آموزش کاشت و پرورش

آشنایی با گیاه پپینو

گیاه پپینو

گیاه پپینو با نام علمی Solanum muricatum Aioton متعلق به خانواده Solanacea گیاهی کوچک، علفی و یا بوته‌اي با ساقه اصلی به نسبت خشبی، داراي رشد بالا رونده، در حدود 75 سانتی متر ارتفاع و چندین ساقه است، به طوري که پیکر آن شبیه به بوته‌هاي بالارونده گوجه‌فرنگی است. بومی نواحی معتدله کوه‌هاي آند، کلمبیا، پرو و شیلی است. نام انگلیسی این میوه به طور مستقیم از واژ‌ه‌اي اسپانیایی گرفته شده که به معنی خیار می‌باشد. میوه پپینو با اندازه تقریبی به طول 10 سانتی‌متر‌ است. میوه‌ها به رنگ سبز- زرد تا زرد- کرم با نوارهایی بنفش رنگ و طعمی شیرین و دلپذیر شبیه به طعم خربزه‌هاي عسلی هستند. وزن میوه‌ها در هنگام بلوغ 500-100 گرم می‌باشد.در این مقاله آشنایی با گیاه پپینو را برای شما عزیزان بیشتر می نماییم.

 

گیاه پپینو

شرایط رشد

پپینو در ارتفاعات، عرض‌هاي جغرافیایی و خاک‌هاي مختلف توانایی سازگاري دارد و بوته‌هاي استقرار یافته این گیاه به تنش خشکی مقاومت نشان می‌دهند و به سرعت رشد رویشی خود را از سر می‌گیرند. این گیاه را می‌توان با قلمه و بذر تکثیر نمود. خاک‌های حاصلخیز و با بافت سبک که زهکشی مناسبی داشته باشند برای این گیاه مناسب بوده و در شرایط آفتابی رشد بهتری دارد. پپینو براي تشکیل مناسب میوه به شب‌های خنک و روزهاي معتدل (25-12 درجه سانتی گراد) نیازمند است. به طوري که دماي کمتر از 10 و بیشتر از 30 درجه سانتی گراد بر روي تشکیل میوه اثرات منفی می‌گذارد. دماي بالا می تواند گلدهی را به تأخیر انداخته و باعث ریزش گل‌ها شود.

گیاه پپینو

گیاه پپینو در حال باردهی

آفات و بیماری‌ها

از جمله مهم‌ترین آفات و بیماری‌های این گیاه می‌توان به سوسک کلرادو سیب‌زمینی، کنه دو نقطه‌ای، شته سبز هلو و سفیدک اشاره نمود.

 

ارزش غذایی

صد گرم میوه رسیده پپینو حاوی حاوي5/9 درصد مواد جامد محلول، 6/4 درصد قند، 25/34 میلی گرم ویتامین C و همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A می باشد. میزان ویتامین‌هاي موجود در این میوه بالا بوده و اثرات دارویی، نظیر خواص ضد توموري از دیگر ویژگی‌هاي این گیاه است. از جمله ترکیبات معطر در پپینو نیز موادي چون استرها، آلدهید ها، کتون‌ها، ترپن‌ها، الکل‌ها و همچنین مزیفوران 2 و بتا داماسنون 3 قابل ذکر هستند.

پپینو به عنوان یک محصول جدید در حال حاضر در کشورهاي اروپایی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا مورد توجه و مطالعه قرار گرفته است و کشورهاي نیوزیلند و شیلی از صادرکنندگان آن به شمار می‌روند.در سایت فردین کشت دو رقم بذر پپینو زرد و بنفش موجود است که میتونید براحتی تهیه نموده و از پرورش آنها در منزل خود لذت ببرید.در سایت ویکی پدیا هم میتونید اطلاعات بیشتری از گیاه ارزشمند پپینو بدست بیارید.

 

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “آشنایی با گیاه پپینو

  1. امیر گفت:

    چقدر زمان میبرد تا به بلوغ رسیدن و میوه دهی؟

    1. سلام 4 ماه

  2. بهروز رضایی گفت:

    درود بر شما عالی بود

نظرات بسته شده است.