آموزش کاشت و پرورش

نکاتی درباره آبیاری گوجه فرنگی

شما می توانید با آبیاری گوجه فرنگی از بسیاری از مشکلات گیاه گوجه فرنگی جلوگیری کنید و کیفیت میوه را افزایش دهید. گیاهان گوجه فرنگی به 1یک تا دو  بار آبیاری در هفته نیاز دارند. در آب و هوای گرم گاهی نیاز است کمی بیشتر آب به گیاهان خود بدهید و یا دفعات آبیاری را افزایش دهید.

تعدادی از عوامل و نشانه ها به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که چه زمانی و چقدر به گوجه فرنگی آب بدهید. دماهای بالا، میزان بارندگی، بادهای خشک و حتی نوع خاک، همگی نیاز به تنظیم برنامه آبیاری گوجه فرنگی دارند. با این حال، گوجه فرنگی به یک برنامه منظم آبیاری بهتر پاسخ می دهد.

آبیاری گوجه فرنگی

نشانه هایی که بیان می کنند گوجه فرنگی نیاز به آبیاری دارد یا نه؟

  • پژمردگی یکی از اولین نشانه هایی است که گوجه فرنگی شما کم آب است. اما دقت کنید که پژمردگی می تواند نشانه آبیاری بیش از حد نیز باشد، بنابراین قبل از آبیاری رطوبت خاک را بررسی کنید.
  • برگ ها و ساقه های پژمرده یا افتاده.
  • برگ ها به سمت داخل پیچ می خورند.
  • 7-5 سانتی متری بالای خاک خشک است یا ترک خورده است.
  • رشد گیاهان شما کند می شود یا به نظر می رسد متوقف شده است و دیگر رشد نمی کنند.
  • برگ های پایین زرد می شوند.
  • همه این علائم و نشانه ها به شما می گویند که گوجه فرنگی شما دچار استرس است و نیاز به آبیاری دارد.

نکته

دمای بالا و هوای بادی باعث می شود ساقه و برگ گیاهان در گرمای روز کمی آویزان به نظر برسند. اگر زمانی که دما کاهش می‌یابد دوباره به حالت قبلی برمی گردند، مشکل خاصی ندارند و با آبیاری گوجه فرنگی  می توان دوباره آنها را شاداب و سرزنده کرد. به یاد داشته باشید که بهتر است قبل از آبیاری رطوبت خاک را بررسی کنید.

آبیاری گوجه فرنگی

نیاز نوری گوجه فرنگی چقدر است؟ برای مطالعه بیشتر روی لینک کلیک کنید.

دفعات آبیاری گوجه فرنگی

فرقی نمی کند که گوجه‌فرنگی‌هایتان را در گلدان‌ها، تخت‌های مرتفع یا در زمین پرورش دهید، برای ایجاد ریشه‌های قوی، نشاهای گوجه‌فرنگی‌های را روزانه آبیاری کنید. آبیاری را با دقت انجام دهید به طوریکه 20 سانتی متری بالای خاک مرطوب شود.

هنگامی که گیاهان گوجه فرنگی رشد می کنند، تعداد دفعات و مقدار آبی که باید تهیه کنید بستگی به محل رشد گوجه فرنگی ها دارد. وقتی شروع به رسیدن کردند، برنامه آبیاری را مانند قبل ادامه دهید اما مقدار آب را کاهش دهید. آب زیاد برای میوه در حال رسیدن باعث پوسیدگی انتهایی و ترک خوردن محصول می شود.

آبیاری گوجه فرنگی

آبیاری گوجه فرنگی گوجه‌فرنگی‌های گلدانی یا آنهایی که در بسترهای مرتفع رشد می‌کنند کمی با مزرعه متفاوت است و به طور مکرر به آب نیاز دارند، اغلب یک یا دو بار در روز کافی است. کیفیت و نوع خاک مورد استفاده در گیاهان گلدانی و بسترهای مرتفع باید دارای زهکشی مناسب باشد. خاک‌های رسی و خاک هایی که مواد آلی سنگین دارند رطوبت بیشتری نسبت به خاک های لومی حفظ می‌کنند.

اصلی ترین دلایل عدم تولید گوجه فرنگی را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

آبیاری گوجه فرنگی گلدانی

گیاهان گوجه فرنگی گلدانی را باید به اندازه کافی آبیاری کنید تا سطح خاک مرطوب بماند اما هرگز اشباع از آب نباشد. گلدان ها به سرعت خشک می شوند بنابراین اندازه و عمق تفاوت میزان آبیاری گوجه فرنگی  را تعیین می کند.

گیاهان را روزانه در آبیاری کنید و دقت کنید که حتما آب اضافی از سوراخ های زهکشی خارج شود. یک گیاه بالغ گوجه فرنگی هر روز تقریبا به 3.5-4 لیتر آب نیاز دارد و ممکن است در شرایط گرم و خشک این مقدار بیشتر شود.

آبیاری گوجه فرنگی در تخت های مرتفع

یک بستر مرتفع با عمق خاک حداقل20 سانتی متر برای رشد گوجه فرنگی مناسب است و گیاهان مستقر باید به مدت 20 تا 30 دقیقه سه تا چهار بار در هفته به صورت عمیق آبیاری شوند. اگر گوجه‌فرنگی‌ها را در بستری کم‌عمق‌تر پرورش می‌دهید، هر روز آن‌ها را بررسی کنید تا علائم اولیه کم‌آبی را مشاهده کنید. آبیاری مکرر برای مدت زمان کوتاه‌تر نیز مؤثرترند.

علت ترک خوردن گوجه فرنگی و راه حل آن را در مقالات فردین کشت بخوانید.

آبیاری گوجه فرنگی در مزرعه

گوجه‌فرنگی‌هایی که در مزرعه رشد می‌کنند در هفته اول یا ده روز پس از نشاکاری باید روزانه آبیاری شوند. به یاد داشته باشید که در سطح خاک آبیاری کنید. پس از استقرار گیاهان سه تا چهار بار در هفته به آبیاری ادامه دهید. بسته به شرایط آب و هوایی و خاک به مدت 30 دقیقه تا دو ساعت با شلنگ می توانید آبیاری کنید. یک گیاه بالغ هر پنج روز 4 لیتر آب مصرف می کند.

آبیاری گوجه فرنگی

نکاتی برای آبیاری گوجه فرنگی

  • رطوبت خاک را در اولین علائم پژمردگی بررسی کنید.
  • همیشه در سطح خاک آبیاری کنید.
  • به آرامی و عمیق آبیاری کنید.
  • از خیس شدن برگ ها و ساقه ها خودداری کنید.
  • صبح آبیاری کنید. عصر برای آبیاری نیز مناسب است.
  • از مالچ کاه برای کاهش تبخیر و بهبود حفظ رطوبت استفاده کنید.
  • برای رشد خوب ریشه، پس از نشاکاری هر روز به مدت یک هفته آبیاری کنید.

علائم آبیاری بیش از حد گیاه گوجه فرنگی چیست؟

نشانه‌های گیاه گوجه‌فرنگی بیش از حد آبیاری شده عبارتند از: ظاهری پژمرده، برگ‌ها و ساقه‌های زرد، برجستگی روی برگ‌ها و ریزش برگ‌ها، ترک‌خوردگی میوه، پوسیدگی انتهای شکوفه‌ها و ریشه‌های قهوه‌ای. آب ایستاده در پایه گیاهان شما یا کپک زدن روی سطح خاک نیز از شاخص‌های آبیاری بیش از حد هستند.

نوشته های مشابه