عمومی

مزایای سلامتی نخود فرنگی

نخود فرنگی ممکن است کوچک باشد و اغلب به عنوان یک خوراکی که کمتر طرفدار دارد روی میز غذا حاضر شود، اما آن‌ها با مواد مغذی و منافع بهداشتی و سلامتی بسیار زیادی همراه هستند. نخود فرنگی را می‌توان خام، پخته شده، آب پز مصرف کرد و به انواع غذاها اضافه کرد. آن‌ها حتی می‌توانند برای کمک به افزایش ارزش غذایی به برخی از دسر‌ها افزوده شود. در ادامه این مطلب با برخی از خواص نخود فرنگی آشنا خواهید شد.

خواص نخود فرنگی 

 ۱- کمک در کاهش وزن 

نخود فرنگی یک نوع غذای کم چربی و کم کالری است در عین حال غنی از پروتئین و فیبر نیز می‌باشد. از این رو، به دلیل سهولت در مدیریت وزن بدن، می‌توان از این گیاه در رژیم‌های لاغری استفاده کرد. فیبر و پروتئین هر دو به شما کمک می‌کنند تا احساس خستگی و اضطراب نکنید و همچنین موجب کاهش اشتها و درنهایت کاهش وزن می‌شود.

۲- کنترل قند خون 

نخود فرنگی دارای خواص متعددی است که ممکن است به کنترل قند خون کمک کند. اول از همه، آنها یک شاخص گلیسمی نسبتا کم (GI) دارند که می‌توان میزان قند خون را پس از خوردن غذا اندازه‌گیری کرد. به علاوه، همان‌طور که گفته شد نخود فرنگی سرشار از فیبر و پروتئین است که ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد. همچنین برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف غذاهای غنی از پروتئین ممکن است به تثبیت میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 منجر شوند.

۳- بهبود هضم از خواص نخود فرنگی 

با 8.8 گرم فیبر غذایی در هر وعده، یک فنجان از نخود فرنگی می‌تواند تا 35 درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را از بین ببرد. افزودن غذاهایی با فیبر زیاد به رژیم غذایی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر چندین جنبه سلامت خصوصا بر هضم داشته باشد. فیبر همچنین ممکن است در درمان مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس معده (GERD)، زخم معده، دیورتیکولیت و هموروئید مفید باشد.

۴- مبارزه با سرطان 

یکی دیگر از خواص نخود فرنگی محافظت از بدن در برابر سرطان‌ها و مبارزه با آن‌هاست. نخود فرنگی از مقدار زیادی آنتی اکسیدان برخوردار است که می‌تواند به مبارزه با رادیکال‌های آزاد به منظور کاهش التهاب و کاهش آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها کمک کند. ساپونین، یک نوع آنتی اکسیدان موجود در نخود فرنگی است که ممکن است به مهار رشد تومور و کشتن سلول‌های سرطانی کمک کند.

۵- پیشگیری از آلزایمر 

ویتامین K موجود در نخود فرنگی به پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند آلزایمر و آرتریت کمک می‌کند. در بیماران مبتلا به آلزایمر، مصرف منظم نخود‌، آسیب‌های عصبی در مغز را محدود می‌کند. نخود فرنگی بهترین منبع ویتامین K در بین گیاهان می‌باشد.

۶- پوستی سالم 

نخود حاوی مواد مغذی مناسب پوست مانند ویتامین B6، ویتامین C و فولات (اسید فولیک) است. این مواد مغذی می‌توانند به طور مؤثر در مقابل التهاب و آسیب‌های رادیکال آزاد که ممکن است کلاژن‌های طبیعی را از بین ببرند، قرار بگیرند.

با برخی از خواص نخود فرنگی آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید و برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالات بیماری های نخود فرنگی و داشت و انبارداری نخود فرنگی که در سایت موجود می باشد مراجعه نمایید و برای خرید بذر این محصول در تلگرام یا واتس اپ با ما در ارتباط باشید.