آموزش کاشت و پرورش

چگونگی تعویض گلدان

تعویض گلدان

بسیاری از گیاهانی که در گلدان کاشته می شوند پس از مدتی نیاز به تعویض گلدان دارند. به دلیل محدود بودن عناصر غذایی در خاک، نیاز به خاک جدید وجود دارد تا گیاهان به خوبی رشد کنند و رشدشان متوقف نشود. عوض کردن گلدان شاید کار آسانی به نظر بیاید اما اگر به خوبی انجام نشود منجر به آسیب ریشه های گیاه می گردد.

مراحل تعویض گلدان

تعویض گلدان لزوما به معنای تغییر در روش کاشت فعلی گیاه نیست، بلکه تغییری در خاک یا ترکیب گلدان آن است. خاک تازه به معنای مواد مغذی جدید است.

گیاهان معمولا هر ۱۲ تا ۱۸ ماه بسته به نحوه رشد آنها نیاز به گلدان مجدد دارند. برخی از گیاهان به دلیل رشد کند می توانند سال ها در همان گلدان بمانند، اما فقط نیاز به پر کردن خاک سطحی دارند. بهار، قبل از شروع فصل رشد، معمولا بهترین زمان برای گلدان مجدد گیاهان آپارتمانی است.

اگر یکی یا چند مورد از این نشانه ها را مشاهده کردید، یعنی زمان آن فرا رسیده است که گلدان گیاه خود را عوض کنید:

ریشه ها از طریق سوراخ زهکشی در پایین گلدان، خارج شده اند.

ریشه ها گیاه را به سمت بالا هل می دهند و آن را از خاک خارج می کنند.

رشد گیاه کندتر از حد معمول است.

گیاه بسیار سنگین است اما به راحتی می افتد.

گیاه سریعتر از حد معمول خشک می شود و نیاز به آبیاری بیشتر دارد.

قسمت های روی زمین گیاه بیش از سه برابر فضای گلدان را اشغال می کند.

نمک و مواد معدنی قابل توجهی در گیاه یا کاشت تجمع می یابد.

شما عزیزان می توانید بذر گل ابوتیلون معطر گلدانی، بذر رزبری رابی بیوتی پاکوتاه گلدانی و بذر گل حنا پاکوتاه گلدانی رنگارنگ و انواع مختلفی از بذر گل های گلدانی را از سایت فردین کشت خریداری نمایید.

آماده کردن گلدان جدید

یک گلدان کمی بزرگتر انتخاب کنید. اگر گیاه خود را در گلدان جدیدی قرار می دهید، گلدانی را انتخاب کنید که ۲.۵ تا ۵ سانتی متر قطر بزرگتر و ۲.۵ تا ۵ سانتی متر عمیق تر از گلدان فعلی گیاه باشد.

اگر گلدانی را انتخاب کنید که ابعادی بزرگتر از این داشته باشد، قبل از اینکه گیاه بتواند شروع به رشد کند، باید ریشه ها در گلدان رشد کنند. به عبارت دیگر، قبل از اینکه گیاه به سمت بالا رشد کند، باید تا انتها و عمقی رشد کند.

گلدانی با سوراخ های زهکشی انتخاب کنید. هنگامی که یک گلدان جدید را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که سوراخ های زهکشی دارد تا آب اضافی تخلیه شود. حتی اگر گلدانی را انتخاب کنید که اندازه درستی داشته باشد، باز هم نمی‌خواهید آب در ته آن جمع شود و باعث پوسیدگی ریشه گردد.

گلدان را تمیز و ضد عفونی کنید. مهم است که گلدان های قدیمی را قبل از استفاده مجدد ضدعفونی کنید، زیرا می توانند مواد معدنی یا سایر زباله هایی را که برای رشد گیاه مضر هستند جمع کنند. به عنوان مثال، نمک های معدنی می توانند گیاه شما را کم آب کرده و از شکوفایی آن جلوگیری کنند. باقی مانده های خاک نیز می توانند ارگانیسم های بیماری زا را در خود جای دهند.

برای ضدعفونی کردن گلدان، آن را حداقل به مدت ده دقیقه در محلولی حاوی یک قسمت سفید کننده (وایتکس) و نه قسمت آب خیس کنید. آن را در محلول قرار دهید و سپس بشویید.

برای تمیز کردن رسوبات معدنی و بقایای یک گلدان فولادی، از پشم فولادی یا برس سیمی برای پاک کردن آنها استفاده کنید. گلدان های پلاستیکی فقط به یک پد شستشو نیاز دارند. با چاقو می توانید رسوبات باقی مانده را خراش دهید.

اگر تصمیم دارید از گلدان سفالی استفاده کنید، قبل از شروع فرآیند تعویض گلدان، حتما آن را چند ساعت در آب خیس کنید. زیرا این گلدان ها بسیار متخلخل اند، به این معنی که آب را به راحتی جذب می کند و آب گیاه شما را جذب نمی کنند.

سوراخ های زهکشی را بپوشانید. مهم است که گلدانی با سوراخ های زهکشی داشته باشید، اما مطمئن شوید که خاک نمی تواند از آنها خارج شود. سوراخ های زهکشی را با چیزی بپوشانید که آب از آن عبور کند.

انواع گلدان مناسب برای کاشت را با یک کلیک در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

مراحل انتقال و تعویض گلدان

۱. گیاه را از گلدان فعلی خارج کنید.

گیاه جدید خود را به پهلو بچرخانید، آن را به آرامی از ساقه ها یا برگ ها نگه دارید و به ته گلدان فعلی آن ضربه بزنید تا گیاه بیرون بیاید. شاید لازم باشد با چند کشش ملایم روی پایه ساقه ها کمی به آن کمک کنید.

۲. ریشه ها را شل کنید.

 

تعویض گلدان

 

ریشه های گیاه را به آرامی با دستان خود شل کنید. می‌توانید ریشه‌های نخ مانندی را که خیلی بلند هستند، هرس کنید، فقط مطمئن شوید که ریشه‌های ضخیم‌تر را در پایه شاخ و برگ‌ها بگذارید. اگر گیاه شما به ریشه متصل است، ریشه ها را تا جایی که می توانید باز کنید و آنها را کوتاه کنید.

چگونه گلدان کاکتوس را با خیال راحت تعویض کنیم؟

۳. مخلوط گلدان قدیمی را بردارید.

حدود یک سوم یا بیشتر از مخلوط گلدان اطراف گیاه را بردارید. همانطور که رشد کرده، گیاه شما برخی از مواد مغذی موجود در ترکیب فعلی را مصرف نموده، بنابراین اگر به هر حال آن را در همان گلدان می‌گذارید، بهتر است به آن مخلوط خاک تازه بدهید!

۴. خاک جدیدی بریزید.

یک لایه خاک تازه گلدان را در گلدان جدید بریزید. اگر گلدان جدید شما سوراخ زهکشی ندارد، قبل از افزودن مخلوط گلدان، کف آن را با سنگ‌های گدازه یا سنگ، شن و … بپوشانید. هدف این است که شکاف هایی ایجاد کنید تا آب اضافی اطراف ریشه گیاه شما جمع نشود.

۵. گیاه را در گلدان جدید بکارید.

 

کاشت گیاه جدید

 

گیاه خود را که از گلدان رشد برداشته اید، روی لایه تازه مخلوط در کاشت جدید قرار دهید، مطمئن شوید که در مرکز قرار دارد، سپس مخلوط گلدان را در اطراف گیاه بریزید تا زمانی که محکم شود. مطمئن شوید که خاک زیادی را در گلدان نریخته اید، زیراریشه ها باید فضای خالی برای رشد داشته باشند.

۶. آبیاری پس از تعویض گلدان

خاک گلدان را یکدست کنید و خوب آبیاری کنید! شایان ذکر است که گیاه تازه گلدانی نیازی به کود دادن ندارد.

نوشته های مشابه