آموزش کاشت و پرورش

افزایش عملکرد سیر با رعایت ۷ نکته بسیار مهم

افزایش عملکرد سیر

سیر یکی از گیاهانی است که به آسانی رشد می کند. اگرچه سیر می‌تواند در محیط‌های مختلف رشد کند، اما برداشت محصول با کیفیت و درشت در همه نوع خاک و آب و هوا امکان پذیز نیست. برای افزایش عملکرد سیر باید به نکاتی توجه کنید و با فراهم کردن شرایط رشدی مناسب، محصول بیشتری برداشت کنید.

چه عواملی باعث کوچک ماندن سیر می شوند؟

۱. سیرهای بزرگ و با کیفیت بالا بکارید.

هنگام کاشت سیر، بسیار مهم است که با بذر سالم کاشت را شروع کنید. این به معنای استفاده از سیرهای با کیفیت است که سفت، عاری از بیماری هستند و شروع به جوانه زدن نکرده اند. هر سیری که مشکوک به نظر می رسد باید دور انداخته شود یا برای اهداف دیگری مانند پخت و پز استفاده شود.

همچنین، بهتر است از سیرهای بزرگ استفاده کنید، زیرا این سیر در هنگام کاشت بزرگترین حبه های سیر را تولید کرده و باعث افزایش عملکرد سیر می شوند.

شما عزیزان می توانید بذر موسیر اصیل همدانی را از فردین کشت خریداری کنید.

۲. سیر برای رشد نیاز به فضا دارد.

فاصله کاشت

بنابراین رعایت فاصله کاشت مناسب و جلوگیری از کاشت متراکم به افزایش عملکرد سیر کمک می کند. برای اینکه سیرها به خوبی رشد کنند بستر کاشت را با حذف علف های هرز تمیز کنید تا با گیاهان اصلی رقابت نکنند. پس از کاشت می توانید روی خاک را با حداقل ۲.۵ سانتی متر کاه یا برگ مالچ کنید تا به سرکوب علف های هرز کمک کنید.

گیاه سیر به رقابت حساس است، این گیاه علاوه بر اینکه در رقابت با سایر گیاهان آسیب می بیند، با کاشت متراکم نیز عملکردش کاهش می یابد. فاصله بین دو گیاه حداقل باید ۱۰-۷ سانتی متر باشد. سیر ممکن است در تراکم های بالا به خوبی رشد کند اما در نهایت شما سیرهای کوچکی برداشت خواهید کرد. با رعایت فواصل ذکر شده باعث افزایش عملکرد سیر شوید.

اگر سیر را در گلدان می کارید، حداقل ۵ سانتی متر بین لبه ظرف و سیر فاصله بگذارید تا به پیاز در حال رشد فضای کافی برای رشد بدهید.

۳. خاک فشرده و عمق کاشت زیاد

مانند همه سبزیجات ریشه ای، همانطور که سیرهازدر زیر زمین رشد می کنند، گسترش یافته و خاک اطراف خود را جابجا می کنند. اگر خود خاک خیلی فشرده باشد باعث کاهش رشد می شود.

بهترین خاک برای افزایش عملکرد سیر، خاک لومی شنی با مواد آلی زیاد (کمپوست) است. از آنجایی که بیشتر باغبان ها خاک ایده آلی ندارند، اصلاح خاک با کمپوست ساده ترین راه برای مناسب تر کردن خاک برای کاشت سیر و افزایش عملکرد آن است، زیرا هم ساختار خاک را بهبود می بخشد و هم مواد مغذی و میکروارگانیسم های مفید را به خاک اضافه می کند.

چند روز قبل از کاشت خاک بسیار فشرده را با کولتیواتور یا بیل شل کنید.

خاک مناسب برای کاشت سیر

کاشت سیر در عمق زیاد یکی دیگر از دلایل برداشت سیرهای کوچک است، زیرا هرچه سیر را عمیق تر بکارید، فشار خاک در اطراف آنها بیشتر می شود و رشد آنها را سخت تر می کند. سیر را باید در عمق ۱ تا ۲ اینچ (۲.۵ تا ۵ سانتی متر) بکارید.

۴. از خاک خوب با حاصلخیزی بالا استفاده کنید.

سیر یک تغذیه کننده سنگین است و برای رشد گیاهان سالم و حبه های بزرگ به خاک خوب با حاصلخیزی بالا نیاز دارد. بسیاری از پرورش دهندگان نمی دانند که حاصلخیزی خاک در هنگام کاشت سیر چقدر مهم است و توانایی خاک خود را برای تولید محصول خوب بیش از حد برآورد می کنند.

بیشتر خاک ها به طور طبیعی دارای نیتروژن کم هستند و بسته به محل، سایر مواد مغذی نیز دارند. اغلب خاک های به دلیل اینکه سال ها محصول در آنها کشت شده است، مواد مغذی خود را از دست داده اند.

برخی از پرورش دهندگان بر این باورند که افزودن چند اینچ کمپوست یا کود برای تامین نیازهای کودی سیر آنها کافی است. درست است که همه خاک ها از افزودن مقادیر زیادی ماده آلی تقویت می شوند، اما لزوماً به این معنی نیست که سطح مواد مغذی به اندازه کافی بالا می شود تا برای رشد سیر کافی باشد.

استفاده از کمپوست باغی یا کود دامی قطعا وضعیت فیزیکی خاک را بهبود می بخشد، شرایط رطوبت را متعادل می کند و برخی از مواد مغذی، به ویژه فسفر، پتاسیم و ریز مغذی ها را اضافه می کند. این بدان معنی است که آنها می توانند شرایط رشد کلی را به طور فوق العاده ای بهبود بخشند، با این حال، نیتروژن پایینی دارند که برای رشد سیر بسیار مهم است.

با استفاده از یک کود آلی همه منظوره به خوبی متعادل در ترکیب با مواد اصلاحی معمولی مانند کمپوست، می توانید اطمینان حاصل کنید که  تمام نیازهای کودی مورد نیاز برای افزایش عملکرد سیر را در اختیاز گیاه قرار می دهید.

برای مطالعه مطلب بهترین خاک برای کاشت سیر روی لینک کلیک کنید.

۵. زمان کاشت و تاثیر آن بر افزایش عملکرد سیر

زمان کاشت سیر

بهترین زمان برای کاشت سیر به محل زندگی شما بستگی دارد، اما حدود ۳ تا ۶ هفته قبل از اولین تاریخ یخبندان شما بهترین زمان برای کاشت است. می توانید سیر را در اوایل بهار بکارید، اما برای برداشت بهتر و افزایش عملکرد سیر، آن را در پاییز بکارید تا بتوانید در تابستان بعد برداشت کنید.

دلیل کاشت چند هفته قبل از اولین یخبندان این است که به حبه های سیر خود زمان کافی برای رشد ریشه و یک شاخه کوچک قبل از فرا رسیدن سرما بدهید.

اگر سیر را خیلی زود یا خیلی دیر بکارید روی عملکرد بوته های شما تاثیر می گذارد. سیری که خیلی زود کاشته شود، در پاییز بیش از حد رشد می کند و انرژی مورد نیاز برای رشد در بهار را ندارد. از سوی دیگر، سیری که خیلی دیر کاشته شده است، ممکن است زمان کافی برای ایجاد یک پایه خوب ریشه برای زنده ماندن در زمستان نداشته باشد. پس با کاشت به موقع می توانید باعث افزایش عملکرد سیر شوید.

شما عزیزان می توانید نکات ضروری و مهم کاشت سیر را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

۶. افزایش عملکرد سیر با آبیاری مداوم

سیر نسبت به خشکی خاک مقاوم است، اما زمانی که دوره های خشکی را نداشته باشند سیرهایی با حبه هاب درشت تولید می کند. آبیاری بیش از حد می اغلب باعث پوسیدگی سیرها می شود، آبیاری کم باعث وارد شدن استرس به گیاهان سیر و کاهش محصول سیر می شود. بنابراین اگر می خواهید قدم مهمی در افزایش عملکرد سیر بردارید، دوره های آبیاری را در فواصل زمانی منظمی تنظیم کنید تا محصول پرباری برداشت کنید.

۷. سیر را پس از خشک شدن برگ های پایینی برداشت کنید.

افزایش عملکرد سیر

تشخیص دقیق زمان برداشت سیر دشوار است، زیرا مانند اکثر سبزیجات می رسد و در هر مرحله از رشد قابل خوردن است. به عنوان یک قاعده کلی، زمانی سیر را برداشت کنید که تمام گیاه از بین نرفته است. هنگامی که ۳-۴ برگ پایین زرد شد، بهترین زمان برای برداشت است. در هنگام برداشت برگ های بالایی باید همچنان سبز باشند.

صبر کردن تا زمانی که کل گیاه خشک شود می تواند ماندگاری سیر شما را کاهش دهد و آنها را در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر کند.

شما عزیزان می توانید برای مطالعه موارد دیگر در مورد سیر به ویکی پدیا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه