آموزش کاشت و پرورش

چگونه می توان در گلدان پیازچه کاشت؟

پیازچه

پیازچه گیاهی با ریشه کم عمق است، به این معنی که عمیق ترین ریشه های این گیاه 30 تا 46 سانتی متر عمق دارند. اما اندازه اکثر ریشه های پیازچه به بیش از 7 سانتی متر نمی رسد. بنابراین شما می توانید به راحتی در گلدان پیازچه بکارید و از طعم عالی و تازگی آن لذت ببرید.

شرایط لازم برای پرورش پیازچه در گلدان

مکان مناسب

حداقل شش ساعت آفتاب در روز برای رشد مطلوب این گیاه لازم است، بنابراین آن را در یک نقطه آفتابی قرار دهید. هنگامی که پیازچه را در داخل خانه پرورش می دهید، گلدان را در پشت یک پنجره رو به جنوب قرار دهید. پیازچه می تواند در نور جزئی نیز به خوبی رشد کند و اگر 4 تا 5 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد می تواند همچنان سبز و خوشمزه باشد.

خاک

برای پرورش پیازچه از خاک گلدان سبک و متخلخل استفاده کنید. شما می توانید خاک را با کودهای پوسیده دامی یا کمپوست تقویت کنید، اضافه کردن مواد آلی در زمان نشاء کاری باعث رشد هر چه بهتر گیاه می شود.

آبیاری

آبیاری گلدان های پیازچه را به صورت منظمی انجام دهید تا خاک همیشه مرطوب بماند. برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد، قانون طلایی این است که قبل از آبیاری بررسی کنید که آیا خاک سطحی خشک است یا خیر. آبیاری را به طور کامل و عمیق انجام دهید تا آب اضافی از ته گلدان خارج شود.

نکته: در زمستان یا در هوای مرطوب، آبیاری را کاهش دهید.

انتخاب گلدان

انتخاب گلدان

گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 20 سانتی متر قطر و  20 سانتی متر نیز عمق داشته باشد. می توانید چندین گیاه را در چنین گلدانی پرورش دهید، معمولاً 5 تا 6 گیاه جوان را با هم می توانید در این گلدان پرورش دهید. گیاهان پس از مدتی یک توده کوچک تشکیل می دهد که پس از چند روز پرپشت تر می شود. وقتی دیدید گلدان شما بیش از حد شلوغ شد و تراکم گیاهان زیاد شد می توانید گیاهان را تقسیم کنید و در گلدان دیگری بکارید.

نکته: اگر در هر گلدان یک گیاه جداگانه بکارید، ضخیم و پرپشت تر شدن آن مدت زمان زیادی طول می کشد، بنابراین بهتر است چند گیاه در یک گلدان بکارید.

کاشت بذر پیازچه در گلدان

کاشت بذر پیازچه در گلدان

بذر پیازچه بسیار کوچک است، بنابراین نیازی به کاشت عمیق نیست. می توانید بذر پیازچه را در عمق تقریبی7 میلی متر تا 1.25 سانتی متر بکارید. بهترین فاصله کاشت برای این گیاه در گلدان بین 12 تا 30 سانتی متر است، اما این فاصله برای باغچه های خانگی بسیار زیاد است. بنابراین شما می توانید فاصله کاشت را کمتر از این مقدار در نظر بگیرید. پس از کاشت، آبیاری را به آرامی انجام دهید تا بذرها به عمق خاک نروند.

بهترین دمای جوانه زنی بذر 15-21 درجه سانتیگراد است. اما می توانید بذرها را در محدوده دمایی 50 تا 85 فارنهایت 10 تا 30 درجه سانتیگراد پرورش دهید. گلدان خود را در مکانی گرم با نور غیرمستقیم قرار دهید و مخلوط گلدان را مرطوب نگه دارید.

بذرها پس از 14-7 روز جوانه می زنند. اگر بذرها را در سینی کشت می کارید بعد از اینکه گیاهانتان 10-5 سانتی متری شدند به گلدان های بزرگتر منتقل کنید تا فضای کافی برای رشد را داشته باشند.

شما عزیزان می توانید بذر پیازچه قرمز فارست و بذر پیازچه سفید آمریکایی را از فردین کشت خریداری کنید.

چگونه از پیازچه مراقبت کنیم؟

مراقبت از پیازچه

کود دادن پیازچه

پیازچه تغذیه کننده سنگینی نیست، اما از آنجایی که تقریباً تمام ریشه های آن در 7 سانتی متری بالای خاک قرار دارند، باید مطمئن شوید که مواد مغذی کافی در لایه بالایی خاک یا مخلوط گلدان وجود دارد. از آنجایی که مواد مغذی موجود در خاک به مرور زمان در گلدان ها به دلیل آبیاری منظم کاهش می یابد، تغذیه این گیاه چند ساله هر از گاهی ضروری است.

کود معمولی مانند NPK برای کوددهی این گیاه مناسب است. برای اینکه پیازچه ها سبز باشند می توانید از کودهایی با نیتروژن بالا استفاده کنید. کودهای مخصوص کاهو یک کود عالی برای پیازچه نیز هستند.

اگر در زمان کاشت کمپوست به خاک اضافه کرده اید، دوباره گیاهان خود را در اواسط فصل با آن تقویت کنید. اگر گیاه نیاز به تقویت دارد،آن را با کود امولسیون ماهی ارگانیک در دوز توصیه شده روی محصول تغذیه کنید.

هرس پیازچه

برای داشتن ظاهری شاداب، به محض دیدن گل‌ها، آن‌ها را حذف کنید. این گیاه در 60 تا 90 روز پس از کاشت آماده برداشت است. برگ های زرد شده را هرس کنید. در صورت نیاز به هرس این کار را بین اواسط تا پایان پاییز انجام دهید.

شما عزیزان می توانید مطلب کاشت پیازچه و خواص این گیاه ارزشمند را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

آفات و بیماری ها

آفات رایج باغ مانند کنه دو نقطه ای، شپشک های آردآلود، شته ها و سفید بالک ها ممکن است این گیاه را تحت تاثیر قرار دهند. در صورت بروز هر گونه آلودگی، پیازچه را هر هفته با صابون حشره کش اسپری کنید تا مشکل برطرف شود. پوسیدگی ریشه نیز یکی ار بیماری های رایج پیازچه است، اما به راحتی می توان با دقت در آبیاری از آن جلوگیری کرد.

توجه: قبل از استفاده در آشپزخانه خود به خوبی بشویید زیرا ممکن است آثاری از صابون حشره کش روی برگ ها باقی بماند.

برداشت

پیازچه

پرورش پیازچه در گلدان بدون نیاز به فضای زیادی انجام می شود. کافی است که به نکات گفته شده در این مطلب به خوبی توجه کنید تا برداشت موفقی داشته باشید.

به محض اینکه ارتفاع آنها به بیش از 15 سانتی متر یا بیشتر رسید، برداشت کنید. با استفاده از قیچی تیز برگ ها را از بالا جدا کرده و به صورت تازه خوری مصرف کنید. در هنگام برداشت حداقل 5 سانتی متر از گیاه را حفظ کنید تا دوباره رشد کنند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به پیازچه مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه