آموزش کاشت و پرورش

چگونه گل کلم پرورش دهیم؟

پرورش گل کلم

گل کلم یک محصول سردسیر و از فرزندان کلم وحشی است. رشد آن نسبت به بستگانش دشوارتر است زیرا گرما یا سرما را نیز تحمل نمی‌کند. اگر قصد دارید گل گل کلم را در باغچه خانگی پرورش دهید، نیاز به درجه حرارت مداوم خنک حدود ۱۵ درجه سانتی گراد دارید. در غیر این صورت ممکن است گل کلم زودتر از موعد غنچه کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد طبیعی بدهد. با توجه به اینکه گل کلم گیاهی سردسیری است، در بسیاری از مناطق، محصول پاییزی خوبی است. در ادامه این مطلب با چگونگی پرورش گل کلم آشنا خواهید شد.

بذر انواع گل کلم مانند بذر گل کلم سفید هیبرید، بذر گل کلم گرافیتی و … را براحتی می توانید در سایت فردین کشت ثبت سفارش نموده و از کشت این سبزی بهره مند شوید.

چگونگی کاشت

در ابتدا مکانی را انتخاب کنید که حداقل ۶ ساعت آفتاب کامل داشته باشد. خاک باید از نظر مواد آلی بسیار غنی باشد. قبل از کاشت کمپوست بالغ را به خاک اضافه کنید. خاک حاصلخیز گیاه را مرطوب نگه می‌دارد تا از مشکلات غنچه زدن کلم جلوگیری کند. خاک خود را آزمایش کنید! pH خاک باید بین ۶.۵ تا ۶.۸ باشد.

بهتر است کاشت گلم کلم را از نشا به جای بذر آغاز کنید. ۲ تا ۴ هفته قبل از میانگین تاریخ آخرین نشانه سرما در بهار، نه زود و نه دیرتر نشا را بکارید. نشاها را با فاصله ۴۰ تا ۶۰ سانتی متری  از یک‌دیگر و با فاصله ۷۰سانتی متری بین ردیف‌ها بکارید. هنگام کاشت از کود استارتر استفاده کنید.

زمان کاشت گل کلم در پاییز تقریبا مشابه دیگر انواع کلم است. زمانی که دمای روز به کمتر از ۲۳ درجه رسید، یعنی ۶ تا ۸ هفته پیش از اولین نشانه‌های سرمای شدید در پاییز می‌توانید کاشت را انجام دهید. اگر واقعاً می‌خواهید پرورش گل کلم را از بذر شروع کنید، بذرها را ۴ تا ۵ هفته قبل از زمان اصلی که گفته شد، بکارید. بذرها را در ردیف‌هایی با فاصله ۷ تا ۱۵ سانتی متر از هم یکدیگر و در عمق یک سانتی متری بکارید. فراموش نکنید که در طول جوانه زنی و رشد مرتبا آن‌ها را آبیاری کنید. هنگامی که نهال شدند، آن‌ها را به مکان ثابت خود در باغ منتقل کنید.

مراقبت از گل کلم 

پس از کاشت گل کلم ، برای محصولات زراعی پاییز، در صورت نیاز به محافظت از گرما، برای آن‌ها سایه بزنید. مالچ را برای حفظ رطوبت اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که گیاهان دارای رشد بی‌وقفه هستند. هر گونه وقفه می‌تواند باعث شود سر گیاه به طور زودرس رشد کنند یا قسمت خوراکی کاملاً خراب شود.

گل کلم نیاز به رطوبت ثابت خاک دارد. آن‌ها هر هفته به ۲ اینچ آب احتیاج دارند. برای داشتن بهترین رشد به گیاهان کود نیتروژن بدهید.

انواع پیشنهادی برای پرورش گل کلم 

  • ” Snowball”، که تولید گل متوسط و عملکرد خوبی در طول فصل رشد دارد.
  • ” Orange” ، که طعم مشابه گل کلم سفید دارد، اما ویتامین A بیشتری دارد.

با چگونگی پرورش گل کلم  آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. گل کلم معمولاً ۷ تا ۱۲ روز پس از سفید شدن آماده برداشت هستند. راستی تا به حال به پرورش انواع کلمیان پرداخته‌اید؟  اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.

نوشته های مشابه