آموزش کاشت و پرورش

کاشت کدو سبز در گلدان

کاشت کدو سبز

کدو سبز گیاهی از خانواده کدوئیان است که شامل خیار، خربزه و کدو تنبل نیز می شود. در حالی که این گیاهان بزرگ  هستند و فضای زیادی برای رشد لازم دارند، اما می توان با رعایت چندین نکته این گیاهان را نیز در گلدان پرورش داد. با ادامه مطلب و کاشت کدو سبز در گلدان با ما همراه باشید.

بهترین روش کاشت کدو سبز در گلدان

یک ظرف و یک مکان بسیار آفتابی را انتخاب کنید.

کدو سبز آفتاب کامل، آب فراوان، فضایی برای پخش شدن را بسیار دوست دارد

کدو سبز کمتر از 8 ساعت نور در روز، خاک آلوده و گلدان کوچک را نمی پسندد.

اینها همه عوامل کلیدی هنگام تصمیم گیری در مورد مکان و نحوه کاشت کدو سبز هستند.

گیاهان کدو سبز می توانند 90 تا 120 سانتی متر ارتفاع داشته باشند. بنابراین  آنها به فضای زیادی برای توسعه سیستم های ریشه خود نیاز دارند.

یک ظرف بزرگ انتخاب کنید مانند:

نیم بشکه یا گلدانی به قطر حداقل 40 سانتی متر برای کاشت انتخاب کنید.

کاشت کدو سبز در گلدان

 

کاشت کدو سبز در گلدان

 

برای کاشت این گیاه می توانید به دو روش عمل کنید:

کاشت بذر

کاشت کدو سبز را با کاشت بذر آن شروع کنید. این گیاه نسبت به سرما بسیار حساس است، بنابراین حتما ارقام مناسب با آب و هوا منطقه خود را انتخاب کنید.

یک یا دو هفته پس از آخرین یخبندان منطقه خود، 2-3 بذر را در گلدانی که قصد دارید در آن بکارید، قرار دهید. برای رشد موفقیت آمیز، کدو سبز باید دمای خاک و دمای هوا اغلب بیش از 15 درجه سانتی گراد باشد.

اما می توانید 2-3 هفته قبل از آخرین سرمای زمستانه بذرها را در داخل گلدانی در خانه بکارید تا بتوانید با گرم شدن هوا نشاها را به بیرون منتقل کرده و کاشت کدو سبز را شروع کنید.

برای به حداقل رساندن پوسیدگی ریشه، از ابتدا گلدان مناسبی انخاب کنید.

بذرها را به عمق 2 سانتی متری در مخلوط خاک گلدانی مناسب که زهکشی خوبی داشته باشد، بکارید.

خاک را مرطوب نگه دارید اما اشباع از آب و خیس نباشد.

بذرها باید طی 7-10 روز جوانه بزنند.

وقتی نشاها ها دو برگ واقعی شدند، گیاهان ضعیف را تنک کنید و گیاهان قوی را نگه دارید.

شما عزیزان می توانید بذر انواع کدو  موجود در فردین کشت را با یک کلیک مشاهده کنید.

کاشت نشا

نشاکاری به شما این امکان را می دهد که فرآیند رشد را زودتر شروع کرده و بوته قوی تری در گلدان داشته باشید. اغلب می توانید نشاها های قوی و سالم پیدا کنید که چندین هفته از بذر های تازه کاشته جلوتر هستند.

برای کاشت کدو سبز، حفره ای به اندازه دو برابر اندازه ریشه حفر کنید و نشا را با دقت داخل آن قرار دهید. خاک را در اطراف پایه نهال کمی فشار دهید تا گیاه در محل خود قرار بگیرد. سپس به طور کامل آب دهید خاک را مرطوب نگه دارید تا زمانی که نشاها سرزنده شده و به خوبی شروع به رشد کنند.

نکته: برای سفت شدن نشاها، قبل از اینکه آنها را به گلدان منتقل کنید، مقدار آب را کم کرده و درجه حرارت را  تا 15 درجه سانتی گراد کاهش دهید. آنها را برای چند روز در معرض نور غیر مستقیم خورشید به مدت یک یا دو بار در روز قرار دهید.

در مرحله بعد، محلی را در حیاط و یا بالکن خود پیدا کنید که حداقل 6-8 ساعت در روز، ترجیحاً بیشتر، در معرض نور کامل قرار گیرد. کدو سبز عاشق نور است و به نور خورشید احتیاج دارد تا رشد مطلوبی داشته باشد.

نکته: یکی از بهترین چیزها در مورد باغبانی در داخل گلدان، سهولت در جابجایی است. اگر یک نقطه خوب ندارید که بیش از 8 ساعت در روز آفتاب بگیرد، می توانید دو نقطه را برای آن انتخاب کنید. آن را از جایی که آفتاب صبح و بعد از ظهر شدیدتر است، بگذارید، سپس اواسط روز ر به نقطه بعد از ظهر منتقل کنید.

از خاک گلدان با کیفیت خوب (نه خاک باغ، که می تواند حشرات و عوامل بیمارگر داشته باشد) و چندین پیمانه کود دامی پوسیدهاستفاده کنید. کدو سبز به مواد مغذی زیادی احتیاج دارد، بنابراین شروع کاشت کدو سبز با یک کود رشد گیاه را بهبود می بخشد.

 

کدو سبز

 

برای مطالعه مطلب مزایای سلامتی کدو سبز، کلیک کنید.

آیا کدو سبز نیاز به نرده دارد؟

بستگی به تنوع و ارقام آن دارد، اما به طور کلی اگر  فضای کمی دارید، می توانید برای بالا رفتن گیاه کدو سبز خود یک ساقه یا یک نرده چوبی استفاده کنید.

نحوه مراقبت پس از کاشت کدو سبز در گلدان

آبیاری

کدو سبز به مقدار زیادی آب نیاز دارد، آبیاری باید به اندازه ای که بتواند خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارد (اما نه خیس). باشد. هفته ای 1یا 2 بار آبیاری به طوریکه آب به عمق 2 تا 5 سانتی متری خاک نفوذ کند.اگر هوا گرم و خشک است به آبیاری بیشتری احتیاج است.

نکته: مانند اکثر گیاهان، بهتر است کدو سبز را به طور منظم و به صورت عمقی آبیاری کنید.

مالچ می تواند به حفظ سطح رطوبت کمک کند. افزودن یک لایه مالچ ارگانیک مانند کاه به بالای خاک کمک زیادی به حفظ رطوبت می کند.

کود

با توجه به اینکه کدو سبز  به خوبی رشد می کند و کدوهای بسیاری نیز تولید می کند، ایده خوبی است که در طول فصل رشد به آن کود بدهید. از کودهای محلول در آب استفاده کنید و هر 6 هفته یکبار می توانید از کمپوست نیز استفاده کنید.

گرده افشانی کدو سبز فوق العاده مهم است.

در گیاهان کدو سبز دو نوع گل رشد می کنند: ماده و نر. گرده افشانی برای برای تولید کدو ضروری است. در حالی که گرده افشان مانند زنبورها در این مورد کمک می کنند، ایده خوبی است که هنگام شکوفه زدن گل ها یک گل نر را ببرید ، گلبرگ ها را بردارید تا پرچم داخل آن نمایان شود و آن را به قسمت داخلی گل ماده نزدیک کنید و گل نر را تکان دهید تا گرده ها منتقل شود.

برداشت کدو سبز از گلدان

بیشتر کدوهای سبز بسته به رقم آنها در حدود 35-50 روز بالغ می شوند. هنگامی که گیاه شروع به تولید می کند، زود برداشت تا سایر کدوها نیز فرصت رشد داشته باشند.

همه چیز درباره پرورش کدو سبز را با یک کلیک مطالعه کنید.