مقالات تخصصی

5 دلیل عمده عدم تولید بلوبری

عدم تولید بلوبری

آیا بوته بلوبری شما گل می دهد، اما میوه ای تولید نمی کند؟ عدم تولید بلوبری یک مسئله بسیار خسته کننده باشد، زیرا شما با یک مشکل جدی مواجه هستید. با این حال، این در واقع یک مشکل بسیار رایج است و اغلب به راحتی قابل رفع است.

چرا بوته بلوبری گل می دهد اما میوه ندارد؟

 دلایل زیادی برای گلدهی بوته های بلوبری وجود دارد. اما عدم تولید بلوبری به احتمال زیاد به دلایل زیر اتفاق می افتد:

اسیدیته خاک برای رشد زغال اخته مناسب نیست

گیاه بلوبری خیلی جوان است

بوته بلوبری گرده افشانی کافی دریافت نمی کند

بوته بلوبری باید هرس شود

نیتروژن کافی در خاک برای بلوبری وجود ندارد

همه این مشکلات قابل رفع هستند، بنابراین هنوز از بوته زغال اخته خود نا امید نشوید و در ادامه با ما همراه شوید.

دلایل اصلی عدم تولید بلوبری

1. اسیدیته نامناسب خاک

عدم تولید بلوبری

رایج ترین دلیل عدم تولید بلوبری که بوته بلوبری گل می دهد اما میوه نمی دهد این است که خاک به اندازه کافی اسیدی نیست. بیشتر گیاهان خاکی را ترجیح می دهند که عمدتا خنثی (نه اسیدی و نه بازی) با محدوده pH بین 6 و 7 باشد. از سوی دیگر بلوبری خاکی را ترجیح می دهد که اسیدی تر باشد و pH ایده آل آن بین 4.5 تا 5 است.

اگر pH خاک شما خیلی بالاست، راه های ساده ای برای بالا بردن اسیدیته خاکتان به صورت ارگانیک وجود دارد. می توانید کمپوست خوب تجزیه شده یا تفاله قهوه را به خاک خود اضافه کنید. همچنین می توانید از مالچ ارگانیک استفاده کنید، به خصوص آنهایی که با برگ بلوط تهیه می شوند.

این روش‌ها ممکن است کمی طول بکشد، اما با گذشت زمان، اسیدیته خاک شما را به آرامی تنظیم می‌دهند، که به گیاهان بلوبری شما کمک می‌کند تا همراه با گل‌هایشان میوه تولید کنند.

2. گیاهان بلوبری خیلی جوان هستند

یک واقعیت در مورد بوته های بلوبری این است که معمولاً تا زمانی که بزرگتر شوند میوه نمی دهند و مسلما شما با عدم تولید بلوبری مواجه خواهید شد. علاوه بر این، بیشتر میوه ها فقط روی شاخه های مسن تر رشد می کنند، که گیاهان جوان این شاخه ها را ندارند.

اگر بوته های زغال اخته شما در سال اول (یا احتمالاً دوم) زندگی خود هستند، به احتمال زیاد میوه نمی دهند. بیشتر بوته‌های زغال اخته تا سال سوم میوه نمی‌دهند، اگرچه برخی ممکن است در سال دوم میوه بدهند.

بنابراین اگر گیاه بلوبری جوان دارید، احتمالاً عدم تولید بلوبری هم همین است. اما اگر به خوبی از آنها مراقبت کنید، در سال های بعدی میوه های زیادی برای شما خواهند داشت! در واقع، اگر گیاهان شما تا این حد جوان هستند، ممکن است ایده خوبی باشد که گل ها را حذف کنید تا بتوانند روی تقویت سایر قسمت های خود انرژی صرف کنند.

همچنین، اگر می‌خواهید فوراً زغال اخته بیشتری تولید کنید، می‌توانید گیاهان قدیمی‌تری را برای باغ خود خریداری کنید. بوته ای که از قبل چندین سال رشد کرده و در اوایل بهار کاشته می شود، شانس خوبی برای تولید میوه در همان سال دارد.

کاشت بلوبری و تمام نکات لازم برای پرورش بذر بلوبری را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

3. گرده افشانی کافی ندارد

مانند بسیاری از گیاهان میوه دار، زغال اخته نیز نیاز به گرده افشانی دارد. برخی از مردم فکر می کنند که اینطور نیست، زیرا بیشتر انواع زغال اخته “خود گرده افشان” هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که آنها نیازی به گرده افشانی ندارند!

خود گرده افشانی به این معنی است که یک گیاه دارای گله ای نر و ماده است. بنابراین گرده می تواند بین گل های همان گیاه منتقل شود. گیاهانی که خود گرده افشانی نمی کنند معمولاً به گیاهان متعدد در نزدیکی یکدیگر نیاز دارند، برخی با گل های نر و برخی دیگر با گل های ماده هستند.

عدم تولید بلوبری با وجود گل روی بوته، ممکن است به دلیل گرده افشانی باشد. خوشبختانه، در دنیای گیاهان و حشرات کسی هست که می تواند در این زمینه به شما کمک کند: بله، زنبورها!

گرده افشانی بلوبری

همانطور که همه می دانیم زنبورها برای گرده افشانی گیاهان بسیار مهم هستند. جمعیت زنبورها در بسیاری از نقاط به دلایل زیادی کاهش یافته است، که به این معنی است که گیاهان کمتر گرده افشانی می شوند. اما می توانید اقداماتی را برای جذب زنبورهای بیشتر به منطقه خود انجام دهید، بنابراین آنها می توانند به گرده افشانی زغال اخته شما کمک کنند و مشکل عدم تولید بلوبری را تا حدود زیادی حل کنند.

یکی از بهترین کارها این است که سایر گیاهان گلدار را در فاصله 90 متری از بلوبری خود بکارید. این گیاهان زنبورهای عسل را جذب می کنند، که به حل عدم تولید بلوبری نیز کمک می کند.

البته، اگر نمی توانید زنبورها را به طور طبیعی جذب کنید، می توانید بوته های زغال اخته خود را با دست گرده افشانی کنید، اما باید مراقب باشید و با احتیاط با گیاهان رفتار کنید زیرا آنها واقعا ظریف هستند. یک برس کوچک یا نوک قلموی ظریف این کار را انجام دهید. قلمو را دور گل‌های گیاه حرکت دهید و به آرامی قلم مو را به مرکز هر گل بچسبانید و بچرخانید. این کار به رفع مشکل عدم تولید بلوبری با جمع آوری گرده از گل های ماده و انتقال آن به گل های نر کمک می کند.

با مطالعه این مقاله از خواص بلوبری آشنا شوید!

4. نیاز به هرس دارد

هرس بلوبری

بوته های بلوبری تمایل به تولید میوه در شاخه های قدیمی تر خود دارند. با این حال، این به این معنی نیست که هنگام هرس باید تمام رشدهای جوان را از بین ببرید: هرس یکنواخت برای تولید میوه بیشتر گیاه حیاتی است. هرس اصولی و صحیح تا حد زیادی به رفع مشکل عدم تولید بلوبری کمک می کند.

هرس باید در به اوایل پاییز انجام شود. زمانی که گیاهان به حالت خواب می‌روند و بیشتر پذیرای هرس شدن هستند.

ابتدا هر قسمتی را که مرده و پژمرده شده است جدا کنید، زیرا دیگر به گیاه کمک نمی کند. حدود 20 درصد از گیاه را هرس کنید و مخلوطی از شاخه های جدید، قدیمی و بین آن را هرس کنید. اگر گیاه هرس خوبی داشته باشد می توان امیدوار بود که در فصل آینده با مشکل عدم تولید بلوبری رو به رو نخواهید شد.

هر کاری که انجام می دهید، فقط شاخه های جوان یا فقط شاخه های پیر را هرس نکنید. هرس بیش از حد می تواند به بوته زغال اخته آسیب برساند و تولید آن را در فصل آینده سخت تر کرده و حتی منجر به عدم تولید بلوبری شود.

اگر می خواهید بلوبری را در گلدان بکارید توصیه می کنیم مطلب کاشت بلوبری در گلدان را مطالعه کنید.

5. نیتروژن بیشتر برای تولید بلوبری

بلوبری

زغال اخته مانند بسیاری از گیاهان میوه دار دیگر، برای رشد میوه های سالم به مقدار کافی نیتروژن در خاک نیاز دارد. اگر نیتروژن کافی در خاک وجود نداشته باشد، برای تولید میوه تلاش خواهند کرد.

از سوی دیگر، نیتروژن بیش از حد می تواند برای گیاهان مضر باشد. هرگز مقادیر زیادی نیتروژن به زغال اخته ندهید و آن را در سال اول ندهید: آنها جوان هستند (و شاخه های جدید تولید نمی کنند) بنابراین احتمالاً بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد.

برای افزایش مقدار نیتروژن در خاک، چند گزینه دارید. می توانید تفاله قهوه یا کود حیوانی کهنه شده را به خاک اضافه کنید. این موارد باعث افزایش نیتروژن در خاک می شود، اما ممکن است بسیار کند اتفاق بیفتد.

کوددهی بلوبری را در این مقاله از مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

افزودن یک کود به برای رفع مشکل عدم تولید بلوبری و رفع نیازهای بوته در حال رشد، به اطمینان از سلامت بوته بلوبری شما کمک می کند. یک برنامه کوددهی بهاره باعث رشد، گل و میوه دهی می شود، در حالی که یک برنامه کوددهی پاییزی به تقویت گیاه زغال اخته برای مقابله با دمای زمستان کمک می کند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره بلوبری یا زغال اخته مطالبی را مطالعه کنید.