مقالات تخصصی

نحوه ضد عفونی کردن وسایل باغبانی

ضدعفونی وسایل باغبانی

ابزارهایی که با گیاهان بیمار در تماس هستند، اگر به درستی ضدعفونی نشوند، می توانند عوامل بیماری زا را به گیاهان دیگر منتقل کنند. برخی ممکن است فکر کنند که شستشوی ابزار با آب برای حذف عوامل بیماری زا کافی است. اما همانطور که شستن دست‌ها با آب باکتری‌ها را از بین نمی‌برد، شستن ابزار فقط با آب، پاتوژن‌های مضر گیاهی را از بین نمی‌برد. بنابراین نیاز به ضدعفونی وسایل باغبانی وجود دارد.

ضرورت ضدعفونی وسایل باغبانی

در این مقاله به چهار مورد از موثرترین مواد برای ضدعفونی وسایل باغبانی و اقداماتی که می توانید برای ضدعفونی کردن ابزار دستی خود برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا گیاهی استفاده کنید، اشاره می کنیم.

اسپری الکل

الکل به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده عمومی شناخته می شود. البته از الکل 70٪ تا 100٪ بسته به هدف ضدعفونی استفاده می شود. الکل قادر است باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها را روی سطوح سخت از بین ببرد. فقز در هنگام استفاده از الکل دقت کنید که در کنار آتش استفاده نکنید زیرا ب شدت آتشگیر است و خطر آتشوزی وجود دارد.

برای ضدعفونی وسایل باغبانی می توانید الکل 70 یا 75 درصد را روی دستمال کاغذی و یا دستمال معمولی اسپری کنید و سطوح ابزار، به خصوص تیغه ها را پاک کنید.

سفید کننده

ضدعفونی وسایل باغبانی

ضدعفونی وسایل باغبانی با محلول وایتکش به مدت 30-15 دقیقه

سفید کننده یک ضد عفونی کننده رایج با کاربردهای خانگی متعدد است. مقرون به صرفه بودن سفید کننده یا وایتکس برای ضدعفونی وسایل باغبانی آن را به یک انتخاب محبوب برای باغداران نیز تبدیل می کند.

برای تهیه محلول جهت ضدعفونی وسایل باغبانی، یک قسمت سفید کننده را با 9 قسمت آب مخلوط کنید. توصیه می کنیم تیغه های ابزار را به مدت 15 تا 30 دقیقه در مخلوط خیس کنید و سپس آبکشی کنید.

نقطه ضعف استفاده از سفید کننده، حتی اگر رقیق شده باشد، این است که بخارات مضری دارد و ممکن است به لباس و پوست آسیب برساند. بنابراین در هنگام استفاده از آن دستکش به دست داشته باشید و دقت کنید.

اگر به هر دلیلی نیاز به دور ریختن محلول سفید کننده اضافی دارید، بهتر است آن را در فاضلاب بریزید. با این حال، اگر تصمیم دارید آن را در خارج از خانه دور بریزید، باید قبل از ریختن روی زمین آن را به شدت با آب رقیق کنید.

ضدعفونی کردن گلدان ها به چه صورتی است؟ این مطلب کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

آلکیل دی متیل بنزیل آمونیوم

در برخی موارد محققان استفاده  از یک گندزدا 1% آلکیل دی متیل بنزیل آمونیوم را برای ضدعفونی وسایل باغبانی توصیه می کنند. این ماده شیمیایی همان ماده فعالی است که در پاک کننده های خانگی مانند پاک کننده همه منظوره یافت می شود. با این حال از به کار بردن پاک‌کننده روی چوب، سطوح رنگ‌شده یا پلاستیک‌های اکریلیک خودداری کنید، زیرا ممکن است با قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی آسیب ببینند. هنگام استفاده حتماً دستورالعمل های روی برچسب را مطالعه کنید و دستکش داشته باشید.

دستمال مرطوب کلروکس با سفید کننده گزینه دیگری برای ضدعفونی وسایل باغبانی است زیرا ظاهراً باکتری ها را در تماس می کشند. این روش برای ابزارهای دستی کوچک مانند قیچی و ماله بهتر است. دستمال مرطوب نسبت به روش های دیگر مزیت دارد زیرا زحمتی برای تهیه وجود ندارد و یکبار مصرف هستند. اگرچه دستمال‌ها راحت هستند، اما به اندازه برخی روش‌های دیگر مقرون به صرفه نیستند.

آب اکسیژنه

ضدعفونی وسایل باغبانی

پراکسید هیدروژن (3٪) نه تنها یک ماده موثر در ضدعفونی وسایل باغبانی است، بلکه روشی ارزان برای ضدعفونی ایمن ابزارها نیز می باشد. برای ابزارهای بزرگتر، می توانید با افزودن دو فنجان پراکسید هیدروژن (3٪) به یک گالن آب، محلول ضدعفونی را درست کنید. تیغه ها را حدود 20 تا 30 دقیقه در محلول خیس کنید. برای ابزارهای کوچکتر، پراکسید هیدروژن رقیق نشده را از طریق یک پارچه یا دستمال کاغذی روی تیغه ها بکشید.

توجه داشته باشید که پراکسید هیدروژن می تواند به مرور زمان به دسته های چوبی و پلاستیکی آسیب برساند، بنابراین سعی کنید در صورت امکان دستگیره های ابزار را در معرض این ماده قرار ندهید.

آفتاب دهی خاک چگونه پاتوژن های گیاهی را از بین می برد؟ پاسخ این سوال را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

3 مرحله برای ضدعفونی وسایل باغبانی

در اینجا سه مرحله ساده برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن ابزار باغبانی آورده شده است. بهتر است این روش را بعد از استفاده از ابزار روی یک گیاه و قبل از انتقال به گیاه دیگر انجام دهید. این کار به جلوگیری از انتقال هر موجود زنده از گیاهی به گیاه دیگر کمک می کند. هنگام هرس برگ‌ها، ساقه‌ها و میوه‌های پوسیده یا بیمار از گیاهانی که می‌دانید آلوده هستند، حتما از مواد ذکر شده برای ضدعفونی وسایل باغبانی استفاده کنید. ممکن است این کار وقت زیادی صرف کند اما اگر چندین قیچی هرس داشته باشید زمانی برای منتظر شدن صرف نمی کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر گیاهی آلوده به ویروس، قارچ، باکتری و یا هر عامل بیمارگر گیاهی باشد با ضد عفونی نکردن ابزار و عدم رعایت بهداشت مزرعه، در کل باغ پخش می شود.

ضدعفونی وسایل باغبانی

مرحله 1: از آب شلنگ برای از بین بردن کثیفی و زباله از ابزار استفاده کنید. در صورت لزوم از یک برس سفت استفاده کنید.

مرحله 2: سطح ابزار را با مواد ذکر شده برای ضدعفونی وسایل باغبانی خیس کنید و پس از گذشت 15 تا 30 دقیقه ابزار را از محلول خارج کنید.

مرحله 3: ابزارها را کاملا خشک کنید. در صورت لزوم می توانید یک پوشش محافظ روغن معدنی روی تیغه ها بزنید. در صورت وجود زنگ زدگی، می توانید از پشم فولادی با درجه پایین تا متوسط برای از بین بردن آن و سپس از روغن استفاده کنید.