عمومی

کوددهی گیاهان گلدانی

کوددهی گیاهان گلدانی

برخلاف گیاهانی که در زمین رشد می کنند، گیاهان گلدانی قادر به برداشت مواد مغذی از خاک نیستند. اگرچه کود به طور کامل جایگزین تمام عناصر مفید در خاک نمی شود، اما تغذیه منظم گیاهان گلدانی می تواند تا حدودی جایگزین مواد مغذی خارج شده با آبیاری مکرر می شود و گیاهان را در طول فصل رشد به بهترین شکل ممکن تغذیه می کنند. در این مقاله به بررسی کوددهی گیاهان گلدانی می پردازیم.

انواع کودهای مورد استفاده برای گیاهان کاشته شده در گلدان

کودهای محلول در آب

تغذیه گیاهان گلدانی با کودهای محلول در آب آسان و راحت است. فقط كود را با توجه به دستورالعمل های برچسب در یك ظرف مخلوط كرده و به جای آبیاری از این محلول استفاده كنید. به عنوان یک قاعده کلی، کود محلول در آب که به سرعت توسط گیاهان جذب می شود، هر دو تا سه هفته یک بار انجام می شود. همچنین، می توانید این کود را به نصف  کرده و در نصف همان مقدار آب حل کرده و  به صورت هفتگی استفاده کنید.

کودهای گرانوله یا خشک

برای استفاده از کودهای گرانوله یا خشک، فقط مقدار کمی را به طور مساوی روی سطح خاک گلدان بپاشید و سپس به خوبی آبیاری کنید. از محصولی با برچسب استفاده کنید که برای گیاهان گلدانی مناسب اند و توصیه شده اند و از مصرف کودهای مناسب چمن، که از حد نیاز  قویتر هستند خودداری کنید.

کودهای آهسته رهش

محصولات آهسته رهش، که به آنها اصطلاحا کودهایی با زمان آزاد شدن کنترل شده نیز گفته می شود، با آزاد کردن مقدار کمی کود در گلدان در هر بار آبیاری عمل می کنند. محصولات آهسته رهش که برای 3 ماه دوام می آورند برای اکثر گیاهان گلدانی مناسب است، این کود با ماندگاری طولانی تر برای درختان ظرف و درختچه ها نیز مفید است. کود آهسته رهش را می توان در زمان کاشت با خاک گلدان مخلوط کرد یا روی سطح خاک اضافه کرد.

سه مورد کود طبیعی که احتمالا در خانه همه ما وجود دارد و از آنها می توان برای کوددهی گلدان های خود استفاده کرد. در زیر به این سه مورد اشاره می کنیم.

کودهای طبیعی و خانگی برای کوددهی گیاهان گلدانی

پوست موز

پوست موز فسفر و پتاسیم به خاک می افزاید و هر دو این عناص برای رشد یک گیاه سالم ضروری است. پتاسیم مسئول تشکیل جوانه های جدید گل است.

پوسته تخم مرغ

پوسته های تخم مرغ دارای مواد مغذی ارزشمندی مانند کلسیم است. گوجه فرنگی گیاهی است که به کلسیم زیادی نیاز دارد. پس می توانید برای تامین کلسیم بوته های گوجه فرنگی، پوسته تخم مرغ ها را خرد کرده و به گلدان اضافه کنید.

پوسته تخم مرغ خرد شده که در سطح خاک پاشیده می شود، باعث از بین رفتن حلزون ها می شود. زیرا حلزون ها دوست ندارند روی پوسته ها بخزند.

 

پوسته تخم مرغ

پوسته تخم مرغ برای کوددهی

پودر دانه های قهوه

پودر قهوه  نیتروژن را به خاک می رساند. گیاهانی مانند آزالیا، زغال اخته و فیلودندرون در خاک هایی که پودر قهوه به آنها اضافه شده به خوبی رشد می کنند.

نکاتی در مورد کوددهی گیاهان گلدانی

 شکی نیست که کود برای گیاهان گلدانی حیاتی است اما در مصرف آن زیاده روی نکنید. کود کم همیشه از مقدار زیاد کود بهتر است. اگر مخلوط گلدان حاوی کود است بلافاصله پس از کاشت کوددهی نکنید. و پس از حدود سه هفته کوددهی را شروع کنید، زیرا کودی که از قبل در گلدان وجود داشته معمولا در این مدت شسته می شود.

اگر گیاهان پژمرده هستند، به گیاهان گلدانی خود کود ندهید. ابتدا آنها را خوب آبیاری کنید، سپس صبر کنید تا گیاه سرحال شود. علاوه بر این، پس از کوددهی خوب آبیاری کنید تا کود به طور مساوی در اطراف ریشه ها پخش شود. در غیر این صورت، ممکن است کود، ریشه ها و ساقه ها را بسوزاند.

 

برای مطالعه مطلب آبیاری گیاهان گلدانی کلیک کنید.