آموزش کاشت و پرورش

انواع گلدان برای کاشت بذر و قلمه

گلدان

یکی از لذت های بزرگ باغبانی این است که با یک بذر کوچک یا قلمه زدن شروع شود و به یک گیاه سالم و سرزنده ختم شود، خواه یک سبزی خوش طعم باشد یا یک درختچه جذاب برای حیاط و محوطه سازی. هنگامی که به پرورش نهال و گیاهان جوان فکر می کنید، ممکن است گلخانه های بزرگ پر از ردیف گیاهان را تصور کنید، اما باغبان خانگی می تواند این کار را به صورت کوچکتر انجام دهد. ظروف تکثیر گیاهان می توانند به سادگی ظروف بازیافتی آشپزخانه یا به اندازه سیستم های خودآبیاری تجاری پیچیده باشند. اگر تازه شروع به کاشت بذر کرده اید، شروع به جمع آوری ظروف مورد استفاده برای تکثیر گیاهان کنید و مجموعه خود را با طروف خانگی پر کنید تا از هزینه های هنگفت در ابتدای کاشت جلوگیری کنید.

انواع گلدان برای کاشت بذر و قلمه گیاه

نوع ظروف برای تکثیر گیاهان بستگی به این دارد که می خواهید چه چیزی بکارید و چند گیاه بکارید. هر روش تکثیر گیاه به نوع متفاوتی از ظرف نیاز دارد.

وقتی صحبت از شروع کار با کاشت بذر می شود، گلدان های شش تکه و تخت های تکثیر ظروف انتخابی هستند. نهال های ریز فضای زیادی را اشغال نمی کنند و تا زمانی که به اندازه مناسبی رشد کنند، نیمی از آنها را حذف کرده و دور می اندازید. می‌توانید گلدان‌های شش تکه خالی را بخرید، اما ساخت آن به تنهایی هزینه کمتری دارد. در فنجان‌های خالی ماست یا کارتن‌های تخم‌مرغ که تمیز شده‌اند، سوراخ‌هایی ایجاد کنید، گلدان‌های کوچکی را از روزنامه‌های قدیمی درست کنید، یا کف بخش‌های رول دستمال کاغذی را با چسب بچسبانید تا خانه‌های کوچک و موقتی برای دانه‌ها ایجاد کنید

گلدان‌های مخصوص بذر و قلمه‌های گیاهی شبیه به هم هستند، اما گلدان‌هایی که برای ریشه‌زنی قلمه استفاده می‌شوند، عموماً بزرگ‌تر هستند. وضعیت ایده آل برای ریشه زایی قلمه های گیاهی این است که آنها را تا زمانی که ممکن است در خاک گلدان بگذارید.

گلدان های شش تکه کوچک به اندازه کافی بزرگ نیستند که بتوانند ریشه ها را برای یک گیاه زنده نگه دارند، بنابراین هر چه گلدان بزرگتر باشد، بهتر است. از گلدان های پلاستیکی تجاری که هر بهار قابل شستشو و استریل هستند یا از ظروف یکبار مصرف مانند کارتن های شیر استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که هر گلدان دارای چندین سوراخ زهکشی در قسمت پایینی آن است و گلدان ها را روی یک سینی ضد آب قرار دهید تا از چکیدن آب روی میزها و طاقچه ها جلوگیری شود.

گلدان ها در طیف وسیعی از اندازه ها و اشکال در پلاستیک، خاک رس، کاغذ، پلی استایرن یا پیت موجود هستند، علاوه بر این، بلوک های خاک یا ذغال سنگ نارس نیز باید در نظر گرفته شود. در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در ظروف صورت گرفته است و گرایش به سمت کاشت در محفظه‌ها یا سینی‌های سلولی بوده است تا در مواردی که عملی است، از کار سخت بیرون زدن دانه‌های بزرگ‌تر جلوگیری شود.

برای مطالعه مطلب انواع گلدان مناسب برای کاشت کلیک کنید.

گلدان های پلاستیکی

هنگامی که گلدان های پلاستیکی برای اولین بار استفاده شدند، باغبانان مسن تر با شک و تردید از این گلدان ها استفاده کردند چرا که نمی دانستند گیاهان چگونه می توانند در یک ماده غیر طبیعی رشد کنند که قادر به تبادل هوای کافی برای ریشه ها نیست. فیزیولوژیست‌های گیاهی نمی‌دانند که آیا این به خودی خود چیز خوبی است یا نه، اما مطمئناً آب کمتری توسط گلدان‌های پلاستیکی از دست می‌رود و تبخیر می شود و این مورد مطمئناً باید به عنوان یک مزیت در نظر گرفته شود.

 

گلدان های پلاستیکی

 

در مورد بهداشت هیچ بحثی نمی تواند وجود داشته باشد. پلاستیک را می توان در آب گرم شست و تمیز کرد و خطر جذب بیماری وجود ندارد. گلدان‌های پلاستیکی در اندازه‌های مختلف، گرد یا مربع، برای نگهداری سبک و آسان می باشند.

چگونه در گلدان ارکیده بکاریم؟

گلدان های کاغذی

نقش گلدان های کاغذی چندان مشخص نیست. در حالی که به عنوان ظروف کوتاه مدت برای کاشت بذرها یا گیاهان در حال رشد استفاده می شوند، محتوای سلولز آنها همیشه منجر به کمبود موقت نیتروژن می شود تا زمانی که قارچ های تجزیه کننده سلولز نیاز خود را به نیتروژن برآورده کنند. همچنین در این گلدان ها عوامل قارچی ساپروفیت که جوانه زنی بذرها و رشد گیاهان را به تاخیر می اندازد، ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند.

گلدان های کاغذی

مزیت اصلی گلدان های کاغذی این است که برای کاشت بذر هیچ اختلالی در کاشت در گلدان وجود ندارد، زیرا گلدان دست نخورده کاشته می شود، اگرچه نباید پیامدهای کمبود موقت نیتروژن را نادیده گرفت. گلدان های کاغذی به شکل گرد یا شش ضلعی موجود هستند.

گلدان های کاغذی در اندازه های بزرگ موجود هستند و می توان از آنها برای پرورش بوته ها، گوجه فرنگی ها، گل های داوودی و سایر گیاهان استفاده کرد که با نگهداری معمولی حدود شش ماه دوام می آورد.

چگونگی تعویض گلدان را با یک کلیک مطالعه کنید.

پلی اتیلن

پلی اتیلن به دلیل بی اثر بودن، هیچ مشکل تغذیه ای ایجاد نمی کند. نشاها جوان را می توان از گلدان های پلی اتیلن خیلی راحت بیرون آورد و کاشت اما در بیشتر موارد توصیه می شود و این کار با احتیاط انجام شود تا به ریشه ها آسیب نرسد.

گلدان ذغال سنگ نارس

مزیت اصلی این نوع گلدان ها این است است که اجازه می دهند گیاهان بدون نیاز به مواد دیگری کاشته شوند. این گلدان ها مخلوطی از ۷۵٪ ذغال سنگ نارس استریل شده و ۲۵٪ الیاف چوب هستند که نسبت آنها در تولید کنندگان مختلف متفاوت است.

مقادیر کمی نیتروژن، فسفر و پتاس معمولاً در فیبر ذغال سنگ نارس/چوب موجود است که برای تشکیل یک دیواره نازک فشرده می شود. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از گلدان های ذغال سنگ نارس، که رطوبت را با استحکام حفظ می کنند استفاده نمایید. بنابراین نیاز به آبیاری کمتری دارد، به ویژه اگر گلدان ها در جعبه ها یا سینی ها روی لایه ای از پیت قرار گیرند. باید بین هر گلدان فاصله گذاشت، در غیر این صورت ممکن است به سرعت خراب شوند. آنها نباید بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این صورت پس از یک مرحله خاص به راحتی متلاشی می شوند.از نظر تغذیه گلدان های ذغال سنگ نارس مشکلات زیادی ایجاد نمی کنند.

بلوک های پلاستیکی

این بلوک ها که در اوایل دهه ۱۹۷۰ ساخته شدند، از پلاستیک فوم بریده شده به صورت بلوک‌هایی تشکیل شده‌اند که برای کاشت بذر و ریشه‌زنی قلمه‌ها استفاده می‌شوند. آنها به آسانی، یک محیط سازگار و مرطوب برای رشد فراهم می کنند، اما تجربه در استفاده از آنها محدود است. مکعب های پشم سنگ هم اکنون در اندازه های مختلف موجود است.

بلوک های خاک و ذغال سنگ نارس

بلوک های خاک به دلیل محبوبیت مورد استفاده قرار گرفته اند. کمپوست یا پیت حاوی خاک را می توان با ماشین آلات مناسب، به صورت دستی یا خودکار فشرده کرد، که دومی برای بلوک های مورد نیاز تولیدکنندگان تجاری در مقیاس بزرگ ضروری است.

در ابتدا، بلوک‌های خاکی به‌عنوان جایگزینی برای گلدان، عمدتاً برای کاشت نهال‌ها استفاده می ‌شد، اما در سال‌های اخیر برای ریشه‌زنی قلمه‌ها و کاشت بذر نیز استفاده می‌ شود.

۹ گیاهی که می توان در گلدان کاشت!

سینی کشت

 

سینی کشت

 

در حالی که جعبه های چوبی که با استفاده از موادی در برابر پوسیدگی مقاوم هستند، در بازار وجود دارند. اما سینی های کشت پلاستیکی برای تولید گیاهان بستر تجاری بوده است و اکنون گرایش به سمت سینی‌های پلی استایرن یا پلاستیکی است.

سینی های کشت معمولی عمدتا رایج ترین انواع گلدان های تکثیر می باشند که به دلیل سلولی بودن مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان می باشند و بیماری خاصی را منتقل نمی کنند.

نوشته های مشابه