آموزش کاشت و پرورش

برداشت و انبارداری نخود فرنگی

برداشت نخود فرنگی

مجموع حرارتی ( درجه روز ) برای تخمین تاریخ برداشت نخود فرنگی برای کارخانه های فرآوری مورد استفاده قرار می گیرد. زمان مطلوب برداشت نخود فرنگی موقعی است که غلاف ها کاملاً پر شده اند و دانه ها هنوز نرم و نارس هستند. همزمان با رسیدن دانه ، استحکام دانه افزایش ، پوسته دانه ضخیم و خشن و قندها به نشاسته تبدیل می شوند. نخود فرنگی در دماهای بالا به سرعت می رسد و تنها ۲-۱ روز دارای کیفیت مطلوب می باشد. بنابراین انتخاب نوع رقم و تاریخ کاشت برای تخمین تاریخ برداشت و داشتن عملکرد و کیفیت بالا ضروری است.
برداشت نخودفرنگی

یکی از وسایل تعیین کیفیت نخود فرنگی دستگاه تردی سنج ( Tenderometer ) است که شاخص خوبی برای رسیدگی دانه است. همچنین مقدار مواد جامد نامحلول الکلی شاخص دیگری برای تعیین کیفیت محصول است . مقدار رطوبت دانه های نخود فرنگی در زمان برداشت باید حدود ۴۰ درصد باشد. در حالت کاملاً رسیده ، مقدار رطوبت دانه کمتر از ۱۵ درصد است.

دما مهمترین عامل در تبدیل قند به نشاسته می باشد ، بنابراین لازم است زمان کاشت نخود فرنگی طوری تنظیم شود که گیاه در زمان برداشت با دماهای بالا برخورد نکند. غلاف های برداشت شده باید به سرعت خنک شوند تا به دمای صفر درجه سانتی گراد برسند تا از تبدیل قند به نشاسته و همچنین از تشکیل فیبر جلوگیری شود.

در مناطق گرمسیری برداشت نخود فرنگی در اردیبهشت و خرداد ماه و در مناطق معتدله برداشت در تیر ماه صورت می گیرد . معمولاً نخود فرنگی دو چین برداشت می شود.

انبار مانی نخود فرنگی

نخود فرنگی در داخل غلاف نسبت به خارج غلاف دارای کیفیت بالاتری است . مقدار CO2 بالای درون غلاف یک اتمسفر کنترل شده ای را به وجود می آورد . نخود فرنگی در دمای صفر درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۹۰ درصد می تواند به مدت ۲-۱ هفته کیفیت خود را حفظ کند.بسته بندی نخود فرنگی

از اینجا میتوانید مقاله کاشت تا برداشت نخود فرنگی را مطالعه کنید و با تهیه بذر نخود فرنگی اقدام به کشت نمایید.