آموزش کاشت و پرورش

هیدروپونیک روشی مناسب برای کاشت گل های تجاری

هیدروپونیک

باغبانان زمان زیادی را صرف بهبود خاک زمین خود می کنند. خاک غنی، سیاه و لومی در قلب اکثر باغبانان موفق جایگاه ویژه ای دارد!! و باغبان‌های تازه کار و حرفه‌ای تقریبا هر کاری که لازم باشد برای بهبود ساختار خاک انجام می‌دهند. کاشت در سیستم هیدروپونیک مشکلات مربوط به اصلاح خاک را ندارد. در این سیستم بیشتر موارد تحت کنترل است و با صرف اندکی هزینه اولیه می توان این سیستم را برای کاشت گل های تجاری نیز راه اندازی کرد.

کاشت گل در سیستم هیدروپونیک

به دلیل اشتیاق به کاشت گیاهان در خاک، تعداد کمی از افراد، باغبانی هیدروپونیک را به عنوان جایگزینی جدی برای باغ های معمولی که در گلدان یا در زمین رشد می کنند، در نظر می گیرند. برای بسیاری، سیستم های هیدروپونیک به سادگی چیزی است که در یک نمایشگاه علمی آن را دیده اند که شامل پیچ و خم لوله هایی با مواد شیمیایی ناشناخته است که در سراسر سیستم به گردش در می آیند. با این حال، پرورش گل ها در سیستم هیدروپونیک شاید به آسانی کاشت گل در باغچه نیست؛ اما این روش نیز مزایای مختص خود را دارد که بسیار بیشتر از سختی های انجام آن است.

مزایای پرورش گل در این سیستم 

سیستم های باغبانی هیدروپونیک نسبت به کشت خاک معمولی مزایایی دارند. اگر به نتایج سریع علاقه دارید، احتمالاً می خواهید گل های خود را با استفاده از هیدروپونیک پرورش دهید. پرورش گل در سیستم هیدروپونیک به شما کنترل کاملی بر تحویل مواد مغذی و تعادل pH می دهد و به شما این امکان را می دهد که محیط را با نیازهای هر گونه تنظیم کنید.

هیدروپونیک

بدون مانع فیزیکی خاک، گیاهان نیازی به صرف انرژی زیادی برای کشیدن مواد مغذی به ریشه خود ندارند. همچنین هیچ علف هرز، حشره یا بیماری برای مقابله با سیستم هیدروپونیک وجود ندارد. همه این مزایا به این واقعیت کمک می کند که گیاهان در یک محیط هیدروپونیک در مقایسه با گیاهانی که در خاک رشد می کنند تا ۵۰ درصد سریعتر رشد می کنند  و عملکرد آنها در گلدهی بیشتر می شود.

مبانی سیستم های هیدروپونیک

اگر در باغبانی هیدروپونیک تازه کار هستید، شروع با یک سیستم کامل هیدروپونیک را به عنوان مقدمه ای برای کشت گل بدون خاک در نظر بگیرید. سیستم هیدروپونیک یک واحد رشد مستقل است که معمولاً از یک ظرف در حال رشد، یک مخزن آب، محیط رشد و یک پمپ که آب را دوباره به گردش در می آورد، تشکیل شده است. این بر عهده شماست که مواد مغذی هیدروپونیک و گیاهان گلدار را اضافه کنید.

اگر تازه کار هستید، خرید یک مجموعه هیدروپونیک آماده ایده عاقلانه ای است. کیت های هیدروپونیک به راحتی در فروشگاه ها موجود است. کیت های هیدروپونیک از نظر اندازه و قیمت بسیار متفاوت هستند، اما اکثر سیستم ها تعداد ثابتی از گلدان ها را در خود جای می دهند. این بدان معناست که اگر کیتی خریداری کرده اید که فقط دارای ۱۲ ایستگاه رشد است، می توانید تنها ۱۲ گیاه را در یک زمان پرورش دهید. مگر اینکه محدودیت های فضایی شدیدی داشته باشید، بهترین گزینه خرید یک سیستم هیدروپونیک است که حداقل ۲۴ گیاه یا بیشتر رشد می کند.

برخی از کیت ها شامل نورپردازی هستند، اما اگر فراهم کردن نور در سیستم شما نباشد، این بخش مهم معادله رشد را فراموش نکنید. لامپ های سدیمی پرفشار طیف کاملی از نور روشن را که همه گیاهان گلدار به آن نیاز دارند ارائه می دهند و افزودن یک بازتابنده به افزایش کارایی لامپ های شما کمک می کند. نکته دیگر: از تایمر برای کنترل چراغ‌های خود استفاده کنید. با انجام این کار، ممکن است بتوانید گلدهی مجدد را در گیاهانی مانند پوانستیا و کاکتوس کریسمس که نیازهای نوری بسیار دقیقی بر اساس فصل دارند القا کنید.

نقطه ضعف اصلی هیدروپونیک شامل هزینه اولیه راه اندازی سیستم باغ شما است. هزینه به نوع سیستمی که استفاده می کنید و همچنین اندازه باغ برنامه ریزی شده شما بستگی دارد. کسب دانش و درک یک باغ هیدروپونیک موثر نیز زمان می برد. در حالی که گزینه های زیادی برای باغ های هیدروپونیک وجود دارد، ممکن است همه گیاهان برای این نوع باغ مناسب نباشند. گیاهان به سرعت به تغییرات مثبت یا منفی در سیستم واکنش نشان می دهند.

هیدروپونیک برای کاشت گل

رشد موفق گل ها در سیستم هیدروپونیک به فضا و امکانات رشد موجود بستگی دارد. اگر در حال پرورش گل هایی هستید که بزرگ و بلند می شوند، برای جلوگیری از ازدحام گل ها به ظرف بزرگتری نیاز دارید.

اگر می خواهید یک باغ هیدروپونیک راه اندازی کنید، به موارد زیر نیاز دارید:

• ظرف رشد

• مخزن آب

• بستر برای پرورش

• مواد مغذی هیدروپونیک

• یک پمپ (برای گردش مجدد آب با مواد مغذی در سیستم هیدروپونیک

• گیاهان گلدار

مواد مغذی و محیط های هیدروپونیک دو مورد از ضروری ترین عناصر رشد در این سیستم هستند.

مواد مغذی 

برخلاف مواد غذایی شیمیایی پیچیده که در گذشته عرضه می‌شدند، اکثر شرکت‌ها ارزش رشد گیاهان را با استفاده از مواد مغذی مشتق شده طبیعی می‌دانند. کودهای هیدروپونیک اغلب به شکل مایع یا پودر هستند که به شما امکان می دهد آن را رقیق کنید و در صورت نیاز به سیستم رشد خود اضافه کنید. این مخلوط‌ها شامل مواد ارگانیک مشابه آنچه برای تغذیه و پرورش خاک غنی استفاده می‌شود.

علاوه بر کود، باغبانان باید عناصر کمیاب که معمولاً در خاک های سالم یافت می شوند را اضافه کنند، زیرا محیط رشد بی اثر خواهد بود. به طور خاص به دنبال محصولاتی باشید که محتوای مواد معدنی کمیاب را روی برچسب دارند. اگر گیاهانی پرورش می دهید که محدوده pH برای آنها نامناسب است می‌توانید تغییراتی با استفاده از اسید سولفوریک یا آهک انجام دهید.

محلول‌ های غذایی رایج در هیدروپونیک کدامند؟ با یک کلیک می توانید این مطلب کاربردی را مطالعه کنید.

محیط کشت 

گل ها برای رشد به یک محیط رشد کاملی نیاز دارند تا ریشه‌های خود را محکم کنند. برخی از محیط های رشد مورد استفاده در کشت هیدروپونیک همان موادی هستند که باغبان ممکن است از آن برای اصلاح خاک خود استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر به طور خاص برای برخی از کشت ها استفاده می شوند. می توانید از پرلیت، الیاف نارگیل، پشم، سنگ یا حتی ماسه استفاده کنید. هر آنچه را که انتخاب می کنید، در واقع گل های شما را از بیماری های خاکزاد در امان نگه می دارند.

بسترهای کشت آلی در هیدروپونیک را با یک کلیک در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

گل های مناسب برای کاشت

هیدروپونیک

گل هایی که در تجارت گل فروشی محبوب هستند معمولاً کاندیدهای خوبی برای کشت هیدروپونیک می باشند. گونه هایی مانند میخک، گل مروارید ، گل میمونی و لیزیانتوس (ایستوما) در مورد شرایط رشد خود حساس هستند و اغلب از بیماری های قارچی مانند پژمردگی فوزاریوم رنج می برند. این باعث می شود آنها کاندیدای عالی برای یک روش رشد کنترل شده تر باشند و معمولاً به ساختار رشد هیدروپونیک بسیار خوب پاسخ می دهند. با این حال به گل های معمولی باغچه خود در فضای باز بسنده نکنید: گیاهان آپارتمانی نیز یکی دیگر از گزینه های فوق العاده برای کاشت در این سیستم هستند.

سایر گل های مناسب

 تنها با چند قلمه، می توانید مجموعه ای از نیلوفرهای آبی، هویا، بگونیا رکس یا تاک های گل یاس را در سیستم رشد هیدروپونیک شروع کنید.

نوشته های مشابه