مقالات تخصصی

اصلی ترین دلایل عدم تولید گوجه فرنگی

عدم تولید گوجه فرنگی

آیا روی بوته های گوجه فرنگی های خود گل های زیادی می بینید اما تبدیل به گوجه فرنگی های قرمز خوش رنگ نمی شوند؟ از گرده افشانی ضعیف گرفته تا گرمای شدید، دلایل زیادی برای عدم تولید گوجه فرنگی است. در این مطلب قصد داریم شما را با دلایل عدم تولید گوجه فرنگی بیشتر آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل عمده عدم تولید گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از خوشمزه ترین و پرخاصیت ترین گیاهان در باغچه اغلب کشاورزان است. بسیاری از افراد این گیاه را به خوبی در باغچه های خانگی و گلدان ها پرورش می دهند. اما گاهی اوقات برخلاف تعداد گل های زیادی که روی بوته ها می بینید، محصول زیادی برداشت نمی کنید. از جمله مهمترین دلایل عدم تولید گوجه فرنگی  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم گرده افشانی

گوجه فرنگی برخلاف سایر گیاهان مانند کدو حلوایی، کدو و خیار و … که گل های نر و ماده جداگانه تولید می کنند، گوجه فرنگی دارای گلهایی با دو قسمت نر و ماده است. این بدان معنی است که آنها خود بارور هستند و می توانند گل های را گرده افشانی کنند. اما در حالی که از نظر گیاهشناسی چنین است، اگر حشرات گرده‌افشان به‌ویژه زنبورها وارد عمل شوند، تولید محصول بسیار بهتری خواهید داشت.

بال‌های زنبورهای عسل گرده‌افشانی با فرکانس‌هایی بالا و پایین می‌زنند که صدای کم و شنیدنی معروف وزوز را ایجاد می‌کند. این وزوز است که ارتعاشی ایجاد می‌کند، به طوری که هنگام بازدید از یک گل، گرده از قسمت نر تکان می‌خورد و روی مادگی می نشیند. بدین ترتیب این حشرات مفید به گرده افشانی گوجه فرنگی کمک می کنند.

عدم تولید گوجه فرنگی

اگر شما با عدم تولید گوجه فرنگی مواجه هستید گل های جذاب و رنگارنگی را در باغچه خود بکارید و گرده افشان ها را به سمت باغ خود جذب کنید. البته می توانید با یک قلموی نقاشی کوچک نیز به گرده افشانی کمک کنید.

گرمای شدید

بسیاری از گیاهان با گرمای شدید تابستان دست و پنجه نرم می‌کنند و گوجه‌فرنگی‌های هم همین‌طور هستند. هنگامی که هوا خیلی گرم می شود، گرده عقیم می شود، به خصوص اگر دمای شبانه به زیر 25 درجه سانتی گراد نرسد. در این صورت گرده ها عقیم شده و احتمال عدم تولید گوجه فرنگی افزایش می یابد.

تنها کاری که واقعاً می توانید انجام دهید این است که صبر کنید تا دوباره دما کاهش یابد. اگر گیاهان شما در گلخانه و خانه هستند، با باز گذاشتن پنجره‌ها، درها و دریچه‌ها تا حدودی می توانید گرما را کاهش دهید.

بهتر است که ارقام متناسب با آب و هوای خود را پرورش دهید. اگر در جایی که باغبانی می‌کنید هوا گرم است، به دنبال انواع گوجه‌فرنگی سازگار با آب و هوای گرم باشید که بهتر می‌تواند تابستان گرم را تحمل کند.

8 دلیل اصلی برای کاهش رشد گوجه فرنگی را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

رطوبت بالا یا کم

گاهی اوقات ممکن است وجود رطوبت بیش از حد نیز می تواند باعث عدم تولید گوجه فرنگی شود. رطوبت زیاد باعث چسبناک شدن گرده ها می شود، به طوری که به هم چسبیده و روی کلاله ماده نمی ریزد. شرایط بسیار خشک اثر معکوس دارد. گلها به اندازه کافی مرطوب نیستند تا گرده به خوبی بچسبد، بنابراین به سادگی می غلتد و به زمین می افتند.

عدم تولید گوجه فرنگی

نتیجه زیاد بودن و یا کم بودن رطوبت هر دو این است که شما را با عدم تولید گوجه فرنگی رو به رو می کنند. در مورد رطوبت زیاد کاری نمی‌توانید انجام دهید جز اطمینان از تهویه کافی و فضای زیاد بین گیاهان برای کمک به جریان هوا. هرس کردن برخی از برگ های پایینی نیز می تواند به گردش بهتر هوا نیز کمک کند.

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی چه موادی هستند؟ این مقاله کاربردی را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

نور کافی نیست

اگر گیاهان گوجه فرنگی شما دارای شاخ و برگ های سرسبز زیادی هستند اما گل های کمی دارند، سطح نور را در نظر بگیرید. گوجه فرنگی ها عاشق یک مکان آفتابی هستند و تنها در صورتی میوه می دهند که حداقل شش ساعت در روز آفتاب مستقیم به آنها بتابد. هوای ابری یک چالش موقتی است که برطرف می شود. اما اگر گیاهان شما در گلدان هستند می توانید آنها را جابجا کنید، زیرا نور خورشید بیشتر به معنای انرژی بیشتر برای رشد میوه هاست.

تغذیه نادرست

یکی از اصلی ترین دلایل عدم تولید گوجه فرنگی تغذیه نادرست بوته هاست. هنگامی که اولین گل ها ظاهر شدند، باید کود آلی استفاده کنید که دارای سطح بالایی از پتاسیم و عناصر کمیاب مانند منیزیم باشد. این کود به افزایش تولید محصول کمک می کند. گل های بیشتر به معنی تولید گوجه فرنگی های بیشتر و بهتر است.

عدم تولید گوجه فرنگی

فراموش نکنید که هر سال خاک را با مقدار زیادی مواد آلی پوسیده و کود دامی تقویت کنید. این تقویت علاوه بر افزایش حاصلخیزی خاک به بهبود زهکشی نیز کمک می کند.