عمومی

مالچ بهاره

مالچ بهاره

مالچ پاشی عملی است که درختان هزاران سال است که به تنهایی انجام می دهند. هر ساله درختان برگ های خود را به کف جنگل می ریزند و لایه ای از مواد آلی را تشکیل می دهند. این لایه عملکردهای زیادی را دارد، اما در درجه اول پوششی برای خاک فراهم می کند و فرسایش را کاهش می دهد. مالچ بهاره به حفظ رطوبت کمک می کند، مواد آلی را به ناحیه ریشه گیاه اضافه می کند و امکان بازیافت مواد مغذی را فراهم می کند. بسیاری از باغبان ها اطراف درختان و گیاهان چند ساله را مالچ پاشی می کنند، اما بهتر است بدانیم که چه زمانی و چه مقدار مالچ پاشی کنیم. آیا باید مالچ را در بهار اضافه کرد یا حذف کرد؟ تمام نکات و جزئیات مالچ بهاره را در این مطلب برای شما عزیزان بیان می کنیم.

مالچ بهاره

مالچ بهاره برای اهداف زیبایی شناختی، حفظ رطوبت و مواد مغذی، کند کردن علف های هرز و محافظت از سیستم ریشه استفاده می شود. برخی از کشاورزان برای محافظت از گیاهان در برابر یخ زدگی زمستان مالچ پاشی می کنند. اگر در زمستان مالچ پاشی نکرده اید، بهار زمان مناسبی برای این کار است.

برای مالچ بهاره عجله نکنید و اجازه دهید هوا گرم شده و خاک تا حدودی خشک شود. استفاده زود هنگام از مالچ در بهار از گرم شدن خاک جلوگیری می کند و با فراهم نمودن شرایط مرطوب و تاریک منجر به رشد قارچ ها و باکتری های بیمارگر می شود. مالچ بهاره اگر زودتر انجام شود از هوادهی خاک نیز جلوگیری می کند و موجب پوسیدگی ریشه ها نیز می گردد.

اگر در پاییز قبلی مالچ پاشی کرده اید و مالچ ها ارگانیک هستند، هیچ دلیلی برای حذف مالچ در بهار وجود ندارد. مالچ آلی تجزیه می شود و مواد مغذی با ارزشی به خاک اضافه می کند. مالچ قدیمی را تکان دهیدتا جریان هوا و آب نفوذ کند. اگر گیاه را به عنوان محافظ زمستانی با مالچ کاملاً پوشانده اید، مالچ پوشش گیاه را بردارید.

نحوه مالچ پاشی به نوع مالچ مورد استفاده و گیاه بستگی دارد. اگر از پوست درختان برای زیبا شدن چشم انداز استفاده می کنید، ۲.۵-۵ سانتی متر مالچ بهاره کافی است. برای کنترل علف های هرز، حفظ رطوبت و محافظت از ریشه ضخامت مالچ بهاره را ۵-۶.۳ سانتی متر در نظر بگیرید.

مطلب مالچ پاییزی را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

زمان مالچ بهاره

ضخامت بیش از حد مالچ در بهار، منجر به آلودگی خاک، فشردگی، بیماری‌ها و آلودگی به جوندگان به ویژه در گیاهانی با سیستم ریشه کم عمق می شود.

مالچ خیلی نزدیک به ساقه یا تنه این بافت را خیلی مرطوب نگه می دارد و محیطی را برای زندگی حشرات و بیماری ها ایجاد می کند.

مالچ پاشی در یک دایره کوچک در اطراف پایه درخت به محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک می کند، اما برای اینکه گیاهان شما حداکثر سود را از مالچ پاشی بهاره داشته باشند، مالچ باید تا نزدیک سایه انداز گیاه یا درخت گسترش یابد.

این نوع مالچ پاشی درصد زیادی از ریشه ها را پوشش می دهد و به حفظ رطوبت، به حداقل رساندن رقابت با چمن و علف های هرز کمک می کند و می تواند از فشردگی خاک نیز جلوگیری کند.

مالچ بهاره می تواند محیط بسیار خوبی را برای گیاهان شما فراهم کند، اما می تواند یک محیط عالی برای جوانه زدن و رشد بذر علف های هرز فراهم کند. قبل از مالچ پاشی بهاره و در طول فصل حتما علف های هرز را حذف کنید. بسیاری از روش های کنترل علف‌های هرز مانند کنترل مکانیکی علف‌های هرز و سم پاشی می‌توانند برای حذف علف‌های هرز از مناطق بستر مالچ مورد استفاده قرار گیرند.

انواع مالچ بهاره

مالچ بهاره

شما می توانید از دو نوع مالچ برای مالچ بهار استفاده کنید:

مالچ های ارگانیک شامل پوست، تراشه های چوب، خاک اره، کاه کاج و بریده های چمن است و معمولاً این مالچ ها باید حداقل یک بار در هر فصل اعمال شوند.

مالچ غیر آلی یا دائمی شامل شن، تراشه آجر و سنگ خرد شده است و معمولاً فقط یک بار باید اعمال شوند، اغلب روی یک لایه پارچه اعمال می شوند و سپس دائمی هستند. علف های هرز نیز می توانند در هر فصل در این نوع مالچ ها مشکل ساز باشند. معمولاً این نوع مالچ‌ها در جایی توصیه می‌شوند که در آینده کاشت نشوند و می‌توانند مالچ جذابی بسازند.

با این حال، این محصولات توانایی محدودی در حفظ رطوبت دارند و هیچ ماده آلی به سیستم خاک اضافه نمی کنند. همچنین برخی از محصولات سنگ خرد شده و شن می توانند pH خاک اطراف را تغییر دهند، بنابراین در انتخاب این نوع محصولات دقت کنید.

در نهایت، استفاده از مالچ ارگانیک، مواد آلی را به خاک اضافه می‌کند که به بهبود ظرفیت نگهداری آب توسط خاک، افزایش تعداد میکروارگانیسم‌ها در پروفیل خاک و بهبود نگهداری و تامین مواد مغذی خاک کمک می‌کند.

مالچ پاشی

به طور خلاصه، یکی از بهترین کارهایی که می توانید در بهار امسال برای گیاهان خود انجام دهید، استفاده از یک لایه مالچ خوب است. این کار منطقه را زیبا می کند، رطوبت را در طول فصل حفظ می کند و برای گیاه مفید خواهد بود.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا نیز مطالبی در مورد مالچ یا خاکپوش مطالعه کنید.

نوشته های مشابه