عمومی

کاشت گیاه اسطوخودوس و انواع آن

گیاه اسطوخودوس گیاهی همیشه سبز با عطر و طعمی قوی است که بیشتر در مناطق مدیترانه‌ای یافت می‌شود. این گیاه به دلیل خواص بی‌نظیر دارویی که دارد به عنوان یکی از ارزشمندترین گیاهان جهان شناخته می‌شود. در دوران طاعون سیاه در لندن طی قرن شانزدهم، روغن اسطوخودوس و الکل به عنوان راهی برای جلوگیری از این بیماری مورد استفاده قرار گرفت. اگر علاقه دارید که این گیاه ارزشمند و پرکاربرد را پرورش دهید، در ادامه این مطلب با چگونگی کاشت اسطوخودوس و نگهداری از آن آشنا خواهید شد.

گیاه اسطوخودوس 

انواع اسطوخودوس  

پیش از روش کاشت اسطوخودوس بهتر است بر انواع این گیاه نگاهی داشته باشیم. انواع مختلف اسطوخودوس با گونه‌های بی‌شماری، از نوع سنتی و گل بنفش تا اسطوخودوس با شکوفه‌های سفید، وجود دارد. به طور کلی انواع موجود به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شوند: اسطوخدوس انگلیسی، اسطوخودوس فرانسوی و اسطوخودوس پیوندی.

اسطوخودوس انگلیسی یک گیاه مقاوم است که در ماه‌های تیر و مرداد گل می‌دهد. اسطوخودوس فرانسوی نسبت به نوع انگلیسی آن مقاومت بیشتری دارد و از خرداد ماه تا مهر گل می‌دهد. این گونه می‌تواند در هوای سرد نیز دوام بیاورد. اسطوخودوس پیوندی قوی‌تر از دو نوع قبل می‌باشد و در ماه‌های مرداد و شهریور گل می‌دهد.

کاشت اسطوخودوس  

بهترین زمان کاشت بذر این گیاه، اسفند تا مرداد ماه می‌باشد. برای کاشت اسطوخودوس این مراحل را انجام دهید:

 بذر اسطوخودوس را با ورمیکولیت یا کمپوست ریز شده پوشش دهید. سپس سینی کشت را داخل یک دستگاه پرورش دهنده گیاه با دمایی بین منفی ۲۱ درجه تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید سینی کشت را داخل یک کیسه پلی اتیلن تا زمان جوانه زدن‌شان که معمولا ۲۱ روز طول می‌کشد، قرار دهید.

کمپوست را مرطوب نگه دارید اما هرگز خیسش نکنید و نور را حذف نکنید تا جوانه‌ها آشکار شوند. وقتی که دانه‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند، آن‌ها را به گلدان‌های 7.5 سانتی متری منتقل کنید و آن‌ها را در مکانی خنک‌تر نگه دارید تا به خوبی رشد کنند. زمانی که گیاه به اندازه مطلوبی رسید می‌توانید آن را به محیط بیرون از خانه نیز منتقل کنید.

نگهداری از اسطوخودوس 

با توجه به اینکه گیاه اسطوخودوس ریشه‌ای مدیترانه‌ای دارد، تعجبی ندارد که این گیاه از خاک مرطوب و نور کامل خورشید لذت می‌برد و هم‌چنین با شرایط خشک به خوبی کنار می‌آید. اسطوخودوس بوته‌های زیبایی برای مکان‌های ساحلی و یا باغ‌های گرم و خشک می‌سازد.

از کاشت این گیاه در خاک خیس خودداری کنید. چرا که باعث می‌شود گیاه پوسیده شود. سنگین بودن خاک را می‌توان با اضافه کرد شن و ماسه ریز و درشت پیش از کاشت بهبود داد. هر گیاه اسطوخودوس به یک ظرف با حداقل ۳۰ سانتی متر قطر نیاز دارد.

پس از کاشت این گیاه، مهم است که در طول فصل اول رشد به طور مرتب آبیاری شود تا زمانی که گیاه شما به طور کامل رشد کند. آبیاری مرتب اسطوخودوس در طول فصل‌های داغ و خشک بسیار مهم است. پس از رشد کامل، اسطوخودوس نسبتا به خشکسالی مقاوم می‌شود.

با چگونگی کاشت اسطوخودوس و برخی از انواع آن آشنا شدی. امیدوارم خواندن این مطلب برای‌تان مفید واقع شده باشد. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.

0 دیدگاه در “کاشت گیاه اسطوخودوس و انواع آن

  1. BAABAK گفت:

    سلام
    در متن مقاله دمالی مناسب منفی 21 را اصلاح نمایید مثبت 21 می باشد