آموزش کاشت و پرورش

چگونه بیتر ملون یا خیار تلخ بکاریم ؟

بیتر ملون که با نام خیار تلخ و کارلا نیز شناخته می شود. ملون کارلا شاخه ها و برگ های ظریف داردکه میوه های عجیب بیتر ملون روی آن جلب توجه می کنند. میوه های بیتر ملون سبز رنگ هستند ولی پس از گذشت زمان بیتر ملون ها زرد می شوند. این گیاه زیبای بالا رونده رشد زیادی دارد به اندازه ای که در یک فصل رشد ارتفاع خود را ۵.۲ متر افزایش می دهد. میوه بیتر ملون که از گیاه های یک ساله به شمار می رود، مورد توجه باغبان ها می باشد. اما از چشم انداز زیبایی که که این گیاه به سرعت ایجاد میکند نیز نمی توان صرف نظر کرد. در ادامه آموزش کاشت بیتر ملون یا همان ملون کارلا با ما باشید و بذر این میوه ارزشمند و بیتر ملون هندی را می توانید در سایت خریداری نمایید. 

کاشت بیتر ملون

مکان کاشت 

بیتر ملون که از میوه های نواحی گرمسیری مخصوصاً جنوب شرق آسیا  می باشد. پس اگر می خواهید، بیتر ملون بکارید از یک محیط آفتابی و با گرمای کافی استفاده کنید و دقت کنید که شرایط خاک و دما را که در ادامه گفته میشود رعایت نمایید.

دما 

دمای مناسب در زمان جوانه زنی بیتر ملون در محدوده ی ۲۸ تا ۳۰ سانتی گراد برآورد شده است. اما دمای مناسب برای زمان رشد این گیاه متفاوت از جوانه دهی آن و حدود ۲۳ درجه سانتی گراد تا ۲۷ درجه می باشد.

خاک 

مکان کشت بیتر ملون باید دارای زهکشی مناسبی باشد. این گیاه برای داشتن رشد مناسب به این زهکشی و همچنین خاکی قوی و غنی نیاز دارد. خاک مناسب برای رشد بیتر ملون خاک شنی لومی است که PH  آن بین ۵.۵ و ۶.۵  ( با بالای هشت نیز سازگار می باشد. ) می باشد.

کود 

در زمان کاشت گیاه دقت کنید تا خاک مورد استفاده غنی باشد و در صورتی که خاک به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز را نداشت حتما کود دهی نمایید. زمانی که بیتر ملون ۶ برگ دارد یعنی زمان کود دهی رسیده است. کود دهی را شروع کنید و با تناوب یک بار در دوهفته به آن ادامه دهید و به یاد داشته باشید که گیاه بیتر ملون نیاز زیادی به خاک غنی دارد.

مراقبت از گیاه بیتر ملون 

زمانی که گیاه در حال رشد است باید خاک آن رطوبت کافی داشته باشد و خشک نشود اما به یاد داشته باشد که خاک را خیس نکنید. میتوانید در اطراف گیاه از مالچ پلاستیکی یا ارگانیک استفاده کنید این مالچ ها به تنها رطوبت خاک را حفظ می کند بلکه اجازه رشد را نیز از علف های هرز خواهد گرفت. برای پشتیبانی بوته های بیتر ملون که رشد بالارونده دارند نیز به یک داربست نیاز دارید که کنار نهال نصب می شود.

آفات و بیماری‌ها

از آفت های آسیب رسان به گیاه بیتر ملون مگس های میوه هستند. از آفت کش ها استفاده نکنید تنها میوه های آلوده را چیده و دور بیاندازید.

کاربردها 

بیتر ملون در برخی کشور های آسیایی به عنوان غذا مورد استفاده است. گیاه بیتر ملون برای درمان عفونت  ریا، کلسترول و دیابت به عنوان یک غذای دارویی موثر است. همانطور که نام آن خیار تلخ است ، طعم تلخی دارد. نام دیگر این گیاه ملون کارلا می باشد و آن را با روش های مختلف مثل جوشاندن ، سرخ کردن و کباب کردن و غیره مصرف کرد.  

امیدواریم این نکات کاربردی درباره پرورش گیاه بیتر ملون برای شما مفید و موثر بوده باشد. از اینکه نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید خوشحال خواهیم شد.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “چگونه بیتر ملون یا خیار تلخ بکاریم ؟

  1. faribanik66 گفت:

    سلام خیلی عالی بود ممنون میشم از این گیاه و میوه اش عکس های بیشتری بگذارید

نظرات بسته شده است.