آموزش کاشت و پرورش

چگونه درخت میوه بونسای پرورش دهیم؟

درخت میوه بونسای

درختان میوه بونسای میوه از نظر ژنتیکی با همتایان خود در اندازه طبیعی یکسان هستند. این در مورد میوه هایی که تولید می کنند نیز صدق می کند. اگر می توانید میوه را در طبیعت بخورید، می توانید آن را از بونسای چیده و بخورید.

پرورش درخت میوه بونسای

درخت میوه بونسای در یک ظرف کوچک نیز رشد می کند که در آن ریشه ها می توانند فضای مناسب و مواد مغذی کافی برای رشد را داشته باشند. برای انتخاب گلدان رشد برای درخت میوه بونسای، نوار اندازه گیری لازم است.

ابتدا باید قطر تنه را در سطح زمین اندازه گیری کنید. که عمق ظرف شما را مشخص می کند. سپس ارتفاع درخت را اندازه بگیرید. ظرفی که انتخاب می کنید باید حداقل یک سوم عرض درخت باشد.

برای ظرف خود از چوب استفاده کنید. گلدان باید سوراخ زهکشی خوبی داشته باشد. حالا ظرف را تا نیمه با مخلوط نیمی از خاک گلدان و نصف کمپوست و نصف پیت ماس پر کنید. روش دیگر، استفاده از مخلوط ماسه، قطعات پوست درختان و خاک رس باغچه است.

قبل از کاشت درخت میوه بونسای خود، یک سوم ریشه را با اره جدا کنید و شاخه های آسیب دیده را هرس کنید. پس از آن، ریشه های باقی مانده را در خاک فرو کنید. سپس می توانید خاک و سنگریزه های تزئینی بیشتری به ظرف خود اضافه کنید.

انتخاب گونه

درخت میوه بونسای

چندین گونه را می توان برای پرورش درخت میوه بونسای استفاده کرد. اما شما باید گونه ها را بر اساس نیاز، مکان و آب و هوا انتخاب کنید. به عنوان مثال، می توانید در حیاط خانه خود یک درخت سیب بکارید اما درخت بونسای سیب را نه.

اگر مبتدی هستید، درختان میوه بونسای مانند پرتقال و لیمو برای شروع خوب هستند. می توانید زغال اخته و گیلاس را نیز امتحان کنید. این درختان جذاب ترین و خوراکی ترین میوه ها را دارند.

برخی از درخت میوه بونسای عبارتند از:

مرکبات

توت ها

زیتون

انار

پس از انتخاب گونه، ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشید:

یک گلدان با سوراخ های زهکشی

مخلوط خاک مناسب

سنگ یا سنگریزه

مالچ (لایه ای از مواد اعمال شده بر روی سطح خاک)

خزه

یک جعبه ابزار بونسای

ارتفاع ایده آل برای بونسای چهار فوت است و با هرس مناسب می توان اندازه شاخه های آن را حفظ کرد و هنوز هم در آن ارتفاع می تواند میوه و گل بدهد. در زیر دستورالعمل های گام به گام برای مراقبت درخت میوه بونسای  برای شما همراهان عزیز فردین کشت آورده شده است:

چگونه از درخت بونسای میوه ای مراقبت کنیم؟

درخت میوه بونسای

نور خورشید

شما می توانید درختان میوه بونسای را در داخل و خارج از خانه پرورش دهید. فقط مطمئن شوید که درخت بونسای شما نور خورشید مناسبی دریافت می کند.

برای مقدار مناسب نور خورشید، توصیه می شود درخت میوه بونسای را در نزدیکی پنجره با رو به جنوب قرار دهید. اگر تابستان در منطقه شما گرم ترین است، می توانید یک نیمه سایه برای درخت ایجاد کنید. لطفا آن را نزدیک وسایل گرما زا قرار ندهید.

آبیاری

زهکشی خوب برای همه انواع درخت میوه بونسای ضروری است. هرگز اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. علاوه بر این، آبیاری بیش از حد برای درخت نیز مضر است. نباید اجازه داد ریشه ها غرقاب شوند.

برای مرطوب کردن خاک، گیاه را به اندازه کافی آبیاری کنید، یک دقیقه صبر کنید و دوباره آن را آبیاری کنید. برخی از درختان میوه نیاز به آبیاری منظم دارند در حالی که برخی دیگر اینطور نیستند.

خاک

استفاده از مخلوط خاک مناسب برای سلامت درخت میوه بونسای بسیار مهم است، زیرا خاک برای تامین مواد مغذی درخت شما ضروری است. یک مخلوط خاک خوب مشخصات زیر را دارد:

حفظ آب خوب: خاک باید خیس بخورد و آب کافی برای تامین رطوبت درخت میوه بونسای در خود نگه دارد. همچنین، احتباس بیش از حد آب می تواند به درخت شما آسیب برساند.

زهکشی خوب: خاک باید مقدار آب اضافی گلدان را تخلیه کند. احتباس بیش از حد آب باعث پوسیدگی ریشه و مرگ درخت می شود. خاکی که نمی تواند آب اضافی را تخلیه کند، فاقد هوادهی است و مستعد نمک های انباشته شده است.

هوادهی خوب: ذرات مورد استفاده در خاک بونسای باید به اندازه کافی بزرگ باشند تا هوای ریز بین هر ذره ایجاد شود. این قابلیت اجازه می دهد تا اکسیژن کافی به ریشه ها برسد.

کوددهی

بونسای

درخت بونسای خود را به طور منظم تغذیه کنید تا تغذیه مناسبی داشته باشد. در طول فصل رشد، کود باید دو بار در ماه استفاده شود. در زمستان می توانید ماهی یک بار از کود استفاده کنید. اجزای ضروری کود شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. از نیتروژن برای افزایش رشد برگ ها و ساقه ها استفاده می شود. فسفر باعث افزایش رشد ریشه ها، میوه ها و گل ها می شود و پتاسیم به سلامت کلی درخت میوه بونسای کمک می کند.

تمام نکات لازم برای کوددهی بنسای را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان باید هر دو تا پنج سال یکبار انجام شود. تعویض گلدان بسته به گونه درختی متفاوت است. اگر متوجه شدید که درخت شما شکوفه می دهد یا میوه ضعیفی دارد، پس تعویض گلدان نیاز است. زیرا باردهی ضعیف نشان دهنده مرزبندی ریشه است.

هرس درخت میوه بونسای

هرس به خصوص برای بونسای میوه ضروری است. هرس را باید در فصل پاییز یا قبل از شکوفه دادن میوه ها در بهار انجام دهید. می توانید شاخه های جدیدی را که در فصل رشد رخ می دهند حذف کنید. این باعث می شود درخت کوچک بماند.

یک جعبه ابزار بونسای به شما کمک می کند تا بونسای خود را هرس کنید و شکل دهید. برای تربیت شاخه ها در جهت خاصی، تکه های کوچک سیم مسی را دور آنها بپیچید. اگر شاخه های درخت شکننده هستند، لاستیک یا فوم را بین شاخه ها و سیم قرار دهید.

برای حفظ شکل موجود هرس نیاز است. برای حذف تمام علف های هرز، چوب های مرده یا برگ ها، برای شاخه های متقاطع یا شکسته هرس سنگین در تابستان و بهار نیاز است.

پس از هرس از درخت میوه بونسای خود مراقبت کنید:

هرس بونسای

خمیر زخم بونسای را روی بریدگی ها بمالید. بلافاصله پس از هرس درخت را آبیاری کنید. هر روز درخت را به آرامی آبیاری کنید زمانی که درخت در حال رشد است هر دو هفته یکبار کود بدهید.

چقدر طول می کشد تا درخت میوه بونسای بالغ شود؟

پس از چند ماه انتظار میوه نداشته باشید. فقط به این دلیل که درخت شما کوچک است به این معنی نیست که سریعتر رشد می کند. برخی از گونه ها ممکن است تا پنج سال طول بکشد تا به بلوغ برسند.

شما عزیزان و علاقمندان به بونسای می توانید مطالب دیگری نیز در ویکی پدیا مطالعه کنید.