عمومی

خواص گیاه اسطوخودوس

احتمالا همه ما با اسطوخودوس آشنا هستیم و خیلی وقت‌ها بدون آن‌که بدانیم طعم و عطر آن را در خانه مادربزرگ‌های‌مان حس کرده‌ایم. با این حال بسیاری از مزایای اسطوخودوس وجود دارد که شما ممکن است از آن اطلاع نداشته باشید. اسطوخودوس در شمال آفریقا و کوه‌های مدیترانه رشد می‌کند و اغلب برای استخراج روغن‌های ضروری آن، پرورش داده می‌شود. اسطوخدوس توسط اداره غذا و دارو (FDA) تایید نشده است و نباید جایگزین داروهای مورد تایید و تجویز شود. با این حال در ادامه ما برخی از خواص گیاه اسطوخودوس را برای شما آماده کرده‌ایم.

خواص گیاه اسطوخودوس 

۱- عفونت‌های قارچی

یک مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی نشان داد که روغن اسطوخودوس می‌تواند در مبارزه با عفونت قارچی مقاوم موثر باشد. این مطالعه نشان داد که روغن اسطوخودوس بسیار قوی است و فعالیت ضد قارچی خود را در طیف گسترده‌ای از انواع قارچ‌ها، نشان داد.

۲- التیام زخم

یکی از خواص گیاه اسطوخودوس توانایی آن در التیام و بهبود زخم و سوختگی می‌باشد. بر اساس یک مطالعه در سال 2016 که در مجله پزشکی BMC منتشر شده است، اسطوخودوس، سنتز کلاژن را بهبود می‌بخشد و بافت پوست را ترمیم می‌کند. هم‌چنین می‌تواند برای تسکین تحریکات پوست و آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار بگیرد.

۳- اثر نوروپاتیک

یک مطالعه منتشر شده در تحقیقات مغزی در فوریه 2014 نشان داد که روغن اسطوخودوس پتانسیل کاهش ادم مغزی و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به ایسکمی مغزی دارد. این مطالعه تأیید می‌کند که اسطوخودوس دارای خواص قوی عصبی است. علاوه بر این، اسطوخودوس باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی در بدن و مهار استرس اکسیداتیو می‌شود.

۴- کاهش استرس و اضطراب

استفاده از چند قطره روغن اسطوخودوس به شما در درمان میگرن، سردرد، افسردگی، کاهش تنش عصبی و استرس عاطفی کمک می‌کند. شما هم‌چنین می‌توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را به آب حمام خود اضافه کنید تا میزان خستگی عصبی و بی‌حالی خود را کاهش دهید. تحقیقات سال 2018 توسط دانشگاه علوم پزشکی غربی در کالیفرنیا نشان می‌دهد که اسطوخودوس ممکن است یک آرام‌بخش عالی برای مسائلی همچون اضطراب و استرس باشد.

۵- بهبود اختلالات تنفسی

اسطوخودوس به طور گسترده‌ای برای مشکلات تنفسی مختلف از جمله عفونت گلو، آنفلوآنزا، سرفه، سرماخوردگی، آسم، گرفتگی سینوسی، برونشیت، خلط گلو، لارنژیت و لوزه‌ها استفاده می‌شود. از این گیاه هم‌چنین در تهیه بسیاری از اسپری‌های تنفسی و استنشاقی که معمولا برای سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌شوند، به کار می‌رود.

۶- بهبود مشکلات خواب

یکی دیگر از خواص گیاه اسطوخودوس خاصیت آرام‌بخش بودنش می‌باشد. گروهی از محققان اثرات آروماتراپی اسطوخودوس بر روی 67 زن در تایوان که در سن 45 تا 55 سال قرار داشتند، مطالعه کردند. داوطلبان بهبود قابل توجهی در کیفیت خواب داشتند و یک اثر مثبت دیگر تغییرات ضربان قلب با افزایش مدولاسیون پاراسمپاتیک بود.

۷- کاهش درد

اسطوخودوس به عنوان یک درمان عالی برای انواع مختلف درد از جمله دردهای عضلانی، روماتیسم و کمر درد شناخته شده است. ماساژ منظم با روغن اسطوخودوس می‌تواند به کاهش درد مفاصل منجر شود.

با برخی از خواص اسطوخودوس آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها بنویسید.

نوشته های مشابه