کاشت در ظرف و گلدان این است که می توانید به راحتی گیاهان را به مکان مناسب تری منتقل کنید. اگر گیاهان را در باغچه می کارید قبل از کاشت مکان نورگیری برای رشد گوجه فرنگی انتخاب کنید تا شاهد کاهش رشد گوجه فرنگی در اثر کمبود نور خورشید نباشید.

یک نکته دیگر: گوجه فرنگی به آفتاب بیش از حد حساس هستند و ممکن است دچار سوختگی شوند. نقاطی که بیشترین گرمای خورشید را دریافت کرده اند دچار آفتاب سوختگی شده و لکه‌های قهوه‌ای روی گیاه و میوه مشاهده می شود. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که دمای هوا در روز به بیش از 30 درجه سانتی گراد می رسد، سعی کنید گیاهان را جایی بکارید که بعد از ظهر در سایه باشند. با این کار از گیاهان خود در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کنید.

4. آبیاری نامناسب

آبیاری نامناسب می تواند بر رشد گوجه فرنگی تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش رشد گوجه فرنگی شود. آب زیاد باعث انقباض ریشه ها می شود تا غرق نشوند. با اینکه انقباض ممکن است از ریشه ها را در برابر حالت غرقابی محافظت کند، اما مقدار آبی که گیاه دریافت می کند محدود می شود و با گذشت چند روز کاهش رشد گوجه فرنگی را مشاهده می کنید.

از طرفی کمبود آب باعث رشد ناکافی ریشه ها و ضعیف شدن گیاه می شود. بهترین روش این است که صبر کنید تا خاک تا عمق حدود2.5 تا 5 سانتی متر خشک شود و سپس گیاهان را آبیاری کنید. به یاد داشته باشید که گیاهان که در گلدان کاشته شده اند به آبیاری مکرر نیاز دارند.

کاهش رشد گوجه فرنگی

آبیاری نامناسب، هم از نظر زمان آبیاری و هم از نظر مقدار آبیاری، اغلب منجر به پوسیدگی انتهای گل ها می شود. بنابراین، سازگاری گیاهان با محیط و شرایط آبیاری نیز بسیار مهم است.

می توانید از رطوبت سنج استفاده کنید برای تشخیص بهتر میزان رطوبت خاک استفاده کنید. با این وسیله شما می دانید که گوجه فرنگی ها چه زمانی نیاز به آبیاری دارند.

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی کدام مواد هستند؟ با یک کلیک روی لینک این مطلب کاربردی را مطالعه کنید.

5. تغذیه

یکی دیگر از دلایل رایج کاهش رشد گوجه فرنگی، تغذیه نامناسب است. ممکن است شما به گیاهان خود کود بدهید، اما از کودی استفاده کنید که نسبت NPK اشتباهی برای گوجه فرنگی باشد. برای مثال، اگر از کودی استفاده می کنید که نیتروژن بیشتری نسبت به فسفر یا پتاسیم دارد، گیاه شاخ و برگ سرسبز خواهد داشت، اما تعداد گل و میوه کاهش می یابد. برای برداشت قابل قبول گوجه فرنگی، از کودی استفاده کنید که فسفر آن بیشتر از نیتروژن باشد.

دلایل ایجاد کلروز در برگ های گوجه فرنگی چیست؟

6. سطح نامناسب pH خاک

کاهش رشد گوجه فرنگی

علاوه بر تغذیه، سطح pH خاک نیز در کاهش رشد گوجه فرنگی نقش زیادی دارد. pH خاک باید بین 6 تا 6.8 باشد. هر اسیدیته ای بالاتر یا پایین تر از این مقدار می تواند باعث کاهش دسترسی گیاه به عناصر غذایی شود. استفاده از آزمایش خاک و کیت های تشخیص pH برای این هدف مناسبند. آزمایش خاک و رفع هر گونه کمبود قبل از کاشت در بهار می تواند به جلوگیری از مشکلات رشدی گوجه فرنگی کمک کند.

7. استرس ناشی از آفات و بیماری ها

هرگاه گیاهی استرس ناشی از حشرات (آفات) یا بیماری ها را تجربه کند، انرژی خود را به جای رشد یا گل دادن، برای زنده ماندن از حمله متمرکز می کند. بنابراین کاهش رشد گوجه فرنگی در این مورد کاملا منطقی است.

مبارزه ارگانیک با مینوز گوجه فرنگی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

بهتر است که هر روز باغ را از نظر وجود حشرات غیر مفید و علائم بیماری قبل از اینکه بتوانند در کل باغ مستقر شوند را پیدا کنند، بررسی کنید. یک گیاه سالم بهتر می‌تواند با آفات و بیماری‌ها مبارزه کند، بنابراین تا حد امکان تمام عوامل استرس‌زای گیاهی مانند کمبودهای تغذیه‌ای، آبیاری نامناسب و … را کاهش دهید.

آنتراکنوز گوجه فرنگی را چگونه شناسایی و کنترل کنید. این مطلب کاربردی را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

8. ژنتیک گیاه گوجه فرنگی

کاهش رشد گوجه فرنگی

ژنتیک یکی از عوامل تعیین کننده در رشد و باردهی گیاهان است. شاید متوجه شوید که برخی ارقام سریعتر رشد می کنند و برخی دیگر اینطور نیستند. پس چه چیزی باعث می شود که برخی از گیاهان از نظر رشدی با هم متفاوت باشند؟ پاسخ این سوال آسان است. ″ژنتیک″ هر بذری ژنتیک خاص خود را دارد و همین تفاوت حتی با وجود شرایط ایده آل بر کاهش رشد گوجه فرنگی تاثیر می گذارد. انتخاب رقم مناسب با شرایط آب و هوایی در موفقیت شما تاثیر زیادی دارد.

شما عزیزان می توانید ارقام مختلف بذر گوجه فرنگی مانند بذرگوجه چری شکلاتی پاکت اورجینال ایتالیایی و بذر گوجه فرنگی سوپر استرین B آمریکایی  را از فردین کشت خریداری کنید.

دانستن این هشت دلیل اصلی برای کاهش رشد گوجه فرنگی و استفاده از روش های پیشگیری بر عملکرد بوته شما موثر است و به افزایش بهره وری باغ شما کمک کند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره گوجه فرنگی مطالبی را مطالعه کنید.